Sankcie nefungujú? Výroba áut v Rusku sa prepadla do brežnevovskej éry

Ruská automobilová výroba je na kolenách. Podľa informácií The Moscow Times klesla produkcia áut v tejto krajine vlani o 67 % na úroveň, na ktorej bola v šesťdesiatych rokoch.

03.02.2023 12:00
AvtoVaz - Lada výroba Foto:
AvtoVaz - Lada výroba
debata (55)
Sankcie jednoznačne fungujú. Automobilová...
Moskvič - 2022 Sankcie jednoznačne fungujú. Automobilová výroba v Rusku klesla vlani o 67 %. Montáž čínskych áut v ruských továrňach tento stav tak rýchlo nezmení.

Odchod zahraničných automobiliek z Ruska, ktorý bol reakciou na ruskú agresiu na Ukrajine, je nepochybne bolestivý. Len taký Renault sa vzdal v Rusku aktív vo výške 2,2 miliardy eur. Ruský trh patril totiž ešte donedávna k najväčším trhom v Európe. No ešte bolestivejší je odchod „Západu“ pre ruský automobilový priemysel, ktorý zamestnával priamo 300 000 ľudí a spolu s príbuznými odvetviami až tri milióny. Dokladujú to dáta, ktoré zverejnil The Moskow Times na základe údajov agentúry Rosstat.

Odchod zahraničných koncernov a zastavenie dodávok komponentov paralyzovali výrobu od Kaliningradu až po Vladivostok. Výsledkom bolo, že montážne linky zostávajúcich automobilových závodov opustilo len 450-tisíc áut, čo predstavuje medziročný pokles až o 67 % a zároveň najhorší výsledok od prvých rokov vlády Leonida Brežneva. Napríklad v roku 1970 sa v ZSSR vyrobilo 344-tisíc áut a v roku 1975, po spustení tovární v Gorkom a v Togliatti, až 1,2 mil.

Aurus Senat - štat výroby Sollers 2021 Čítajte viac Aurus: Putinova automobilka je totálne fiasko. Tvrdia to sami Rusi

Najväčšie továrne, ktoré vyrábali autá ešte pred začiatkom vojny, sa zastavili. Ide napríklad o podnik PSMA Rus v Kaluge, kde sa montovali Peugeoty, Citroeny, Ople a Mitsubishi. Mazda zastavila výrobu vo Vladivostoku, Mercedes-Benz v Moskve, Nissan a Toyota v Petrohrade a Volkswagen so Škodou v Kaluge. Podone je to s BMW, Kiou a Hyundaiom. Koncom roka začali Rusi montovať čínske modely pod značkou Moskvič v bývalej továrni Renaultu v Moskve a v závode Avtotor v Kaliningrade, ktorý bol kedysi najväčším montážnym miestom zahraničných áut pre ruský trh.

Hoci v decembri začal ruský automobilový priemysel vykazovať známky života, keď sa výroba zvýšila o 70 % oproti novembru, zostal jasným lídrom medzi všetkými priemyselnými odvetviami v Rusku z hľadiska miery kolapsu. „Zdá sa, že automobilový priemysel sa stal hlavným ukazovateľom stavu ruskej ekonomiky, pretože najrýchlejšie reagoval na meniace sa ekonomické podmienky,“ hovorí Olga Belenkaya, ekonómka spoločnosti Finam.

Moskvič 3 - 2022 Čítajte viac Je nový Moskvič prepadák? Zo 600 vyrobených predali šesť

Podľa Rosstatu bola na konci októbra viac ako štvrtina zamestnancov automobiliek (27,1 %) bez práce a ďalších 8,4 % pracovalo na čiastočný úväzok. Po výrobe sa prepadol aj ruský automobilový trh. Počtom predaných áut sa vrátil na úroveň z konca 90. rokov. Počas vlaňajšieho roka sa v Ruskej federácii predalo iba 687-tisíc áut – o milión menej ako v roku 2021. Zo 60 značiek, ktoré boli dostupné ruským spotrebiteľom, zostalo iba 14. Tri z nich sú ruské a zvyšok pripadá na čínske automobilky.

Analytici Promsvyazbank predpokladajú, že v roku 2023 si ruská Lada prisvojí 48 až 50 % trhu a podiel čínskych značiek presiahne 25 %. Ak sa nepodarí obnoviť domácu produkciu, „Číňania“ sa stanú dominantnými a ich podiel dosiahne 70 %, očakáva združenie „Ruskí predajcovia automobilov“. Vláda síce predpokladá zotavenie automobilového priemyslu do roku 2026 a zvýšenie predaja áut na 1,5 milióna kusov ročne, ale analytici PSB to spochybňujú. Podľa ich prognóz bude automobilový trh v Rusku roky uviaznutý v stave z konca 90. rokov s predajom maximálne 0,8 až 1 milióna áut ročne.

Aurus Merlon - ruská elektrická motorka Čítajte viac Aurus Merlon: Rusi chystajú civilnú verziu putinovho ‘elektrobajku‘

© Autorské práva vyhradené

55 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #výroba áut
Články podľa značiek