S autonómnym riadením je spojených viac škandálov ako úspechov. Spomeňme najmä vyšetrovania viacerých smrteľných nehôd, ktorým čelí americká Tesla.Tá totiž dovolila svojmu systému Full-Self Driving, aby umožňoval dlhodobé riadenie vozidla bez zásahov vodiča, a to napriek tomu, že tento autopilot je oficiálne zaradený na stupnici autonómneho riadenia len na úrovni SAE 2. Práve to ale umožňuje zbaviť sa Tesle zodpovednosti pri incidentoch, pretože pri SAE 2 je za bezpečnosť zodpovedný vodič, a nie výrobca.
Čítajte viac 'Autonómna bublina' spľasla. Investori prichádzajú o miliardyTesla sa teda navonok tvári, že disponuje technológiou, ktorá je vyspelejšia, než majú konkurenti. Nie je to však tak. Viaceré automobilky už na trh prichádzajú s autonómnym riadením SAE 3. Napríklad Mercedes-Benz vlani ako prvý dostal súhlas nemeckých úradov, aby jeho nová vlajková loď triedy S mohla jazdiť so zapnutým autopilotom na dlhších úsekoch. Limitom je ale legislatíva. Preto autonómne riadenie funguje len do rýchlosti 60 km/h, a to len na presne určených úsekoch rýchlostných ciest, ktoré nesmú obsahovať napríklad kruhové objazdy.
Čítajte viac Video samoriadiacej Tesly X z roku 2016 je podvod. Potvrdil to insiderKto však jazdí na diaľnici šesťdesiatkou? Nová technológia môže prísť teda vhod len počas špičiek, aj to nie všade. Jednoducho, má takáto forma autonómneho riadenia vôbec zmysel? Presne na to sa pýta aj Oliver Zipse, šéf BMW. K technológii je oveľa kritickejší ako konkurenti. Rozhodne nie preto, že by tým mal dôvod zakrývať zaostávanie BMW vo vývoji autopilota. „Technologických spoločností, ktoré prenikajú do autobrandže, sa nebojíme, jednoducho preto, že so všetkými spolupracujeme,“ povedal nedávno na veľtrhu spotrebnej elektroniky v Las Vegas. Samozrejme, aj s tými, ktoré vyvíjajú autonómne riadenia.
Čítajte viac Apple priznal, že postaviť autonómne auto nedokáže. Skončí Titan fiaskom?Napokon BMW radu 7 má byť tiež čoskoro vyzbrojené autonómnym systémom SAE 3. Napriek tomu je Zipse skeptický, pokiaľ ide o komerčný úspech tejto technológie. „Načo je nám systém, ktorý sa stále vypína. Vypína sa v tuneli, vypína sa, keď prší. Čo to má znamenať? Kto si to vôbec kúpi, aj keď sa rýchlosť zvýši na 120 km/h?“ pýta sa Zipse. A navyše dodáva, že nik by nechcel byť v koži výrobcu, keď jeho autopilot nesprávne vyhodnotí dopravnú situáciu a spôsobí nehodu. SAE 3 už totiž vyžaduje zodpovednosť automobilky. „Toto riziko neberieme,“ dodal Zipse.