Čínske autá sú síce v Európe a USA zatiaľ raritou, ale ich export v celosvetovom meradle prudko rastie. Vlani Čína vyviezla 3,11 milióna áut, o 54 % viac ako rok predtým, čím porazila Nemecko, dovtedajšiu dvojku, a nebezpečne sa priblížila k Japonsku – najväčšiemu vývozcovi áut na svete. Japonci totiž v roku 2022 exportovali do zahraničia „len“ 3,2 milióna vozidiel, podobné množstvo ako v roku 2021. Ešte v roku 2020 to ale bolo 3,82 milióna. Takže Čína dobieha Japonsko aj vďaka poklesu jeho exportu. Lenže aj Čína mala vlani problémy. Pandémia a nulová tolerancia k jej šíreniu zatvárala jednu automobilku za druhou.
Čítajte viac Automobilky začali tichý odchod z Číny. Dôvodom nie je len covidAnalytici predpokladajú, že do roku 2030 stúpne export Číny na 5,5 milióna áut, z čoho 2,5 milióna majú tvoriť elektromobily. Práve batériové elektromobily zmenia pravidlá hry, pretože Čína má všetky predpoklady na výrobu cenovo dostupných elektrických vozidiel. Napríklad aj vďaka výrobe batérií. Vplyv čínskych automobiliek však nerastie len vo svete, ale aj na domácom trhu. Od začiatku osemdesiatych rokov boli v Číne dominantné zahraničné značky, ale vlani predstavoval ich podiel už len 50,8 %. Ešte viditeľnejšie to bolo v segmente elektromobilov, kde čínski výrobcovia získali až 84,7-percentný podiel trhu.
Čítajte viac Číňania si brúsia zuby už aj na európsky trh s nákladiakmi. Najmä elektrickými