Budú sa Volkswageny a Škody opäť vyrábať v Rusku? Vraj sa to dá

Ruský závod VW v Kaluge už stojí takmer rok. Teraz oň prejavili záujem Číňania. Dokonca tu chcú opäť vyrábať nemecké autá. Také ľahké to ale nebude.

09.02.2023 16:00
debata (3)
V Kaluge sa ešte do marca minulého roka... Foto: Škoda-Auto
Škoda - výroba Kaluga Rusko V Kaluge sa ešte do marca minulého roka vyrábali modely VW Polo, VW Tiguan a Škoda Rapid. V roku 2021 ich vzniklo 118 000. Budúcnosť fabriky je ale už rok neistá. Linky stoja.

Volkswagen patrí tiež k automobilkám, ktoré sa po ruskej invázii na Ukrajine rozhodli ukončiť podnikanie v Rusku, nielen predaj ale aj výrobu vo svojom závode v Kaluge, kde ešte v roku 2021 zišlo z liniek 118 000 vozidiel VW Polo, VW Tiguan a Škoda Rapid. Kým však napríklad Renault previedol svoju moskovskú fabriku na mesto Moskva a tej v Togliatti sa vzdal za symbolický rubeľ, fabrika koncernu VW takpovediac „hibernuje“, čo je nesmierne drahé. Nemecká automobilka ale nechce svoje výrobné kapacity predať za pár drobných a tak čaká.

AvtoVaz - Lada výroba Čítajte viac Sankcie nefungujú? Výroba áut v Rusku sa prepadla do brežnevovskej éry

Už v lete vedenie rozhodlo, že bude pre svoj závod hľadať seriózneho záujemcu, buď z Ruska, alebo aj inej krajiny. Podľa informácii ruského Kommersantu sa teraz jeden črtá, vlastne hneď dvaja. Má ísť o čínsku spoločnosť AFK Sistema a kazašskú automobilku Allur, ktorá má čínskych akcionárov a ktorá disponuje závodmi Agromashholding a SaryarkaAvtoProm, ako aj predajnou a distribučnou sieťou AllurAuto. Čo je však najpikantnejšie, obe spoločnosti plánujú oživiť podnik výrobou vozidiel koncernu VW alebo príbuzných modelov. Ako je to možné?

Alfarus Bestune NAT - 2023 Čítajte viac Alfarus: Rusi predstavili ďalší čínsky klon. Tentoraz pod bizarnou značkou

AFK chce podľa Kommersantu získať potrebné komponenty z krajín, ktoré na Rusko neuvalilo sankcie, najmä z Číny a Turecka. Mohlo by ísť teda o Volkswageny a Škody, ktoré koncern vyrába v Číne. Samozrejme, také jednoduché to nebude. Závisí to aj od postoja nemeckého koncernu. Ten má ale zatiaľ na rozdiel od väčšiny konkurentov „diplomatickejší“ slovník vo vzťahu k dianiu na Ukrajine. „Napríklad vo svojich správach nenazýva súčasnú krízu „vojnou“, ale rusko-ukrajinským konfliktom,“ uvádza Kommersant.

ZMZ - motor 523 V8 Čítajte viac Rusi oživujú benzínovú relikviu - motor V8 zo 60-tych rokov

Automobilový analytik Vladimir Bespalov si myslí, že pre AFK bude ťažké reštartovať závod bez priemyselného partnera. Verí tiež, že VW neprevedie práva na modely ani nebude priamo poskytovať komponenty pre výrobu áut v Rusku. Podľa analytika by mohlo ísť skôr o spolupráci cez partnerov Volkswagenu v spriatelených krajinách – výrobcov komponentov z Turecka a Číny, aby minimalizovali sankčné riziká. Sergey Udalov z Avtostatu sa ale domnieva, že ani tento scenár nie je reálny, pretože centrála zakázala používanie takýchto schém z obáv, že budú interpretované ako obchádzanie sankcií EÚ.

Škoda Scala - autosalón BA 2019 Čítajte viac Škoda to v Rusku dávno ‘zabalila‘. No Scala tam práve prichádza

Pre Volkswagen nie je teda situácia jednoduchá. Na jednej strane sú tu sankcie a jasný postoj k ruskej agresii, a na druhej lákavá predstava, že by mohol predsa len cez tretie strany participovať na výrobe. Dnes sa len pozerá, ako uvoľnený trh obsadzujú čínske automobilky a navyše mu hrozia sankcie, pretože ruská strana chce vymáhať dotácie, ktoré podnik dostal v rámci investičnej zmluvy. Pripomeňme, že Závod v Kaluge bol spustený v roku 2007 v režime SKD (montáž z dovezených komponentov) a o dva roky neskôr začal fungovať naplno. Jeho kapacita je 225 000 vozidiel ročne. Od marca 2022 je podnik nečinný.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #Rusko #VW #výroba áut #výroba áut v Rusku #Kaluga
Články podľa značiek