
Škoda 1000 MB, prvý model Škody s koncepciou „všetko vzadu“, patrí k najvyhľadávanejším škodováckym veteránom. Za exempláre v dobrom stave dáte aj 20 000, či dokonca 40 000 eur, ak ide o vrcholové verzie 1100 de Luxe. Samozrejme, je tu tiež chuťovka v podobe oveľa zriedkavejšieho kupé MBX, ktoré býva ešte drahšie. Lenže znalci dobre vedia, že ešte ojedinelejšou je Škoda 1000 MBG. Možno ste o nej nikdy nepočuli a niet sa ani čomu diviť. Vyrobených z nej bolo v rokoch 1966 až 1968 len 3 287 kusov. Kým však kupé MBX poznáte na ceste na prvý pohľad, raritná MBG je takmer na nerozoznanie od bežných embéčiek. Svoje najväčšie tajomstvo totiž ukrýva pod zadnou kapotou – silnejší motor.

Na trh sa dodávala výhradne v najvyššej úrovni vybavenia de Luxe. Bolo to ešte pred príchodom silnejších verzií 1100 MB. Vyšší výkon dosiahli konštruktéri použitím dvoch karburátorov namiesto jedného. Aj preto, že domáci výrobca Jikov nemal k dispozícii modernejší dvojkomorový karburátor. Výsledkom bolo, že kým klasické Škody 1000 MB produkovali 30,9 kW a 68,5 Nm krútiaceho momentu, MBG malo až 38,24 kW a 75,5 Nm. To znamenalo výrazne lepšiu dynamiku. Napokon, Škoda vyvíjala silnejší motor so zámerom využiť ho v motoristickom športe. Väčšina týchto áut mierila na export, ako cenný zdroj valút pre socialistický režim.

Dnes sú takmer všetky po smrti, takže nájsť pojazdné MBG je náročné. Tejto raritnej verzii navyše neprospela ani častá prestavba motora na jeden karburátor, čím MBG stratilo na pôvodnosti. Teraz je však jeden kus na predaj. Objavil sa v Česku. Nie je síce zďaleka v dokonalom stave, ale je to Škoda 1000 MBG de Luxe so všetkým, čo k tomu patrí. Vyrobená bola v roku 1967 a najazdených má 99 000 km. Predávajúci, žiaľ, neprezradil, či je pojazdná. Prekvapením je však informácia, že v roku 1968 došlo k výmene karosérie, teda len rok po tom, čo MBG vyrobili.

Ako bonus dostanete na náhradné diely jednu klasickú Škodu 1000 MB ale aj ďalšie súčiastky. Za tento balík si predávajúci účtuje 290 000 českých korún, teda 12 194 eur. Nie je to málo, ale ak máte chuť dať sa do práce, nemusí to byť zlá ponuka. Auto je síce poriadne zaprášené, ale zdá sa, že posledné roky strávilo v suchej garáži kdesi v Českých Budejoviciach, takže korózia nebude jeho hlavným problémom. A to je dobré, pretože klampiarske práce dajú zabrať najviac.