Šéf BMW je zdesený zo súčasných autopilotov. ‘Nikto si to nekúpi!‘

BMW síce pracuje na autonómnom riadení rovnako húževnato ako konkurencia, ale jeho šéf Oliver Zipse nie je presvedčený, že táto technológia je dnes zrelá na to, aby za ňu zákazníci platili.

21.02.2023 12:00
debata
Autonómne riadenie SAE 3 má toľko obmedzení, či... Foto: BMW
BMW - Oliver Zipse Autonómne riadenie SAE 3 má toľko obmedzení, či už technologických, alebo legislatívnych, že oň nebude záujem, myslí si šéf automobilky BMW.

S autonómnym riadením je spojených viac škandálov ako úspechov. Spomeňme najmä vyšetrovania viacerých smrteľných nehôd, ktorým čelí americká Tesla.Tá totiž dovolila svojmu systému Full-Self Driving, aby umožňoval dlhodobé riadenie vozidla bez zásahov vodiča, a to napriek tomu, že tento autopilot je oficiálne zaradený na stupnici autonómneho riadenia len na úrovni SAE 2. Práve to ale umožňuje zbaviť sa Tesle zodpovednosti pri incidentoch, pretože pri SAE 2 je za bezpečnosť zodpovedný vodič, a nie výrobca.

Autonómne riadenie Čítajte viac 'Autonómna bublina' spľasla. Investori prichádzajú o miliardy

Tesla sa teda navonok tvári, že disponuje technológiou, ktorá je vyspelejšia, než majú konkurenti. Nie je to však tak. Viaceré automobilky už na trh prichádzajú s autonómnym riadením SAE 3. Napríklad Mercedes-Benz vlani ako prvý dostal súhlas nemeckých úradov, aby jeho nová vlajková loď triedy S mohla jazdiť so zapnutým autopilotom na dlhších úsekoch. Limitom je ale legislatíva. Preto autonómne riadenie funguje len do rýchlosti 60 km/h, a to len na presne určených úsekoch rýchlostných ciest, ktoré nesmú obsahovať napríklad kruhové objazdy.

autopilot1 Čítajte viac Video samoriadiacej Tesly X z roku 2016 je podvod. Potvrdil to insider

Kto však jazdí na diaľnici šesťdesiatkou? Nová technológia môže prísť teda vhod len počas špičiek, aj to nie všade. Jednoducho, má takáto forma autonómneho riadenia vôbec zmysel? Presne na to sa pýta aj Oliver Zipse, šéf BMW. K technológii je oveľa kritickejší ako konkurenti. Rozhodne nie preto, že by tým mal dôvod zakrývať zaostávanie BMW vo vývoji autopilota. „Technologických spoločností, ktoré prenikajú do autobrandže, sa nebojíme, jednoducho preto, že so všetkými spolupracujeme,“ povedal nedávno na veľtrhu spotrebnej elektroniky v Las Vegas. Samozrejme, aj s tými, ktoré vyvíjajú autonómne riadenia.

Canoo - elektromobil Čítajte viac Apple priznal, že postaviť autonómne auto nedokáže. Skončí Titan fiaskom?

Napokon BMW radu 7 má byť tiež čoskoro vyzbrojené autonómnym systémom SAE 3. Napriek tomu je Zipse skeptický, pokiaľ ide o komerčný úspech tejto technológie. „Načo je nám systém, ktorý sa stále vypína. Vypína sa v tuneli, vypína sa, keď prší. Čo to má znamenať? Kto si to vôbec kúpi, aj keď sa rýchlosť zvýši na 120 km/h?“ pýta sa Zipse. A navyše dodáva, že nik by nechcel byť v koži výrobcu, keď jeho autopilot nesprávne vyhodnotí dopravnú situáciu a spôsobí nehodu. SAE 3 už totiž vyžaduje zodpovednosť automobilky. „Toto riziko neberieme,“ dodal Zipse.

BMW 7 - 2022
BMW 7 - 2022
+24BMW 7 - 2022
BMW 7 - 2022
BMW 7 - 2022
+27BMW 7 - 2022

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #autonómne riadenie #autopilot #SAE
Články podľa značiek