V roku 2018 sa aliancia Renault-Nissan doslova otriasla v základoch. Bolo to potom, čo japonská justícia vydala zatykač na Carlosa Ghnosn, šéfa a architekta tejto aliancie, pre podozrenia zo sprenevery firemných financií. Korene problémov boli však oveľa staršieho dáta. Japonci sa cítili v aliancii menejcenní. Väčší Nissan totiž vlastnil v Renaulte len 15 % akcií, kým menší Renault mal v Nissane podiel až 43 %. Tento nepomer viedol k situácii, že Nissan nemal v rámci spojenectva žiadne hlasovacie práva. Už roky tak panovalo v aliancii veľké napätie.
Čítajte viac Renault–Nissan–Mitsubishi: Aliancia prežije! Rozdelí si úlohyTo sa má ale zmeniť, pretože obaja partneri ohlásili minulý týždeň plán reštrukturalizácie. V rámci nej má Renault znížiť svoj podiel v Nissane na 15 %, čím by došlo k vyrovnaniu vplyvu a návratu hlasovacích práv na japonskej strane. Analytici však upozorňujú, že kým pre Nissan znamená nová dohoda jednoznačné výhody, pretože japonská automobilka bude mať viac voľnosti v rozhodovaní, pozitíva na strane Renaultu sú nejasné. Jednou z kľúčových dohôd je, že Nissan sa zaviaže investovať do divízie Renault Ampere, čo je novovytvorená divízia Renaultu pre elektrické vozidlá, prostredníctvom ktorej chce dohnať sklz v elektrifikácii.
Čítajte viac Utiekol v krabici, teraz mu hrozí väzenie. Na ex-šéfa Renaultu vydali zatykačSpoločné projekty, ktoré majú prebiehať v Európe, Latinskej Amerike a Indii, sú však zatiaľ vágne. Navyše je to menej ako 10 až 15 projektov, ktoré ešte vlani navrhol šéf Renaultu Luca de Meo Nissanu. Dôsledkom nedostatku informácií o budúcej pozícii Renaultu v aliancii je, že po oznámení plánu reštrukturalizácie padla hodnota akcií Renaultu približne o tri percentá. Naopak, akcie Nissanu vzrástli. „Keďže Nissan znovu získal svoje hlasovacie práva v Renaulte, znamená to, že aliancia bude odteraz odkázaná na dobrú vôľu japonskej strany,“ uviedol jeden z analytikov.
Čítajte viac Ani šéf Renaultu neverí na lacné elektromobily. Dôvodom sú batérie