So Scaniou v mrazivom Nórsku: Na snehu sme vyskúšali aj ‘elektrinu‘

Pod stručným názvom Scania Winter 2023 sa skrýva výnimočné podujatie. Exkluzívne testovanie truckov Scania v drsných podmienkach nórskej zimy – vrátane škandinávskych špecialít ťažkej nákladnej dopravy.

20.02.2023 14:00
debata
Neďaleko nórskeho lyžiarskeho strediska Trysil... Foto: Peter Hargaš
Scania Winter - 2023 Neďaleko nórskeho lyžiarskeho strediska Trysil čakali na novinárov z európskych médií dva tucty nákladných vozidiel.

Tradičná prezentácia aktuálneho produktového portfólia švédskej značky v nórskom kráľovstve snehu a ľadu tentokrát trvala mesiac. Počas štyroch týždňov sa na Scania Winter 2023 v dvojdňových turnusoch vystriedali desiatky zástupcov médií a stovky pozvaných zákazníkov, ktorí mali k dispozícii flotilu 24 truckov v najrôznejších konfiguráciách. Dva tucty nákladných vozidiel pre diaľkovú kamiónovú dopravu, extrémne ťažké transporty, pre distribúciu tovarov, no hlavne modely pre stavený sektor – rozmanité sklápače a ťahače s vyklápacími návesmi, ale i snehový pluh. Pre dopravcov je Scania Winter výnimočnou príležitosťou v drsných zimných podmienkach porovnať všetky možné typy hnacích sústav. Vozidlá s novým, mimoriadne úsporným pohonným ústrojenstvom Scania Super, super výkonné vidlicové osemvalce, 100-percentné elektrické trucky a verzie s pohonom na biometán.

K škandinávskym špecialitám patria 25-metrové... Foto: Scania
Scania Winter - 2023 K škandinávskym špecialitám patria 25-metrové súpravy na prepravu dreva, v tomto prípade s maximálnou technickou hmotnosťou 74 ton. Na snímke je ťahač R 770 8x4 s motorom V8 (výkon 566 kw/770 k, krútiaci moment 3700 Nm).
Scania - nové motory Čítajte viac Scania: Sú spaľovacie motory na odpis? Ani náhodou, tieto sú úplne nové!

Scania Winter sa tradične koná neďaleko lyžiarskeho strediska Trysil kúsok od švédskych hraníc, asi 200 km severovýchodne od nórskej metropoly Oslo. V peknom počasí biela rozprávka. Našu skupinu novinárov však privítali sivé oblaky, ktoré viseli takmer po zem a čochvíľa snežilo. Okej, aspoňže na severe Európy majú ešte normálnu zimu. Pravda, pohľad spoza volantu pri prvej jazde odhalil realitu – regionálnu cestu, po ktorej sa jazdilo, pokrýval dotvrda ujazdený, zľadovatený sneh a proti svetlu sa zlovestne leskol. Tu sa s tým veľmi nepárajú, vraví si v duchu vodič z Dolniakov. Kedy to posypú? Lenže podmienky sú takéto a treba im prispôsobiť štýl jazdy: Neponáhľať sa, udržiavať si dostatočný dištanc pred sebou, nepoužívať retardér, brzdiť s citom, rozumne akcelerovať… Sklápač R 560 s pohonom 6×4 pri adekvátnej rýchlosti, dolu miernymi klesaniami najviac päťdesiatkou, spoľahlivo drží stopu. Postupne si zvykám na „snehovo-ľadovú revue“.

Vozidlá s konfiguráciou 6x2-4 jazdili so... Foto: Peter Hargaš
Scania Winter - 2023 Vozidlá s konfiguráciou 6x2-4 jazdili so zdvihnutou poslednou nápravou, aby sa zvýšil tlak na poháňané kolesá a trakcia bola čo najväčšia.
Scania - projekt autonómnych kamiónov Čítajte viac Scania má odvahu. Na cesty už pustila autonómne kamióny. Vodič len dozoruje

Na kruhovom objazde je otočka a ide sa tou istou cestou späť, ale pre zmenu miernymi, no dlhými stúpaniami. Inštruktor z tímu Scania Norway radí preventívne zapnúť medzinápravový diferenciál a manuálne preraďovanie, aby mi „automat“ v kopci nepreradil na vyšší stupeň, než treba. Ustáleným tempom do 60 km/h dorazíme na kolmú odbočku do lesa. S citom šliapnem na brzdový pedál a takmer krokom zatáčam doľava. Ale truck sa šinie ešte pár metrov rovno. Fakt sa šmýka. Zvlnená, kľukatá lesná cesta lemovaná dovysoka odhrnutým snehom nás asi po kilometri doviedie späť do „base campu“ na malom lokálnom letisku. V jeho areáli boli na zasnežených pláňach vyrobené dve kratšie uzavreté trate, ktoré udržiaval zjazdné snehový pluh. Tam boli po každej stránke 100-percentné zimné podmienky, tam sa dalo trénovať manévrovanie na snehu, brzdenie… aj zapadnutie.

Ide to aj bez uhlíkovej stopy

Konfigurácie podvozka 4×2, 6×4, 6×2*4 aj 8×4, denné i spacie kabíny a najrôznejšie prípojné vozidlá… Jasné, že za necelých šesť hodín, ktoré boli vyhradené na jazdy, sa nedalo vyskúšať všetko. Vtedy na mňa „žmurkol“ elektrický sklápač a keďže vedľa čakal ďalší e-truck 4×2 so skriňovou nadstavbou, bez dlhého mudrovania som prestúpil na zelenú energiu. Distribučné vozidlá s batériovým elektrickým pohonom ponúka Scania vo vyhotovení 4×2, resp. 6×2*4, pričom na výber je kompaktná kabína P alebo typ L so zníženým nástupom, napríklad pre vozidlá na zvoz komunálneho odpadu. Elektromotor umiestnený uprostred rámu generuje výkon 230 kW/290 kW (kontinuálny/špič­kový) a krútiaci moment 1300 Nm/2200 Nm (kontinuálny/špič­kový), prevodovka je dvojstupňová.

Elektrické distribučné vozidlá P 25 vybavené... Foto: Scania
Scania Winter - 2023 Elektrické distribučné vozidlá P 25 vybavené deviatimi batériami poskytujú dojazd až 250 km.
Scania - crash test elektrického kamióna Čítajte viac Scania: Je náraz do elektrického kamióna nebezpečnejší? Crashtest dáva odpoveď

Nafotím zopár detailov a potom v kabíne debatujeme s vodičom o technických parametroch. Predvádzacie elektrické trucky mali deväť batériových modulov s celkovou kapacitou 300 kWh, čo v optimálnych podmienkach stačí na 250 km jazdy bez priebežného dobíjania. Pri voľbe piatich modulov s inštalovanou kapacitou 165 kWh výrobca deklaruje maximálny dojazd 130 km. Teploty hlboko pod bodom mrazu však zďaleka nie sú pre elektrický pohon optimálne a vtedy jazdný dosah klesá. Pretože hoci sú ráno batérie nabité na 100 %, časť energie spotrebujú hneď na začiatku, aby sa zohriali na pracovnú teplotu. Každopádne so súčasnými parametrami majú distribučné e-trucky dostatočný potenciál na rozvoz tovarov a plnenie iných dopravných úloh v mestskom prostredí.

Pracovisko vodiča e-trucku je prakticky rovnaké... Foto: Peter Hargaš
Scania Winter - 2023 Pracovisko vodiča e-trucku je prakticky rovnaké ako v modeloch s dieselovým motorom. Medzi voliteľnou výbavou nájdu zákazníci aj kamerový systém s 360-stupňovým zobrazením okolia vozidla z „vtáčej perspektívy

Batérie sa dobíjajú výhradne jednosmerným prúdom zariadením s výkonom až 130 kW. Úplné nabitie trvá 55 minút pri piatich moduloch, respektíve 100 minút vo verzii s deviatimi modulmi. Na pripojenie k nabíjačke slúži konektor typu CCS2 umiestnený pod vekom v pravom prednom rohu kabíny.

Neoficiálna premiéra elektrického ťahača

Pracovisko vodiča vrátane ovládacích prvkov je prakticky identické s dieselovým distribučným modelom. No ihneď si všimnete ticho v kabíne a, pochopiteľne, na prístrojovom paneli sú niektoré informácie špecifické pre elektrickú pohonnú sústavu. Riadenie modelu 25 P je presné a akcelerovanie 23-tonového valníka z pokoja na prevádzkovú rýchlosť absolútne plynulé. Keďže batérie sú inštalované v ráme, vozidlo má nízko ťažisko, z čoho vyplýva veľmi dobrá stabilita. Testovacie jazdy ma definitívne presvedčili, že nákladné vozidlá s batériovým elektrickým pohonom sú veľmi životaschopné aj v drsných zimných podmienkach. Pravda, elektrický truck má podstatne väčšiu pohotovostnú hmotnosť ako porovnateľný konvenčný model.

Predpremiéru mal v Nórsku elektrický ťahač,... Foto: Peter Hargaš
Scania Winter - 2023 Predpremiéru mal v Nórsku elektrický ťahač, ktorý začne vyrábať na jeseň 2023. Má mať dojazd až 350 km.
Scania - autonómne nákladné autá Čítajte viac Scania štartuje reálne testy autonómnych nákladných áut

Napríklad distribučné vozidlo s deviatimi modulmi batérií je o 1600 kg ťažšie než nákladný automobil s 9-litrovým päťvalcovým vznetovým motorom, 150-litrovou palivovou nádržou a 47-litrovou nádržou na AdBlue. Na vyrovnanie tohto hendikepu majú ekologické e-trucky povolenú o dve tony väčšiu celkovú hmotnosť. A ešte jedna informácia na tému elektrifikácie. Účastníci podujatia mali ako prví z odbornej verejnosti možnosť zoznámiť sa v praxi s elektrickým ťahačom 4×2, ktorý Scania začne vyrábať na jeseň 2023. Tento model výrazne rozšíri možnosti súčasných elektrických vozidiel – ponúkne dlhší dojazd , až 350 km pri celkovej hmotnosti súpravy 40 ton, rýchlejšie dobíjanie (90 minút), vďaka sústave elektromotorov má celkový výkon 400 alebo 450 kW a tiež silnejší pomocný pohon. K dispozícii bude s kabínami R a S.

Takže pokiaľ ide o e-trucky, Scania v Nórsku zákazníkom predstavila to, čo je už dnes so 100 % elektrickým pohonom v nákladnej doprave možné je a čo bude o niekoľko rokov s veľkou pravdepodobnosťou k dispozícii v rámci štandardnej ponuky.

Scania Winter - 2023
Scania Winter - 2023
+14Scania Winter - 2023

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Scania
Články podľa značiek