Posledný kvartál minulého roku bol z hľadiska predaja áut v EÚ výnimočný. Vozidlá s alternatívnym pohonom (rátajú sa tam všetky typy pohonov okrem čisto spaľovacích áut, jazdiacich na benzín alebo naftu) v ňom totiž tvorili viac ako polovicu registrácii nových áut na trhoch EÚ. Celkovo ich bolo zaregistrovaných vyše 1,3 milióna, čo predstavuje trhový podiel na úrovni 53 percent. Pozrime sa však na celoročné výsledky, ktoré majú predsa len väčšiu výpovednú hodnotu.
Najkupovanejším typom pohonu v minulom roku zostali v EÚ spaľovacie autá s benzínovým motorom, no ich trhový podiel sa medziročne znížil o 3,5 percentuálneho bodu na 36,4 percenta, čo predstavuje 3,37 milióna predaných áut.
Určitou anomáliou bol štvrtý kvartál, keď sa predaj benzínových áut na všetkých štyroch kľúčových trhoch (nemecký, francúzsky, taliansky a španielsky) medziročne zvýšil, v Taliansku takmer o 18 percent.
Len pre zaujímavosť – Slovensko sa v rámci EÚ v uplynulom roku zaradilo medzi sedem z 30 krajín Európy (nielen EÚ), kde predaj benzínových áut medziročne stúpol, konkrétne o 4,9 percenta. Najviac – o vyše 18 percent – stúpol medziročne v Bulharsku.
Predaj spaľovacích áut s benzínovým pohonom v Európe v roku 2022
– | Krajina | Predaj 2022 (ks) | Predaj 2021 (ks) | Rozdiel (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Nemecko | 863 445 | 972 588 | –11,2 |
2. | Spojené kráľovstvo | 682 473 | 762 103 | –10,4 |
3. | Francúzsko | 568 881 | 667 503 | –14,8 |
4. | Taliansko | 365 461 | 437 068 | –16,4 |
5. | Španielsko | 341 063 | 387 931 | –12,1 |
6. | Poľsko | 203 083 | 231 980 | –12,5 |
7. | Belgicko | 179 056 | 199 072 | –10,1 |
8. | Holandsko | 119 402 | 146 821 | –18,7 |
9. | Česko | 106 578 | 122 115 | –12,7 |
10. | Švajčiarsko | 84 815 | 99 916 | –15,1 |
11. | Rakúsko | 78 567 | 91 478 | –14,1 |
12. | Portugalsko | 64 976 | 63 012 | +3,1 |
13. | Švédsko | 63 010 | 92 485 | –31,9 |
14. | Rumunsko | 53 302 | 47 809 | +11,5 |
15. | Dánsko | 52 661 | 69 977 | –24,7 |
16. | Grécko | 47 122 | 49 625 | –5,0 |
17. | Maďarsko | 44 282 | 45 485 | –2,6 |
18. | Slovensko | 43 903 | 42 184 | +4,1 |
19. | Írsko | 32 324 | 34 062 | –5,1 |
20. | Slovinsko | 27 575 | 32 254 | –14,5 |
21. | Chorvátsko | 22 589 | 24 040 | –6,0 |
22. | Bulharsko | 21 064 | 17 816 | +18,2 |
23. | Fínsko | 19 244 | 30 758 | –37,4 |
24. | Litva | 14 713 | 20 500 | –28,2 |
25. | Luxembursko | 14 581 | 16 857 | –13,5 |
26. | Estónsko | 9 445 | 10 742 | –12,1 |
27. | Lotyšsko | 7 906 | 6 779 | +16,6 |
28. | Cyprus | 6 920 | 6 437 | +7,5 |
29. | Nórsko | 4 333 | 7 485 | –42,1 |
30. | Island | 1 989 | 1 952 | +1,9 |
Druhým najpreferovanejším typom pohonu neboli v EÚ naftové autá, ale hybridný pohon, kam sa radia hybridy a mild hybridy. Ide o autá, jazdiace so spaľovacími motormi s menšou elektrickou výpomocou, ktoré sa však nenabíjajú káblami z externej nabíjačky, ale výlučne rekuperáciou počas jazdy. Len v poslednom kvartáli sa ich predalo takmer 550-tisíc.
Celkovo sa ich v EÚ predalo v roku 2022 takmer 2,1 milióna, čo značí medziročný nárast predaja o 8,6 percenta. Stali sa tak v rámci EÚ s trhovým podielom 22,6 percenta druhým najpreferovanejším typom pohonu a na tretie miesto odsunuli naftové autá.
Trhový podiel dieslov medziročne klesol z 19,6 na 16,4 percenta. Celkovo sa ich v EÚ v uplynulom roku predalo 1,52 milióna, čo je medziročný pokles predaja približne o 380 000 tisíc áut. A to rozhodne nie je zanedbateľné číslo.
Ich predaj klesol v uplynulom roku vo všetkých krajinách EÚ s výnimkou jednej. Proti prúdu išli Bulhari, kde sa ich predaj zvýšil o päť percent. Ide však o malý naftový trh, celkovo sa tam predalo v uplynulom roku len necelých 6-tisíc dieslov.
Ak by sme sa však pozreli aj na európske štáty mimo Únie, tak rozhodne prekvapil Island. V krajine, ktorú si mnohí spájajú s dôrazom na ekológiu sa totiž predaj naftových áut v uplynulom roku zvýšil o viac než 51 percent.