Čo poviete na toto elektrické monštrum? Jeho batéria váži 15 ton!

Obrí ťažobný stroj Liebherr T264 váži 176 ton - a to bez zabudovanej 15 tonovej experimentálnej batérie s kapacitou 1 400 kWh.

07.02.2023 18:00
Liebherr T 264 Foto:
Liebherr T 264
debata (19)

Trh s elektrickými autami postupne naberá na obrátkach – najmä v severnej Európe, Číne a ožíva aj v USA a v ďalších krajinách. Trh s batériovými dodávkami a pickupmi je ešte v plienkach, ale s prižmúrením oka možno povedať, že existuje. Avšak nákladné autá na elektrinu sú problémom.

Nedávno sme síce písali o elektrickom kamióne (od Volva), ktorý ako prvý prešiel s nákladom tritisíc kilometrov a vytvoril tak svetový rekord v diaľkovej preprave ťažkým elektrickým nákladným autom – treba ale povedať, že mu to trvalo týždeň, zatiaľ čo jeho naftovému kolegovi štyri dni. Takže elektrokamión síce rekord dosiahol, ale či je to – s ohľadom na vyššie povedané – aj skutočné víťazstvo, je prinajmenšom otázne. Ak vás táto „rekordná“ jazda zaujíma, viac sme o nej písali v nižšie uvedenom článku:

Volvo FH Electric - rekordná jazda 2023 Čítajte viac Elektrický kamión prešiel prvýkrát 3 000 km. Len ukázal zúfalstvo tohto pohonu

Samozrejme, sú tu aj ďalšie elektrické kamióny. Predovšetkým ten od Tesly – Semi. Ibaže Tesla sa na ňom sústredila na tak „dôležité“ veci, ako je kabína, vyzerajúca ako z počítačovej hry alebo zrýchlenie z nuly na stovku. To sú rozhodne parametre, ktoré si každá seriózna prepravná spoločnosť všíma ako prvé.

A máme tu ďalší nákladný extrém, o ktorom nie sme celkom presvedčení, že dáva zmysel. Obrie nákladné auto, určené najmä pre dopravu materiálu v kameňolomoch, ktoré váži 176 ton (vo verzii s naftovým motorom) a ktoré využíva v rámci elektrického pohonu experimentálnu batériu, zloženú z niekoľkých blokov s kapacitou 1 400 kWh. Len samotná batéria váži neuveriteľných 15 ton.

V pozadí sú jednotlivé moduly batérie pre... Foto: WAE Technologies
Liebherr T 264 V pozadí sú jednotlivé moduly batérie pre elektrický Liebherr T264.

Batériu vyvinul 50-členný inžiniersky tím z britskej spoločnosti Williams Advanced Engineering a v druhej polovici januára si ju prevzala austrálska ťažobná spoločnosť Fortescue. Táto spoločnosť v polovici roku 2022 uzavrela zmluvu s nemecko-švajčiarskou firmou Liebherr, ktorej predmetom bola experimentálna integrácia elektrického pohonu do ich obrieho nákladného auta T 264, ktoré štandardne poháňa dieslový motor s výkonom 2 700 koní.

Samotná batéria sa v skutočnosti skladá z ôsmich samostatne chladených boxov, z ktorých každý obsahuje 36 batériových modulov. Po zložení má napájací zdroj obrovské rozmery 3,6 × 1,6 × 2­,4 metra. Ide nielen o prvú batériu do ťažobného stroja s kapacitou 1,4 MWh, ale zároveň o prvú batériu s tak obrovskou kapacitou, schopnú nabiť sa za 30 minút. Ňou vybavené auto bude využívať aj rekuperáciu pri pohybe nadol. Obrie nákladné auto sa bude po inštalácii testovať v priebehu tohto roku, termín prvých testov ešte nebol zverejnený.

V každom prípade – cena takto vybaveného banského prepravného stroja s 15-tonovou batériou bude tak závratná, že by ste si zaň mohli určite kúpiť menší ostrov niekde v Karibiku. Naozaj nie sme zatiaľ veľmi presvedčení o zmysluplnosti takýchto projektov.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 19 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #elektromobilita #elektrické nákladné autá
Články podľa značiek