
Konkurencia na trhu elektromobilov rastie. Aby automobilky dosiahli plánované predaje, pristúpili k znižovaniu cien. Tesla, ktorá je absolútnym lídrom trhu, zlacnila začiatkom januára svoje elektromobily až o 20 %. Išlo pritom už o druhé zníženie cien od októbra minulého roka. Na jej krok zareagovali aj ďalší výrobcovia. V Číne napríklad automobilky Xpeng a Seres. A najnovšie sa vytasil Ford so zlacnením svojho elektrického Mustangu Mach-E. Doslova z večera do rána znížil cenu v USA o 5 900 dolárov, čo je približne 5 400 eur.

Ford síce odôvodňuje zlacnenie zvýšením efektivity výroby, ale analytici sa prikláňajú k názoru, že tak urobil pod tlakom konkurencie. „Ford znížil ceny elektromobilov Mustang Mach-E jednoznačne v reakcii na zníženie cien Tesly. Cenová vojna s elektromobilmi v USA sa práve začala,“ uviedol na Twitteri analytik spoločnosti Wedbush Securities Dan Ives. Ford už skôr plánoval, že v tomto roku zvýši výrobu modelu Mach-E na 130 000 vozidiel zo 78 000 v roku 2022. Cieľom je však dosiahnuť zvýšenie jeho globálnej ročnej produkcie až na 270 000 vozidiel.

Pre zákazníkov je takáto stratégia elektromobiliek dobrou správou, pretože ceny elektromobilov sa zatiaľ nedarí priblížiť cene konvenčných áut. Na druhej strane otvára masívne zlacňovanie otázku korektnosti cenovej politiky automobiliek. Ako je možné zlacniť auto zo dňa na deň o 6 000 dolárov? Zvlášť v segmente často dotovanom štátnou podporou. Aké marže si výrobcovia vlastne účtujú? Teraz to vyzerá skôr tak, že priame stimuly na nákup elektromobilov ostávajú vo vreckách automobiliek, a že dotácie ceny elektromobilov skôr udržujú na zbytočne vysokej úrovni, než že by ich znižovali.

S touto politikou nesúhlasí napríklad Volkswagen. „Koncern VW neplánuje ponúkať zľavy na svoje elektrické autá,“ povedal generálny riaditeľ Oliver Blume. „VW sa nezúčastní cenovej vojny s Teslou. Máme jasnú cenovú stratégiu a zameriavame sa na spoľahlivosť. Veríme v silu našich produktov a značiek," dodal Blume. Podobne Renault neplánuje znižovanie cien elektromobilov. „Ak znížite predajné ceny o 10 percent alebo viac v priebehu týždňa, poškodí to existujúcich zákazníkov,“ vyjadril sa šéf Renaultu Fabrice Cambolive. " Pre nás je dôležitá stabilita. Porsche dokonca chystá v marci zdražovane Taycanu o šesť percent.
