Na najviac predávaných ruských autách by sme jazdiť nechceli. Pozrite si porovnanie s EÚ

Bestsellery ruského trhu tvoria zväčša Lady, staršie kórejské modely a nováčikovia z Číny. Slováci aj Európania si doprajú oveľa viac. Výnimkou je len Dacia, ktorá to „roztočila“ v Rusku aj na Západe.

16.02.2023 06:00
debata (68)
Ruský trh s autami vlani skolaboval. Zo 60... Foto: Drom.ru
Lada Granta - predaj Ruský trh s autami vlani skolaboval. Zo 60 značiek, ktoré boli dostupné ruským spotrebiteľom, zostalo iba 14. To ovplyvnilo aj rebríček najpredávanejších áut.

Predaj nových áut vlani nebol žiadnym „ternom“. Pre čipovú krízu, výpadky v dodávateľskom reťazci a infláciu viazla výroba a spolu s ňou padali aj registrácie naprieč celou Európou. V krajinách EÚ sa odbyt áut znížil v porovnaní s neslávnym rokom 2021 o ďalších 4,1 %. Predalo sa len 11 309 310 vo­zidiel. Na Slovensku sme sa síce tešili z mierneho nárastu, o 4,15 %, keď sa k zákazníkom v roku 2022 dostalo 78 841 vozidiel, ale od čísiel spred roka 2020 je to stále poriadne ďaleko. No najviac „zahučal“ ruský trh. Dôvodom boli sankcie uvalené na Rusko za jeho ničím nevyprovokovaný vojenský útok na Ukrajinu.

Kým najpredávanejším ruským autom bola vlani... Foto: Lada
Lada Granta Kým najpredávanejším ruským autom bola vlani obstarožná Lada Granta, v Európania stavili na Peugeot 208 a Slováci dokonca na Hyundai i30.

Odchod zahraničných značiek a kolaps výroby spôsobili v Rusku oveľa väčší nedostatok vozidiel, ako kdekoľvek inde na svete. Počas vlaňajšieho roka sa v Ruskej federácii predalo iba 687-tisíc áut – približne o milión menej ako v roku 2021. To predstavuje pokles o 59 %. Pritom ešte prvé dva mesiace bežalo všetko podľa starých pravidiel. Od marca sa však otočilo na ruby. Zo 60 značiek, ktoré boli dostupné ruským spotrebiteľom, zostalo iba 14. Tri z nich sú ruské a zvyšok pripadá na čínske automobilky. Prejavilo sa to aj v rebríčku najpredávanejších áut. Jednoducho, kupovalo sa to, čo bolo k dispozícii. Zároveň sa ukázal razantný nástup čínskej produkcie.

Ruský trh obsadzujú čínske značky. SUV Haval... Foto: Hyundai
Haval Jolin Ruský trh obsadzujú čínske značky. SUV Haval Jolin sa prebojovalo na šiestu priečku.

Čína si totiž z ruskej agresie nerobí ťažkú hlavu a bez štipky solidárnosti s krajinami odsudzujúcimi vojnu na Ukrajine sa rozhodla chopiť obchodnej príležitosti a obsadiť uvoľnený trh. Vďaka tomu, že v Togliatti sa začiatkom leta podarilo rozbehnúť výrobu starších a zjednodušených modelov Lád, ktoré nepotrebujú súčiastky zo zahraničia, sa tejto značke podarilo udržať pozíciu lídra a dokonca zvýšiť podiel registrácií. Hneď na prvých troch priečkach nájdeme tri modely – Grantu, Nivu a Vestu. Až na modernejšiu Vestu ide o autá, ktorých korene siahajú do deväťdesiatych rokov a v prípade Nivy až do tých sedemdesiatych.

AvtoVaz - Lada výroba Čítajte viac Sankcie nefungujú? Výroba áut v Rusku sa prepadla do brežnevovskej éry

Darilo sa aj Kii a Hyundaiu. Ich modely, ktoré sa ešte nejaký čas vlani vyrábali, obsadili štvrtú a piatu priečku. Ide o Kiu Rio a sedan Hyundai Solaris. Lenže na krk im dýcha čínske SUV Haval Jolin – najúspešnejší model z ríše stredu. Prvú desiatku uzatvára SUV Hyundai Creta, Lada Largus na báze prvej generácie Dacie Logan kombi, Renault Duster, u nás predávaný pod logom Dacie, a čínsky crossover Geely Colray. Na týchto autách by sa nám asi jazdiť nepáčilo. Tento rok sa navyše skladba ruských bestsellerov ešte viac zmení, pretože zásoby predvojnových západných áut sa definitívne vyčerpali.

Výnimkou z pravidla, že na západ od Ruska sú... Foto: Renault
Renault Duster - 2021 Výnimkou z pravidla, že na západ od Ruska sú najpredávanejšími modelmi modernejšie autá, je len Dacia, ktorej Duster nájdeme na deviatom mieste v Rusku, Európe aj na Slovensku.

Analytici Promsvyazbank predpokladajú, že v roku 2023 si ruská Lada prisvojí 48 až 50 % trhu a podiel čínskych značiek presiahne 25 %. Ak sa nepodarí obnoviť domácu produkciu, Číňania sa stanú dominantnými a ich podiel dosiahne 70 %, očakáva združenie Ruskí predajcovia automobilov. Rusko sa tak bude modelovou skladbou viac a viac vzďaľovať Európe. Len pre zaujímavosť uvádzame aj desiatku najpredávanejších modelov v Európe (bez Ruska) a u nás na Slovensku. I keď sa kvôli zvýšeniu cien zákazníci preorientovali na lacnejšie a menšie autá, stále sa vozíme komfortnejšie. Výnimkou je len Dacia, ktorej sa podarilo prebojovať so Sanderom na druhú európsku priečku a jej Duster je deviaty, podobne ako v Rusku.

Európskym bestsellerom je však Peugeot 208 a v TOP 10 nájdeme aj VW Golf, Hyundai Tucson, Opel Corsa, Renault Clio či Toyotu Yaris, neporovnateľne modernejšie autá. No a na Slovensku si, zdá sa, žijeme nad pomery. Najpredávanejším autom bol vlani model nižšej strednej triedy – Hyundai i30. Za ním nasleduje Škoda Fabia, Kia Sportage, Kia Ceed, Škoda Octavia, Hyundai Tucson, Toyota RAV4 a menšie „škodovácke“ SUV – Karoq a Kamiq. To je zostava, dokonca o čosi lepšia ako tá celoeurópska. V každom prípade obe štatistiky dokladujú, že na západ od Ruska nepadá životná úroveň napriek inflácii tak prudko.

Pozrite si 10 najpredáva­nejších áut v Rusku, EÚ a na Slovensku

© Autorské práva vyhradené

68 debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #Hyundai #Rusko #Geely #Haval
Články podľa značiek