Elektrické SUV narazia na veľký problém. Za ich volant si asi ani nesadnete

Šéf vývoja Land Roveru sa obáva hmotnosti elektrických off-roadov. Tie budú totiž také ťažké, že vodičský preukaz skupiny B vám neumožní sadnúť si za ich volant.

16.02.2023 16:00
debata (33)
Luxusný plug-in hybridný Range Rover P440e PHEV... Foto: Land Rover
Land Rover Range Rover - 2022 Luxusný plug-in hybridný Range Rover P440e PHEV LWB HSE váži už dnes s vodičom na palube 2 810 kg. Pritom má batériu s kapacitou len 38,2 kWh. Čo sa stane, keď bude čisto elektrická verzia potrebovať uskladniť v akumulátoroch povedzme takých 150 alebo dokonca 200 kWh?

Elektrifikácia prináša jeden problém za druhým. Tým novým sú luxusné elektrické off-roady. Plánuje ich Mercedes-Benz, ktorý čoskoro predstaví elektrickú triedu G, Jeep so svojím elektrickým Wranglerom, ale aj Land Rover, ktorý chce „prešaltovať“ na batérie s Land Rovermi aj veľkými Range Rovermi. Nebude to však také ľahké. Naopak, bude to ťažké, a to doslova. Práve vysoká hmotnosť narazí totiž na legislatívne limity dané vodičským oprávnením skupiny B.

Ako iste viete, „béčko“ vás oprávňuje sadnúť si do osobných a ľahkých úžitkových vozidiel s celkovou hmotnosťou do 3 500 kg – to vrátane posádky, batožiny, prípadne prívesu. Lenže už dnes vážia luxusné SUV ako Mercedes-Benz EQS SUV alebo nové Volvo EX90 takmer 2 800 kg. Predstavte si v nich sedem cestujúcich a k tomu príves. K limitu nemáte ďaleko. Luxusné off-roady na tom budú ešte horšie. A presne to trápi aj šéfa vývoja automobilky Jaguar Land Rover Thomasa Müllera, ktorý sa o tomto probléme rozhovoril pre nemecký Auto Motor und Sport.

Land Rover Range Rover Velar - 2023 Čítajte viac Range Rover Velar: Nový infotainment a dlhší dojazd plug-in hybridu

V súčasnosti je najťažším modelom značky plug-in hybridný Range Rover P440e PHEV LWB HSE. Na váhe má s vodičom 2 810 kg. Prechod na čisto elektrický pohon bude znamenať ďalšiu nadváhu. Najmä ak nebude chcieť značka ustúpiť zo súčasných štandardov v oblasti komfortu, dynamiky, terénnych schopností a dojazdu. Toto všetko si dokáže zachovať len v prípade použitia obrích batérií, napríklad s kapacitou 150 či dokonca 200 kWh. „Elektromobilita a SUV sú výzvou pre každého, zvlášť ak treba brať do úvahy 3,5-tonový limit spojený s vodičským oprávnením skupiny B,“ priznáva Müller.

Nissan Leaf - batérie Čítajte viac JATO: Hmotnosť áut desivo rastie. Najmä v ‘elektrickej‘ Európe

„Od našich čínskych dílerov vieme, že zákazník sa ani neobťažuje prísť do predajne, ak elektromobil neponúka dojazd aspoň 500 km,“ vysvetľuje šéf vývoja. Veľký dojazd ale znamená aj veľké a ťažké batérie a veľké batérie zas nutnosť použiť pevnejšie zavesenie kolies. A to je opäť ťažšie. „Okrem toho musí byť pre prípad bočného nárazu pevnejšia aj štruktúra a puzdro batérie. Deformácia v tejto oblasti neprichádza do úvahy. To si vyžaduje ďalší materiál,“ uzatvára Müller tento bludný kruh, do ktorého sa výrobcovia superluxusných elektrických SUV a off-roadov dostali.

Land Rover Defender 13 - 2022 Čítajte viac Land Rover Defender 130: Novinka z Nitry je odhalená. Má až osem sedadiel!

Ak prekročia elektrické autá zákonný hmotnostný limit 3 500 kg, budú si zákazníci musieť urobiť vodičské oprávnenie skupiny C. Aspoň tí v Európe, pretože za Atlantikom je legislatíva benevolentnejšia. To sa môže prejaviť na prudkom poklese záujmu a na slabých predajoch. Preto Müller predpokladá, že úplná elektrifikácia v tomto segmente zatiaľ neprichádza do úvahy. To aj preto, že od takého Land Roveru Discovery alebo Defenderu či veľkého Range Roveru sa očakáva aj poriadna ťažná kapacita.

Müller trvá na tom, že “batériové SUV musí utiahnuť príves s hmotnosťou aspoň 3,5 tony, teda pokiaľ má logo Land Roveru.“ Splniť to ale bez ďalšieho zvyšovania kapacity akumulátorov a teda aj hmotnosti, to však nepôjde.

© Autorské práva vyhradené

33 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #Land Rover #elektromobily #off-road #hmotnosť áut
Články podľa značiek