Horšie ako drogy! Také nebezpečné sú dotykové displeje v autách

Šíria sa ako vírus, no ďalšia štúdia dokazuje, že displeje v autách namiesto tlačidiel ohrozujú bezpečnosť. Viac ako alkohol či dokonca viac ako marihuana. Lenže automobilky to ignorujú.

17.02.2023 14:00
debata (2)
Ovládanie niektorých funkcií vozidiel cez... Foto: Continental
Continental - holografický 3D displej Ovládanie niektorých funkcií vozidiel cez obrazovku môže trvať aj štyrikrát dlhšie ako cez klasické tlačidlá. A tie pritom v niektorých autách už ani nenájdeme.

Je to trend, ktorý nie je možné zastaviť. Pred dotykovými obrazovkami kapitulovali už aj Mercedes-Benz či BMW, automobilky, ktoré ich dlho odmietali. Jednoducho, cez dotykové displeje ovládame stále viac a viac funkcií. Napokon, aj tých neustále pribúda. Viaceré štúdie však už dokázali, že ovládanie inšpirované technológiou moderných smartfónov je za volantom nebezpečné. Jednoduché úkony, ako je zmena teploty klimatizácie, zapnutie vyhrievania sedadiel či zmena hlasitosti rádia, si vyžadujú viac času, ako keď použijete klasické hardvérové tlačidlá. A čas, ktorý venujeme týmto úkonom, je zároveň časom, počas ktorého sa nevenujeme riadeniu.

Superintegrator Intelligent Vehicle Front  4 Čítajte viac Superintegrator: Nová technológia môže výrazne zmeniť dizajn prednej časti áut

Teraz tu máme ďalší dôkaz. Nedávno britský inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky (TRL) na základe výskumu uviedol, že reakčný čas vodičov sa pod vplyvom marihuany predlžuje o 21 % a o 46 % pri telefonovaní za volantom. To je však stále nič oproti spomaleniu, ktoré spôsobuje ovládanie dotykového displeja. Reakčný čas narastie až o alarmujúcich 57 %. „Na ovládanie navigačného systému alebo napríklad palubného počítača je potrebných niekoľko pohľadov v dĺžke dvoch sekúnd,“ vysvetlil pre nemecký Auto Bild výskumník nehôd Michael Schreckenberg z Univerzity Duisburg-Essen. Pri diaľničnom tempe to znamená, že „naslepo“ prejdete približne 70 metrov a v meste asi 15 metrov.

Mercedes-Maybach S - 2021 Čítajte viac Toto je 10 áut s najväčšími displejmi. Takú 'telku' nemáte ani doma!

Existujú však aj oveľa nebezpečnejšie úkony. Po spárovaní smartfónu s infotainmentom a následnom hľadaní skladby cez aplikáciu Spotify dochádza k rozptýleniu pozornosti počas 20 sekúnd. To je opäť výsledok prieskumu TRL. Počas neho niektorí vodiči dokonca opustili nechtiac jazdný pruh alebo sa nebezpečne priblížili k iným autám. Zaujímavý je aj výsledok testu švédskeho časopisu Vi Bilägare, ktorý zadal vodičom v jedenástich moderných autách niekoľko úloh, ako napríklad zapnúť vyhrievané sedadlá, nájsť stanicu rádia či vynulovať počítač kilometrov a tieto časy porovnal s časom, ktorý potrebovali na tú istú úlohu v starom Volve V70 z roku 2005, bez akýchkoľvek displejov.

Chrysler - infotainment Synthesis 2023 Čítajte viac Chrysler ukázal nové displeje. Uvidíme ich aj v Európe

Vo Volve potrebovali vodiči priemerne 10 sekúnd, ale v Dacii Sandero 13,5 sekundy, v Tesle 3 23,5 sekundy, v Seate Leon 29,3 sekundy a v BMW iX až 30,4 sekundy. Najhoršie však dopadlo čínske SUV MG Marvel R, kde si splnenie úlohy vyžadovalo 44 sekúnd na obrovskom 19,4-palcovom displeji. Paradoxom je, že kým pri šoférovaní pod vplyvom alkoholu alebo pri telefonovaní za volantom vám hrozí pokuta, práca s multimediálnym rozhraním je legálna. To napriek tomu, že pre bezpečnosť cestnej premávky je oveľa rizikovejšia. Kvitujeme preto postoj niektorých automobiliek, ako napríklad Mazdy, Hondy alebo kórejských značiek Kia a Hyundai, ktoré dodnes zachovávajú v autách zdravý počet hardvérových ovládačov.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #bezdotykové ovládanie #dotykové displeje
Články podľa značiek