Európsky trh s novými automobilmi zaznamenal v roku 2022 ďalší medziročný pokles. Podľa údajov JATO Dynamics pre 30 trhov (EÚ-26 + Spojené kráľovstvo, Nórsko, Švajčiarsko a Island) dosiahol celkový predaj 11 309 310 áut, čo je o 4,1 % menej v porovnaní s rokom 2021. Ide o najnižšie registrácie nových áut od roku 1985.
Minulý rok sa dokonca v Európe predalo o 674 000 áut menej ako v roku 2020 – teda v roku keď pandémia Covid-19 tvrdo zasiahla európsku ekonomiku. V porovnaní s rokom 2019 predaj klesol o 29 percent, čo predstavuje neuveriteľných 4,5 milióna áut. Felipe Munoz, analytik spoločnosti JATO Dynamics, uviedol: „Nedostatok nových vozidiel v predajniach, inflácia a energetická kríza, to všetko sa minulý rok ukázalo ako veľké výzvy pre už aj tak nepokojný trh. Dôsledok pandémie, po ktorom nasledoval nedostatok polovodičov v rokoch 2021 a 2022, bol len znásobený ruskou inváziou na Ukrajinu a následným zvýšením cien energií, čo ovplyvnilo dôveru spotrebiteľov a výdavky."
V Európe zároveň pozvoľna ale vytrvalo rastie predaj čínskych značiek, získavajúcich stále väčší kredit. Len pre zaujímavosť – čínsko-britská spoločnosť MG zaznamenala medziročný nárast predaja o 116 percent, predala v Európe takmer 114 000 áut, čím prekonala také zavedené značky ako napríklad Jeep alebo Honda.
Čítajte viac Kórejci pred Škodou. Toto je 15 najpredávanejších áut na Slovensku za rok 2022Pokiaľ ide o konkrétne modely, rok 2022 je svojim spôsobom historickým – po 14 rokoch skončila nadvláda Golfu, ktorý bol celý čas európskym kráľom. A bol to drsný pád – z prvého až na piate miesto. Na tróne ho vystriedal Peugeot 208. Len pre zaujímavosť, Peugeot bol najpredávanejším modelom v Európe naposledy v roku 2007 – a to s modelom 207.
Dacia Sandero sa stala európskou dvojkou iba s minimálnom stratou za 208-kou. Sandero si tak udržalo svoju pozíciu z roku 2021. Vďačí za to najmä obrovskému záujmu vo Francúzsku. Volkswagen T-Roc, najpredávanejšie SUV v Európe, získal 3. miesto a za ním nasledoval Fiat 500, z ktorého sa predalo pomerne veľa kusov aj v čisto elektrickej verzii.
Za zmienku stoja aj ďalšie autá. Napríklad Hyundai Tucson, ktorý vstúpil do top 10 s viac ako 150 000 kusmi ako najpredávanejšie SUV C segmentu; Kia Sportage zaujala vďaka novej generácii; Opel/Vauxhall Mokka zaznamenal nárast predaja o 34 % a stal sa tretím najpredávanejším SUV koncernu Stellantis. Cupra Formentor zvýšila svoje registrácie o 68 % a v počte predaných áut predstihla všetky modely SEAT-u. Renault zaregistroval takmer 82 000 kusov Arkany, čo je model, ktorý sa pôvodne ani nemal v Európe predávať, určený bol pre čisto ruský trh.