Európsky trh s novými automobilmi zaznamenal v roku 2022 ďalší medziročný pokles. Podľa údajov JATO Dynamics pre 30 trhov (EÚ-26 + Spojené kráľovstvo, Nórsko, Švajčiarsko a Island) dosiahol celkový predaj 11 309 310 áut, čo je o 4,1 % menej v porovnaní s rokom 2021. Ide o najnižšie registrácie nových áut od roku 1985.
Minulý rok sa dokonca v Európe predalo o 674 000 áut menej ako v roku 2020 – teda v roku keď pandémia Covid-19 tvrdo zasiahla európsku ekonomiku. V porovnaní s rokom 2019 predaj klesol o 29 percent, čo predstavuje neuveriteľných 4,5 milióna áut. Felipe Munoz, analytik spoločnosti JATO Dynamics, uviedol: „Nedostatok nových vozidiel v predajniach, inflácia a energetická kríza, to všetko sa minulý rok ukázalo ako veľké výzvy pre už aj tak nepokojný trh. Dôsledok pandémie, po ktorom nasledoval nedostatok polovodičov v rokoch 2021 a 2022, bol len znásobený ruskou inváziou na Ukrajinu a následným zvýšením cien energií, čo ovplyvnilo dôveru spotrebiteľov a výdavky."
V Európe zároveň pozvoľna ale vytrvalo rastie predaj čínskych značiek, získavajúcich stále väčší kredit. Len pre zaujímavosť – čínsko-britská spoločnosť MG zaznamenala medziročný nárast predaja o 116 percent, predala v Európe takmer 114 000 áut, čím prekonala také zavedené značky ako napríklad Jeep alebo Honda.

Pokiaľ ide o konkrétne modely, rok 2022 je svojim spôsobom historickým – po 14 rokoch skončila nadvláda Golfu, ktorý bol celý čas európskym kráľom. A bol to drsný pád – z prvého až na piate miesto. Na tróne ho vystriedal Peugeot 208. Len pre zaujímavosť, Peugeot bol najpredávanejším modelom v Európe naposledy v roku 2007 – a to s modelom 207.
Dacia Sandero sa stala európskou dvojkou iba s minimálnom stratou za 208-kou. Sandero si tak udržalo svoju pozíciu z roku 2021. Vďačí za to najmä obrovskému záujmu vo Francúzsku. Volkswagen T-Roc, najpredávanejšie SUV v Európe, získal 3. miesto a za ním nasledoval Fiat 500, z ktorého sa predalo pomerne veľa kusov aj v čisto elektrickej verzii.
Za zmienku stoja aj ďalšie autá. Napríklad Hyundai Tucson, ktorý vstúpil do top 10 s viac ako 150 000 kusmi ako najpredávanejšie SUV C segmentu; Kia Sportage zaujala vďaka novej generácii; Opel/Vauxhall Mokka zaznamenal nárast predaja o 34 % a stal sa tretím najpredávanejším SUV koncernu Stellantis. Cupra Formentor zvýšila svoje registrácie o 68 % a v počte predaných áut predstihla všetky modely SEAT-u. Renault zaregistroval takmer 82 000 kusov Arkany, čo je model, ktorý sa pôvodne ani nemal v Európe predávať, určený bol pre čisto ruský trh.