Šéf vývoja Mercedesu Markus Schäfer tvrdí, že lacný elektromobil nemôže zatiaľ nik sľúbiť. „Kým sa dostaneme na cenu 50 dolárov za kilowatthodinu (pri kapacite batérií, pozn. redakcie), čo by viedlo k porovnateľnej cene elektrického a spaľovacieho pohonu, pretečie ešte veľa vody. Povedal by som, že je to naozaj ďaleko," vyjadril sa Schäfer pre Road & Track. „Nevidím to reálne pri chémii, ktorú dnes máme k dispozícii,“ dodal.
Nie je to podľa neho jednoducho možné so žiadnou súčasnou komerčne dostupnou technológiou batérií. Druh cenovo dostupných batérií s vysokou hustotou, ktoré sú potrebné na to, aby to bolo možné, buď neexistuje, alebo existuje iba v laboratórnom prostredí.
Čítajte viac Lacný elektromobil nemôže zatiaľ nik sľúbiť. Tvrdí šéf vývoja MercedesuRovnaký názor zastávajú aj ďalší odborníci, napríklad profesor Jeremy Michalek z americkej Carnegie Mellon univerzity. Ten si myslí, že problémom sú aj rastúce ceny surovín potrebných na výrobu akumulátorov. Najmä lítia a kobaltu. Ponuka totiž nestíha uspokojiť dopyt. Preto Michalek tiež súhlasí s tým, že jedinou šancou, ako znížiť ceny elektromobilov, sú zásadné inovácie v technológii batérií.
Napriek tomu sa niektoré automobilky nevzdávajú vízie cenovo dostupného elektromobilu, ktorý by mohli priniesť na trh v dohľadnej dobe. O tom, že sa to dá, je presvedčený napríklad aj šéf značky Škoda Klaus Zellmer. Ten nedávno v rozhovore pre magazín Autocar vyhlásil, že „naším budúcim vozidlom bude elektromobil postavený na platforme A0, ktorý by mal cenovo smerovať na hranicu 25-tisíc eur. …Ale naším cieľom je dostať sa pod 20 tisíc eur. Bude to však náročné, ak máme zachovať našu bezpečnostnú, kvalitatívnu a dizajnovú úroveň.“
Čítajte viac VW priznáva, že elektromobily sa predávajú zle. Riešiť to chce tragickyInak povedané – Škoda Auto uvažuje o malom elektromobile vo veľkosti Škoda Fabia, respektíve rovno dokonca o elektrickej Fabii, ktorá by teoreticky mala nahradiť tú súčasnú. Tento plán však nevyzerá reálne. Aktuálne má napríklad na na našom trhu cenu pod 20-tisíc eur len jediný elektromobil – Dacia Spring. Avšak vďaka tomu, že využíva batériu s kapacitou len 27 kWh. Žiaden elektromobil s batériou s kapacitou aspoň 50 kWh nestojí momentálne menej ako 30-tisíc eur. Nie je reálne, aby Škoda predstavila v dohľadom čase auto vo veľkosti Fabie s rozumným dojazdom aspoň na úrovni 200 kilometrov za menej ako 25-tisíc eur.
Teoreticky Škoda môže predstaviť malý elektromobil (akým bol napríklad Citigo) s mini dojazdom a cenou na úrovni 20-tisíc eur. Ale také auto si nebude takmer nikto kupovať. Alebo môže postaviť elektromobil vo veľkosti Fabie s 50 kWh batériou – ale v cene, za ktorú si možno kúpiť dobre vybavenú spaľovaciu Octaviu. A o taký model bude tiež v B segmente (teda medzi malými autami) len minimum záujemcov. Elektromobil si totiž dnes môžu dovoliť len tí, ktorí nemusia rozmýšľať striktne ekonomicky a riešiť každé euro – preto medzi nimi dominujú drahé a luxusné modely.
Čítajte viac Elektromobily brutálne zdraželi. Pozrite si 12 ‘najlacnejších‘Preto je veľmi riskantné, ak mainstreamová značka akou Škoda je, tvrdí, že za necelých osem rokov bude 70 percent jej predaja pripadať na elektromobily. Jej ťažisková klientela na to nemá dostatočnú ekonomickú silu. Navyše v súboji o priazeň tých, ktorí sa pre elektrické auto predsa len rozhodnú, bude musieť zrejme už v druhej polovici tejto dekády Škoda čeliť aj čínskym konkurentom. Tí budú so svojimi lacnými elektrickými autami v kategórii, v ktorej svojich klientov mladoboleslavská automobilka „loví“, veľmi nebezpečnými súpermi.