Bestsellery nižšej strednej triedy: týchto 15 áut v roku 2022 preferovali Slováci

Z troch topmodelov nižšej strednej triedy sa predalo viac kusov ako zo všetkých ostatných, ktoré do nej patria.

06.02.2023 06:00
Hyundai i30 Foto:
Kráľom nižšej strednej triedy je na Slovensku Hyundai i30. (Na fotografii je ultimátna verzia N.)
debata (2)

V kategórii osobných vozidiel M1 dosiahli registrácie nových vozidiel podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu 78 841 vozidiel, čím medziročne vzrástli o 4,15%. Vzhľadom na celkové predaje nových áut v EÚ, kde väčšina trhov skončila v červených číslach, to možno považovať za veľmi dobrý výsledok. Podieľajú sa na ňom najmä veľmi dobré predaje áut v druhej polovici tohto roku.

Asi neprekvapuje, že aj naďalej doslova „valcujú“ slovenský trh SUV a crossovery. Predalo sa ich 39 668 kusov, čo je trhový podiel 50,3 percenta. Takže prakticky každé druhé nové predané osobné auto na Slovensku bolo v uplynulom roku SUV alebo crossover. Druhou najsilnejšou kategóriou sú autá nižšej strednej triedy, teda segmentu C. Ich registrácie dosiahli v uplynulom roku 16 871, čo predstavuje trhový podiel 24,1 percenta. Medziročne táto kategória klesla len mierne, o 3,7 percenta, na rozdiel do malých áut, teda segmentu B, v ktorom na Slovensku klesol predaj oproti roku 2021 o takmer 11 percent.

suv Čítajte viac Dostupné: Toto je 10 najpredávanejších SUV za rok 2022 s cenou pod 30 000 eur

Táto kategória je však podstatne nudnejšia, než kategória SUV a crossoverov, pretože ju absolútne ovládlo len pár modelov a všetky ostatné len „paberkujú“. Pre ilustráciu – v rámci tejto kategórie existuje na Slovensku „silná šestka“. Šesť najpredávanejších áut v nej má 80-percentný podiel na predaji v rámci celej nižšej strednej triedy a dokonca z troch najväčších bestsellerov sa v rámci nej predalo viac ako zo všetkých ostatných modelov spolu.

Názorne to vidieť, ak si kliknete na tretiu časť tohto textu, kde je prehľadná tabuľka so všetkými relevantnými dátami, vrátane medziročného porovnania a základnými cenami modelov. V prípade týchto cien uvádzame striktne základnú cenu, tak ako je uvedená v oficiálnych cenníkoch importérov, platných v čase publikovania tohto textu bez „akcií a bonusov“. Mnohé automobilky sa totiž snažia zdražovanie svojich modelov kamuflovať rôznymi navzájom podmienenými zľavami a bonusmi, ktoré pre niekoho nárokovateľné sú a pre iných nie, čo situáciu robí pomerne neprehľadnou.

Asi nepovieme nič nové, ak skonštatujeme, že Hyundai i30 s veľkým prehľadom kraľoval v uplynulom roku nielen nižšej strednej triede, ale stal sa aj najpredávanejším autom na Slovensku bez rozdielu kategórií. Dlhoročný bestseller v nej – Škoda Octavia – sa prepadla až na tretie miesto. Medziročne zaznamenala pokles o vyše 20 percent, dôvodom bol celoročný nedostatok čipov a niektorých ďalších komponentov. Využila to Kia, ktorá taký problém nemala a pred Octaviu sa tak relatívne tesne dostal aj Ceed.

Hyundai-i30 N Čítajte viac Kórejci pred Škodou. Toto je 15 najpredávanejších áut na Slovensku za rok 2022

S výnimkou Peugeotu 308 v celom rebríčku skončili v čiernych číslach len ázijské modely, najviac medziročne percentuálne narástla Toyota Corolla (+ 12,6 percenta). Naopak, zaujímavý pohľad je na tri modely, ktoré medziročne stratili najviac. Sú to Citroën C4 (- 31,8 percenta), Renault Megane (- 28,4 percenta) a Opel Astra (- 26,3 percenta). Najmä posledné dva pritom patrili k dlhoročným bestsellerom. Navyše C4 aj Astra patria do koncernu Stellantis, rovnako ako Peugeot 308, ktorý si síce medziročne polepšil, ale 12. miesto v našom rebríčku nie je preň príliš dobré vysvedčenie.

V ďalšej časti článku nájdete zostupne zoradený rebríček 15 najpredáva­nejších áut nižšej strednej triedy na Slovensku aj s fotografiami a základnými údajmi.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #najpredávanejšie autá na Slovensku #predaj áut na Slovensku #TOP 10 áut
Články podľa značiek