Tatra 77: Do dražby ide jeden z piatich pojazdných kusov. Cena bude závratná

V roku 1934 šokovala Tatra celý svet prvou sériovo vyrábanou aerodynamickou limuzínou Tatra 77. Dnes patrí ku skutočným klenotom. A jeden z nich zamieri čoskoro do aukcie. Len renovácia si vyžiadala milión dolárov.

03.02.2023 18:00
debata (2)
Tento exemplár pochádza z prvej série Tatry 77.... Foto: RM Sotheby's
Tatra 77 - 1934 Tento exemplár pochádza z prvej série Tatry 77. Vzniklo z nej v rokoch 1934 až 1936 len 101 kusov.

Tatra patrí k najstarším automobilkám. Veď prvé autá vyrobili v Kopřivnici už v roku 1897. Do celosvetového povedomia ale vstúpila česká značka až v roku 1934, keď na pražskom autosalóne v roku 1934 zažiarila Tatra 77. Bol to skutočný blesk z jasného neba. Tatra 77 bola totiž prvou sériovo vyrábanou aerodynamickou limuzínou. Za jej prúdnicovým dizajnom stál Paul Jaray, bývalý aerodynamický expert výrobcu vzducholodí Zeppelin. Tatru 77 dokonca vzal do aerodynamického tunela. Špecifická konštrukcia s centrálnou nosnou rúrou a vzduchom chladeným 8-valcom za zadnou nápravou bola zasa dielom geniálneho konštruktéra Hasa Ledwinku.

Aerodynamická karoséria so súčiniteľom odporu... Foto: RM Sotheby's
Tatra 77 - 1934 Aerodynamická karoséria so súčiniteľom odporu vzduchu Cx len 0,37 fascinuje ešte aj dnes. Zvlášť v pútavom modrom laku
Tatra 77 Čítajte viac Tatra 77: Český 'projektil' omráčil svet pred osemdesiatimi rokmi

Práve aerodynamická karoséria so súčiniteľom odporu vzduchu Cx 0,37 prepožičala Tatre 77 excelentné jazdné výkony. A to aj napriek tomu, že jej 8-valec s objemom 2 969 ccm dosahoval pomerne skromný výkon 44 kW, teda 60 koní. Luxusná šesťmiestna limuzína s dĺžkou 5 130 mm, obrovským rázvorom 3 150 mm a hmotnosťou približne 1 700 kg, dokázala vyvinúť rýchlosť 145 km/h. Konkurencia pritom potrebovala na dosiahnutie rovnakej rýchlosti minimálne 75 kW, teda viac ako sto koní. O spomalenie sa starali štyri hydraulické brzdy. Rovnaký „poprask“ spôsobila sedemdesiatsedmička zakrátko na autosalóne v Paríži, kde postavila do pozoru pánov z amerických koncernov Ford, General Motors či Chrysler.

Interiér je zrenovovaný do posledného detailu.... Foto: RM Sotheby's
Tatra 77 - 1934 Interiér je zrenovovaný do posledného detailu. Nechýba pravé drevo ani kožené čalúnenie.

Výroba odštartovala ešte v roku 1934. Prvá séria, z ktorej vzniklo len 101 kusov, bola na linkách iba dva roky, keď ju vystriedala modernizovaná verzia 77 A. Tá dostala 8-valec so zväčšeným objemom na 3 378 cm³ a výkonom zvýšeným na 55 kW. Navonok sa áčko líšilo aj štandardne dodávaným centrálnym predným reflektorom. Z modernizovanej verzie vyrobila Tatra ďalších 154 exemplárov. Celkový počet Tatier 77 tak dosiahol do roku 1938 skromných 255 kusov. O to vzácnejšie sú zachované exempláre. Oficiálne je dnes pojazdných len päť kusov. A jeden z nich zamieri čoskoro do dražby. O predaj sa postará aukčný dom RM Sotheby's. Ide o Tatru 77 prvej série z roku 1934, teda tú najvzácnejšiu. Za sebou má 10-ročnú renováciu v hodnote jedného milióna dolárov.

Vzduchom chladený 8-valec s objemom 2 969 ccm... Foto: RM Sotheby's
Tatra 77 - 1934 Vzduchom chladený 8-valec s objemom 2 969 ccm by mal aj po desiatkach rokov produkovať výkon 44 kW.
Dôvodom bol pomerne zlý stav. Drevenú kostru museli renovovať vo Francúzsku a vyrobených muselo byť podľa dobovej dokumentácie veľa nových komponentov. Napríklad tri z piatich kolies, blatníky a tiež veľa súčiastok 8-valcového motora. Nie všetko sa ale podarilo. Počas reštaurovania prišla Tatra 77 o sťahovaciu strechu s komplikovaným mechanizmom, ktorú nahradili pevné strešné panely. Výsledok je i tak očarujúci. Iste by sa z neho tešil aj gróf Egon Czernin-Morzin, ktorý bol prvým majiteľom, no tento aerodynamický skvost predal už po dvoch rokoch. Po okupácii Tatru zhabalo nemecké vojsko. Jazdiť mala až do sedemdesiatych rokov a neskôr skončila na Slovensku. Až v roku 2005 ju kúpil a začal renovovať súčasný majiteľ.
Tatra 77 - 1934
Tatra 77 - 1934
+18Tatra 77 - 1934

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #aukcia #dražba #Veterán #Tatra #Tatra 77
Články podľa značiek