Nemci chcú odstaviť biopalivá. Po ich zákaze volajú už aj ekológovia

Podľa nemeckého ministerstva životného prostredia je prínos biopalív prvej generácie výrazne preceňovaný. Spôsobujú vraj viac škody než úžitku.

16.02.2023 14:00
palivo, kukurica, pole, klíma, traktor, Foto:
Pestovanie potravinových plodín na výrobu biopalív podľa nemeckého ministerstva životného prostredia treba zakázať.
debata (20)

Biopalivá mali kedysi spasiť svet a ich spochybňovanie bolo v “slušnej spoločnosti“ prakticky neprípustné. Prešlo však pár rokov a ukázalo sa, že výroba biopalív má toľko negatívnych dôsledkov, že Európska únia od ich podpory potichu ustupuje. A tlak na ich revidovanie stúpa, v Nemecku dokonca požadujú ich zákaz.

Aby sme boli presní – v Nemecku opäť diskutujú o tom, ako naložiť s biopalivami prvej generácie. Postupom času sa totiž ukazuje ich ekologický prínos ako prinajmenšom sporný. A to do takej miery, že zvažujú dokonca ich úplný zákaz. Biopalivá prvej generácie sa vyrábajú z plodín, ako sú obilie, cukrová repa, repka olejná alebo kukurica. Teda z takých, ktoré slúžia aj na výrobu potravy a krmív a sú aj energeticky náročné, takže intenzívne vyčerpávajú pôdu, na ktorej sa pestujú.

Aj vo svetle potravinovej krízy, ktorú spôsobila vojna na Ukrajine požaduje nemeckého ministerstva životného prostredia zákaz využívania biopalív prvej generácie do roku 2030, informuje o tom Euractiv. Presnejšie ministerka životného prostredia Steffi Lemke chce, aby do siedmich rokov prestali byť tieto palivá započítavané do cieľov znižovania produkcie emisií, čo de facto znamená ukončenie ich výroby kvôli ekonomickej nerentabilite.

Benzín E10 - Nemecko Čítajte viac Biopalivá sú ekologicky sporné. Politici však odborníkov nepočúvajú

Podľa nemeckej ministerky navyše nahrádzajú len štyri percentá spotreby fosílnych palív a ich reálny prínos je oveľa menší, než bol pôvodne deklarovaný. Navyše sa podľa nej suroviny pre biopalivá pestujú na pätine celkovej plochy ornej pôdy, čo je neprijateľné.

Ibaže podľa nemeckého ministerstva dopravy je neprijateľný zákaz biopalív. Problémom sú emisie CO2, ktoré v doprave neklesajú tak, ako Nemci chceli, ale medzi rokmi 2020 až 2022 dokonca mierne stúpli aj napriek masívnej podpore elektromobilov, pre ktoré je Nemecko najsilnejším európskym trhom. Zníženie emisií CO2 z dopravy o vyše 40 percent do roku 2030 je už teraz nereálne a so zákazom biopalív prvej generácie sa vzdiali ešte viac.

Nemecké ministerstvo životného prostredia chce biopalivá prvej generácie nahradiť biopalivami vyrábanými z odpadov, vrátane biomasy a celulózy. Ich výroba je však technicky náročnejšia a hlavne podstatne drahšia, takže by musela byť ešte viac dotovaná.

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #biopalivá #EurActiv #repka olejná #energetické plodiny #zákaz biopalív
Články podľa značiek