
V júni Toyota a Subaru spustili v závode Michimachi výrobu spoločne vyvíjaných modelov bZ4X a Solterra. Pre obe značky ide o kľúčové novinky, pretože sú ich vstupom do elektrickej éry. Solterra aj bZ4X sú postavené na celkom novej, čisto elektrickej platforme, a teda sú aj prvými batériovými elektromobilmi s logami Toyoty a Subaru. Niet pochýb, že na hladkom štarte predaja mali obaja partneri eminentný záujem, zvlášť ak s elektrifikáciou meškajú. Presne to sa ale nestalo.
Necelé dva mesiaca po uvedení na trh musela Toyota povolať do servisov 2 700 kusov bZ4X a Subaru rovnaké množstvo Solterry. Dôvod bol identický. Automobilky zistili, že pri prudkých manévroch, prudkom brzdení alebo rýchlych prejazdoch zákrut, môže dôjsť uvoľneniu skrutky náboja kolesa. V extrémnom prípade to znamená, že počas jazdy príde auto o jedno z kolies. To veru nie je dobrá reklama, lenže aj majster tesár sa občas utne. Zvlášť to zamrzí pri japonských značkách preslávených vysokou kvalitou.

Navyše sa zdá, že problém bol vážnejší, ako sa javilo na prvý pohľad. Toyota a Subaru totiž necelé dva mesiace po tom, čo novinky dorazili na trh, zastavili výrobu. Linky sa rozbehli až v októbri. Hoci automobilky nezverejnili podrobnú správu o tom, kde sa stala chyba, reštart výroby naznačoval, že teraz sa už nič také opakovať nemôže. No aktuálne americké zastúpenie Subaru požiadalo majiteľov 1 182 kusov Solterry, aby svoje autá prestali okamžite používať.

Čuduj sa svete, problém je ten istý, a navyše pri autách, ktoré v rámci zvolávacej akcie už absolvovali servisný zásah. Zistilo sa, že postup opravy nebol dokončený podľa špecifikácií výrobcu, čo vedie k riziku nedostatočne dotiahnutých skrutiek. Skrutky budú teda opäť skontrolované. Má ísť o jednoduchý úkon. Pre majiteľov Solterry je to však poriadne nepríjemné, pretože postihnuté autá budú musieť byť do servisu odtiahnuté a vzhľadom na ich relatívne vysoký počet môžu zákazníci čakať na termín aj niekoľko týždňov.
Či sa podobný problém objavil aj pri bZ4X, zatiaľ Toyota nezverejnila. V každom prípade sú dve „zvolávačky“ na úvod trochu priveľa, môžu ovplyvniť dôveru či skôr nedôveru zákazníkov k týmto elektromobilom. Najmä ak Solterra a ani bZ4X zatiaľ neoslnili v niektorých porovnávacích testoch. A to najmä pre dojazd, ktorý je kratší ako pri konkurentoch. Vidieť, že Toyota aj Subaru svojím váhavým postojom k batériovým elektromobilom tak trochu zmeškali vlak a budú mať čo doháňať.