Elektromobily môžu spôsobiť ekologickú katastrofu. Dôvodom je lítium

Sú elektromobily čisté? Nie. Majú totiž svoje špinavé tajomstvo. Je ním „biele zlato“, ktorého ťažba môže spôsobiť toľko negatív, že vymaže akékoľvek pozitíva bezemisnej jazdy.

06.02.2023 16:00
debata (31)
Ťažba lítia je špinavá a vyžaduje množstvo... Foto: SQM
Chile-lithium-1440x720 Ťažba lítia je špinavá a vyžaduje množstvo vody. Nanešťastie, najväčšie lítiové bane sú v regiónoch, ktoré sužuje sucho.

Elektromobily znižujú lokálne emisie, o tom niet najmenších pochybností. No v inej časti planéty môžu stáť za ekologickou katastrofou. Batérie súčasných elektrických áut sa totiž nezaobídu bez lítia. Tomuto mäkkému kovu sa hovorí aj „biele zlato“. A jeho význam rastie spolu s dopytom výrobcov batérií pre elektromobily. Už dnes však ťažba lítia spôsobuje environmentálne, ale aj sociálne škody. Ložiská lítia sú síce geologicky rozšírené a bohaté, ale až 95 % celosvetovej produkcie je v súčasnosti sústredenej v Austrálii, Čile, Číne a Argentíne.

Tesla do aukcie Čítajte viac Elektromobily mieria po haváriách rovno do šrotu. Opravy sú extrémne drahé

Navyše, viac ako polovica ťažby pripadá na regióny sužované nedostatkom vody, pritom ťažba tohto kovu je na vodu extrémne náročná. Krajiny ako Čile či Argentína zas nedodržiavajú pri ťažbe zásady ochrany spodných vôd ani práva komunít, ktoré v týchto oblastiach žijú, čo vyvoláva sociálne konflikty. A to sme len na začiatku lítiovej horúčky. Pre potreby elektrifikácie dopravy ho bude treba oveľa viac. Veľké nové ložiská sa našli v Mexiku, USA, Portugalsku, Nemecku, Kazachstane, Kongu a na Mali.

Elektrický Hummer EV potrebuje pre svoje... Foto: GMC
GMC Hummer EV - 2022 Elektrický Hummer EV potrebuje pre svoje batérie až 24 kg lítia. To je 4,8 kg na jedného cestujúceho. Tadiaľto cesta nevedie.

Čo to môže spôsobiť? Po príklad môžeme ísť do USA. Štúdia University of California, uvádza, že ak by spojené štáty dekarbonizovali do roku 2050 dopravu, no ostali by pri súčasných návykoch Američanov, potrebovali by ročne trikrát toľko lítia, ako je súčasná celosvetová ročná ťažba tohto kovu. Hovoríme pritom len o jednej jedinej krajne, v ktorej žijú iba tri percentá celosvetovej populácie. Pripočítajme si k tomu Európu či Čínu, ktoré tiež tlačia na transformáciu dopravy smer k batériovým elektromobilom.

Elektrický autobus síce spotrebuje 44 kg lítia,... Foto: Toyota
Toyota Sora - elektrický autobus Elektrický autobus síce spotrebuje 44 kg lítia, lenže v prepočte na cestujúceho je to iba 0,5 kg na hlavu.

Jednoducho, štúdia tvrdí, že bez zmeny postoja k mobilite nemajú USA šancu získať potrebné množstvo tejto suroviny. Veď len nový elektrický Hummer EV potrebuje pre svoje batérie 24 kg lítia, to je 4,8 kg na jedného cestujúceho. Bežný elektromobil potrebuje asi osem kilogramov lítia, čo je 1,6 kg na cestujúceho. Aj to je veľa v porovnaní s verejnou dopravou. Elektrický autobus síce spotrebuje 44 kg lítia, lenže v prepočte na cestujúceho je to iba 0,5 kg na hlavu. A pri elektrických bicykloch len 0,02 kg.

Renault Zoe Čítajte viac Elektromobily brutálne zdraželi. Pozrite si 12 ‘najlacnejších‘

Štúdia preto apeluje, aby vlády investovali do alternatívnych druhov dopravy a recyklácie batérií. Takto by bolo možné znížiť dopyt po lítiu teoreticky až o 92 percent v porovnaní s čiernym scenárom, že Američania ostanú sedieť za volantmi svojich veľkých áut. Samotné zmenšenie kapacity akumulátorov v autách by tiež prospelo. Na úkor dojazdu by sa dopyt po lítiu mohol podľa štúdie znížiť približne o 42 %. Najväčšie zníženie by však priniesla zmena spôsobu, akým sa pohybujeme po mestách – menej áut, viac chôdze, bicyklovania a viac ľudí vo verejnej doprave. Bez týchto zmien budú elektromobily pre životné prostredia skôr záťažou ako prínosom.

© Autorské práva vyhradené

31 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #batérie #lítium #ťažba lítia
Články podľa značiek