Predaj áut v EÚ by sa tento rok mohol oživiť, budú však drahšie

Predaj nových osobných áut v Európskej únii sa v tomto roku zvýši o päť percent na zhruba 9,8 milióna vozidiel po minuloročnom poklese na najnižšiu úroveň za takmer 30 rokov. Predpovedá to Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).

15.02.2023 12:00
Škoda Enyaq iV - výroba 2021 Foto:
Rast predaja nových áut môže zabrzdiť zdražovanie v dôsledku prechodu na emisnú normu Euro 7.
debata

Zároveň ACEA ale varovalo pred negatívnymi dôsledkami plánovanej prísnejšej emisnej normy Euro 7, ktorá by mohla zdražiť automobily v priemere o 2 000 eur a negatívne ovplyvniť dopyt, napísala agentúra AFP. Prísnejšie emisné limity pre nové osobné aj nákladné autá, označované ako Euro 7, v novembri navrhla Európska komisia. Komisár pre vnútorný trh Thierry Breton podľa AFP tvrdí, že Euro 7 zvýši náklady na jeden automobil iba o 100 až 150 eur.

AvtoVaz - Lada výroba Čítajte viac Sankcie nefungujú? Výroba áut v Rusku sa prepadla do brežnevovskej éry

Vlani sa predaj áut v EÚ znížil o takmer päť percent na necelých 9,3 milióna vozidiel, teda na najnižšiu úroveň od roku 1993. Za poklesom stál najmä nedostatok súčiastok na výrobu vozidiel. „Napriek mnohým neistotám by sa mal trh v roku 2023 začať zotavovať,“ uviedla generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vriesová. „Stále sa však nachádzame 25 percent pod úrovňou roku 2019, situácia zostáva krehká,“ dodala.

Emisie výfukových plynov - meranie Čítajte viac Nemeckí politici: Zavedenie normy Euro 7 zdraží autá oveľa viac, než tvrdí EÚ

Prezident združenia a šéf francúzskej automobilky Renault Luca De Meo vyzval predstaviteľov EÚ na opatrenia, ktoré by zabránili poklesu konkurencieschop­nosti európskeho automobilového priemyslu. „Náš automobilový priemysel mal dlhú dobu konkurenčnú výhodu pri vozidlách so spaľovacím motorom,“ uviedol. „V prípade elektromobilov to už platiť nebude, prinajmenšom v krátkom období,“ dodal. Upozornil tiež, že konkurencia z Číny a Spojených štátov ťaží z rastúcej podpory zo strany tamojších úradov.

Čína - prístav Peking Čítajte viac Čína útočí na pozíciu najväčšieho exportéra áut. Na čele môže byť tento rok

De Meo tiež varoval, že emisná norma Euro 7 by na automobilový priemysel uvalila nerealistické obmedzenia a v skutočnosti by zabrzdila tempo znižovania automobilových emisií. „Plnenie normy Euro 7 by prinieslo nárast nákladov, ktorý by zákazníkov odradil od kúpy nových áut,“ dodal. To by podľa neho znamenalo, že na cestách by sa dlhšiu dobu držali staršie vozidlá s vyššími emisiami. Takzvaný „havanský efekt“ predpovedá okrem De Mea viacero analytikov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #výroba áut #Euro 7
Články podľa značiek