Odchod zahraničných automobiliek z Ruska, ktorý bol reakciou na ruskú agresiu na Ukrajine, je nepochybne bolestivý. Len taký Renault sa vzdal v Rusku aktív vo výške 2,2 miliardy eur. Ruský trh patril totiž ešte donedávna k najväčším trhom v Európe. No ešte bolestivejší je odchod „Západu“ pre ruský automobilový priemysel, ktorý zamestnával priamo 300 000 ľudí a spolu s príbuznými odvetviami až tri milióny. Dokladujú to dáta, ktoré zverejnil The Moskow Times na základe údajov agentúry Rosstat.
Odchod zahraničných koncernov a zastavenie dodávok komponentov paralyzovali výrobu od Kaliningradu až po Vladivostok. Výsledkom bolo, že montážne linky zostávajúcich automobilových závodov opustilo len 450-tisíc áut, čo predstavuje medziročný pokles až o 67 % a zároveň najhorší výsledok od prvých rokov vlády Leonida Brežneva. Napríklad v roku 1970 sa v ZSSR vyrobilo 344-tisíc áut a v roku 1975, po spustení tovární v Gorkom a v Togliatti, až 1,2 mil.
Čítajte viac Aurus: Putinova automobilka je totálne fiasko. Tvrdia to sami RusiNajväčšie továrne, ktoré vyrábali autá ešte pred začiatkom vojny, sa zastavili. Ide napríklad o podnik PSMA Rus v Kaluge, kde sa montovali Peugeoty, Citroeny, Ople a Mitsubishi. Mazda zastavila výrobu vo Vladivostoku, Mercedes-Benz v Moskve, Nissan a Toyota v Petrohrade a Volkswagen so Škodou v Kaluge. Podone je to s BMW, Kiou a Hyundaiom. Koncom roka začali Rusi montovať čínske modely pod značkou Moskvič v bývalej továrni Renaultu v Moskve a v závode Avtotor v Kaliningrade, ktorý bol kedysi najväčším montážnym miestom zahraničných áut pre ruský trh.
Hoci v decembri začal ruský automobilový priemysel vykazovať známky života, keď sa výroba zvýšila o 70 % oproti novembru, zostal jasným lídrom medzi všetkými priemyselnými odvetviami v Rusku z hľadiska miery kolapsu. „Zdá sa, že automobilový priemysel sa stal hlavným ukazovateľom stavu ruskej ekonomiky, pretože najrýchlejšie reagoval na meniace sa ekonomické podmienky,“ hovorí Olga Belenkaya, ekonómka spoločnosti Finam.
Čítajte viac Je nový Moskvič prepadák? Zo 600 vyrobených predali šesťPodľa Rosstatu bola na konci októbra viac ako štvrtina zamestnancov automobiliek (27,1 %) bez práce a ďalších 8,4 % pracovalo na čiastočný úväzok. Po výrobe sa prepadol aj ruský automobilový trh. Počtom predaných áut sa vrátil na úroveň z konca 90. rokov. Počas vlaňajšieho roka sa v Ruskej federácii predalo iba 687-tisíc áut – o milión menej ako v roku 2021. Zo 60 značiek, ktoré boli dostupné ruským spotrebiteľom, zostalo iba 14. Tri z nich sú ruské a zvyšok pripadá na čínske automobilky.
Analytici Promsvyazbank predpokladajú, že v roku 2023 si ruská Lada prisvojí 48 až 50 % trhu a podiel čínskych značiek presiahne 25 %. Ak sa nepodarí obnoviť domácu produkciu, „Číňania“ sa stanú dominantnými a ich podiel dosiahne 70 %, očakáva združenie „Ruskí predajcovia automobilov“. Vláda síce predpokladá zotavenie automobilového priemyslu do roku 2026 a zvýšenie predaja áut na 1,5 milióna kusov ročne, ale analytici PSB to spochybňujú. Podľa ich prognóz bude automobilový trh v Rusku roky uviaznutý v stave z konca 90. rokov s predajom maximálne 0,8 až 1 milióna áut ročne.
Čítajte viac Aurus Merlon: Rusi chystajú civilnú verziu putinovho ‘elektrobajku‘