Vyzerá to tak, že pozitívny trend v oblasti predaja áut sa na Slovensku nezastavil ani začiatkom tohto roku. V medziročnom porovnaní totiž predaje nových áut kontinuálne rastú už štvrtý mesiac po sebe.
Trh sa vzmáha
Podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu sa v januári 2023 zaregistrovalo 6 680 nových osobných automobilov. Medziročne predstavujú registrácie nových osobných vozidiel nárast o 16,40 percenta. Registrácie malých úžitkových automobilov (kategória N1) dosiahli v januári 2023 počet 484 vozidiel, čo oproti rovnakému mesiacu minulého roka s počtom vozidiel 492 predstavuje len minimálny pokles na úrovni 1,63 percenta.
Zaujímavá je situácia v predaji elektromobilov. V januári sa ich na Slovensku predalo 105, pričom jednotkou sa so 16 kusmi stal Mercedes-Benz a o zdieľané druhé miesto sa s 12 predanými elektromobilmi delí BMW a Hyundai. Aj z týchto čísiel vidno, že elektrické autá si bez dotácií dokážu na Slovensku kúpiť len tí, ktorí si môžu dovoliť investovať do prémiových značiek, pre bežných ľudí zatiaľ zostávajú nedostupné. Ak sa ich predaj má pohnúť, už len preto, aby sme dostáli svojim medzinárodným záväzkom, dotácie sú aspoň v najbližších rokoch absolútne bez diskusie nevyhnutné.

Ak sa pozrieme na medziročné porovnanie v tretej časti tohto článku, taktiež vidno pozitívny trend. Z top 15 najpredávanejších áut na Slovensku si medziročne polepšilo 12, jedno auto (Toyota Corolla Cross) je v rebríčku nováčikom a pohoršili si len dve.
Najviac mladoboleslavský bestseller Octavia, pri ktorom je medziročný prepad predaja bezmála trojnásobný. Samozrejme, ide len o prvý mesiac a je veľmi pravdepodobné, že Octavia v tých ďalších naberie dych. Napriek tomu je Octavia v problémoch už takmer dva roky, čaká sa na ňu veľmi dlho a hrozí jej postupná strata flotilových klientov.
Treba však povedať, že ďalšie mladoboleslavské modely si medziročne výrazne polepšili a po dlhom čase sú v rebríčku najpredávanejších áut na čele dve Škody – Fabia a Kamiq, pričom tretí model, ktorým je Scala, skončil len tesne za prvou päťkou.
Výrazný prepad predaja nastal aj pri Sanderu. Tam je to však dané tým, že po tomto malom a cenovo dostupnom hatchbacku je už niekoľko mesiacov obrovský dopyt na lukratívnejších západných trhoch (najmä na francúzskom) a dodávky automobilka smeruje prednostne tam. Len pre zaujímavosť – za celý minulý rok sa stalo Sandero druhým najpredávanejším autom v Európe, navyše len s minimálnym odstupom za prvým Peugeotom 208.

Na Slovensku sa do prvej pätnástky v januári nedostalo (ak nerátame Daciu) ani jedno francúzske auto, no Peugeot 208 skončil tesne za ňou. Na 23. priečke skončil Citroën C3. Na 34. mieste je Renault Arkana, z ktorého sa predal dokonca o jeden kus viac ako z Clia, ktoré ešte pred pár rokmi patrilo na Slovensku k absolútnym bestsellerom.