Diesely ešte nepovedali posledné slovo. Ich predaje v Nemecku stúpajú

Európska únia schválila zákaz predaja nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035. Zákazníci sa s tým však nestotožňujú tak, ako by si politici priali.

20.02.2023 06:00
debata (64)
Podľa politikov by elektromobily mali byť... Foto: ACEA
elektromobil - nabíjanie Podľa politikov by elektromobily mali byť budúcnosťou Európskej únie.

Návrh, ktorý bol na stole už v roku 2021, poslanci europarlamentu schválili, čím dali výrobcom najavo, že Európska únia sa plánuje rozlúčiť s predajom nových automobilov spaľujúcich benzín či naftu. Automobilky sa okrem elektrických áut môžu pustiť do vývoja a výroby vozidiel poháňaných vodíkom a dokonca aj syntetickými palivami. Lenže je zjavné, že práve elektromobily by mali byť budúcnosťou Európskej únie.

Ich doterajšie predajné štatistiky a medziročný percentuálny rast na trhu je však naviazaný na dotácie a stimuly, ktoré motivujú bežných spotrebiteľov ale najmä firmy na ich nákup. V štátoch, kde sa od podpory elektromobility ustupuje, ich predaje padajú prudko nadol. Príkladom je Nórsko, ktoré síce nie je v EÚ, no ide o krajinu s významným podielom registrovaných elektrických áut.

Nórsko - elektrické autá Čítajte viac V Nórsku skolaboval predaj áut. Raj elektromobilov o ne zrazu nemá záujem

Analytik Benjamin Kibies zo spoločnosti Dataforce pre nemecký magazín Automobilwoche uviedol, že podobná situácia nastane aj v Nemecku, čo v praxi znamená, že obdobný vývoj možno očakávať aj v ostatných štátoch EÚ, keďže Nemecko je najväčším európskym trhom a významne ovplyvňuje dianie na ostatných lokálnych trhoch. Kým na dobíjateľné hybridy už v Nemecku dotáciu nezískate, na elektromobily do ceny 40 000 eur dostane namiesto doterajších 6 000 eur už len 4 500 eur a na drahšie elektromobily len 3 000 eur. Takto to bude pokračovať do septembra tohto roka a potom sa zrušia dotácie na elektromobily ú­plne.

Elektromobily - výhodnosť v európskych krajinách Čítajte aj Elektromobily nelákajú. Ľudia viac kupujú aj autá s pohonom, ktorý je ‘na odpis‘

A keďže firmy prídu o túto nadštandardnú finančnú motiváciu, z ekonomického hľadiska sa im budú opäť najviac oplácať autá poháňané fosílnymi palivami a z nich to budú tie jazdiace na naftu. Pre súkromných vlastníkov môžu naftové autá predstavovať dobrú dlhodobú investíciu, lebo ak si ich už nebudú môcť kúpiť po roku 2035, budú sa chcieť „predzásobiť“, aby sa vyhli kúpe jazdených kusov, ktorých bude stále menej, čím bude stúpať aj ich cena.

elektromobily Čítajte aj Nórsko: V raji elektromobilov na ne zavádzajú daň z hmotnosti a DPH

Podstatou však zostáva, že snaha EÚ má momentálne presne opačný efekt. Čím viac sa snaží z ciest dostať autá jazdiace na benzín a naftu, tým viac motivujú zákazníkov kúpiť si ich, kým je to ešte možné, prípadne udržovať v prevádzke staršie modely čo najdlhšie. V konečnom dôsledku to množstvo vypustených lokálnych emisií len zvýši. V roku 2026 má dôjsť k prehodnoteniu výsledkov nedávno schváleného nariadenia. Je na politikoch, aby sa na vec pozreli racionálne a odborne a nenechali sa opantať emóciami.

© Autorské práva vyhradené

64 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #diesel #predaj elektromobilov #dieselové autá
Články podľa značiek