Elektromobily nelákajú. Ľudia viac kupujú aj autá s pohonom, ktorý je ‘na odpis‘

Aj keď sa na Slovensku o elektromobiloch hovorí veľa, štatistiky ukazujú, že horšie sa predávajú už len autá na CNG a vodík.

02.02.2023 16:00
Elektromobily - výhodnosť v európskych krajinách Foto:
Elektromobily sa zatiaľ na Slovensku predávajú veľmi slabo. (ilustračné foto)
debata (20)

Štatistiky Zväzu automobilového priemyslu ukázali, že medziročne predaj elektromobilov na Slovensku vzrástol a dosiahol nový rekord. Čisto elektrických áut sa na našom trhu v roku 2022 predalo 1 390, čo je medziročne o 286 viac. Ide o nárast na úrovni takmer 26 percent, pričom celý trh s osobnými autami vrástol len približne o štyri percentná. Prakticky každý deň uplynulého roku sa predali v priemere takmer štyri elektrické autá. To vyzerá pomerne dobre.

Skúsme sa však na to pozrieť aj inak. Celkovo sa na Slovensku v roku 2022 predalo 78 841 osobných áut (kategória M1). To znamená, že podiel elektromobilov na trhu s novými autami bol len 1,76 percenta. Na to, aká masívna reklamná kampaň v súvislosti s elektromobilmi prebieha, je to žalostne málo. Len jediná značka – Škoda Auto – ich za minulý rok predala viac než 200 kusov.

Ich predaj vyzerá tragikomicky aj v porovnaní s predajom áut s pohonom, na ktorý už neprebieha prakticky žiadna reklama, pretože ho všetci výrobcovia považujú vo svetle prichádzajúcej elektromobility za prekonaný a patriaci minulosti. Ide o pohon na propán-bután, respektíve skvapalnený zemný plyn (LPG).

Tesla do aukcie Čítajte viac Elektromobily mieria po haváriách rovno do šrotu. Opravy sú extrémne drahé

Zatiaľ čo elektromobily má vo svojom portfóliu na Slovensku zaradených až 27 značiek, autá na LPG len tri – Dacia, Renault a FIAT. Absolútna väčšina predajov áut s pohonom benzín/LPG, cca 90 percent – pritom pripadá na jedinú značku, ktorou je Dacia.

Napriek tomu a nulovej reklame sa na Slovensku predalo viac áut s pohonom benzín+ LPG, než elektromobilov. Spolu ich bolo 1 407. Ak odrátame 7 kusov, pripadajúcich na FIAT, konkrétne na model Panda, tak Renault (pod ktorý patrí aj Dacia) dokázal predať na Slovensku viac „plynových“ áut, než predalo spolu 27 značiek elektromobilov, do reklamy ktorých navyše investovali obrovské peniaze.

Ako sme už napísali vyššie – aj vďaka masívnej reklame stúpol medziročne predaj elektrických áut takmer o 26 percent, čo je fajn. Predaj áut s pohonom na benzín a LPG však medziročne stúpol takmer o 48 percent – a to bez akejkoľvek reklamy.

Aj to je jeden z možných pohľadov na atraktivitu elektrických áut a na to, aké obrovské zostávajú roztvorené nožnice medzi mediálnou kampaňou, ktorá sa z elektromobilov snaží urobiť trendsetterskú módnu záležitosť a tým, aké autá vlastne ľudia reálne chcú. V atraktivite ich zatiaľ poráža aj „odpisovaný“ pohon, ktorý dokonca samotné automobilky považujú za marginálny a ekonomicky nezaujímavý.

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #elektromobilita #ZAP SR #predaj elektromobilov
Články podľa značiek