GMA T.50: Superšport snov navštívil krajinu večného snehu a ľadu

Čo robí najľahší 12-valcový zázrak Gordona Muraya za polárnym kruhom? Prebehli tu finálne testy v drsných podmienkach arktickej zimy.

14.02.2023 18:00
debata
Sneh a ľad sa k úžasnému 12-valcovému... Foto: GMA
GMA T.50 - arktické testy 2023 Sneh a ľad sa k úžasnému 12-valcovému hyperšportu príliš nehodia, ale aj takéto podmienky musí zvládať. Presne to GMA s prototypmi T.50 overovalo.

Nestarnúci konštruktér monopostov F1 Gordon Muray aj napriek pokročilému veku (75) odštartoval novú kapitolu svojej kariéry. Založil vlastnú automobilku GMA a predstavil dve športové autá snov – T.50 a T.33. Hlavne prvé z nich je autom, akých už veľa nevznikne. Má totiž atmosférický 12-valec od Cosworthu, manuálnu prevodovku a na váhe len neskutočných 986 kg. Ak to dáme do súvisu s výkonom 663 koní, na jedného koňa pripadá len 1,48 kg živej hmotnosti auta. O adrenalín je teda nepochybne postarané. No najväčšou raritou T.50 je nepochybne aktívna aerodynamika – presnejšie ventilátor v zadnej časti, ktorý dokáže buď zvyšovať prítlak, znižovať odpor vzduchu, alebo, naopak, ho zvýšiť s cieľom skrátiť brzdnú dráhu.

Ani sa netreba čudovať, že všetkých sto plánovaných exemplárov má už svojich majiteľov. To napriek astronomickej cene 2,9 milióna eur. A keďže produkcia sa pomaly rozbehne, T.50 o sebe dáva opäť vedieť. Tentoraz v prostredí, ktoré je pre superšport, či v tomto prípade skôr puristický hyperšport, naozaj nezvyčajné. GMA totiž zamierilo do švédskeho Laponska, presnejšie do mestečka Arvidsjaur, známeho arktickými testami áut, ktoré tu často automobilky uskutočňujú ešte s predprodukčnými prototypmi, aby overili správanie nových modelov v tuhých mrazoch – na snehu a na ľade. A presne o to išlo aj GMA, hoci viac svedčať mu bude asfalt a najmä okruhy. Považovať to môžeme za záverečnú fázu vývoja.

Absolútnou raritou T.50 je jeho ventilátor v... Foto: GMA
GMA T.50 - arktické testy 2023 Absolútnou raritou T.50 je jeho ventilátor v zadnej časti, ktorý zvyšuje prítlak alebo znižuje odpor vzduchu.

Overovali sa najmä bezpečnostné prvky. Výsledky budú premietnuté do softvéru, ktorý reguluje trakciu a reakcie stabilizačných systémov. Testovací jazdec Gareth Howell si T.50 nevedel vynachváliť. Vyzdvihoval ľahké ovládanie aj priľnavosť pneumatík Michelin. Ako vidieť z videa, jazdu si skutočne užil. Kulisu mu robil špecifický zvuk 3,9-litrového 12-valca, ktorého červené pole sa začína až pri 12 000 otáčkach za minútu (!), ale aj svišťanie unikátneho ventilátora. Dobrou správou pre budúcich majiteľov je fakt, že teploty, ktoré padali až k mínus 25 stupňom Celzia, nerobili T.50 žiadne problémy. Otázkou ostáva, kto z nich nájde odvahu vyskúšať si T.50 v drsných podmienkach. Skôr pôjde o zberateľský klenot, dobre strážený kdesi v klimatizovanej garáži.

GMA T.50 - arktické testy 2023
GMA T.50 - arktické testy 2023
+6GMA T.50 - arktické testy 2023

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #testy #Gordon Murray #Gordon Murray Automotive #Gordon Murray T.50 #GMA
Články podľa značiek