AvtoVaz: Lada je zadlžená až po uši. A berie si ďalšie úvery

Najväčší ruský výrobca áut má po odchode Renaultu veľké problémy s výrobou aj s financiami. Jeho dlh predstavuje viac ako 100 miliárd rubľov, čo je približne 853 miliónov eur. A to získal AvtoVaz polovicu podniku zadarmo.

22.02.2023 12:00
debata (27)
Ruský Avtovaz chce tento rok vyrobiť 401 000... Foto: AvtoVaz
AvtoVaz - Lada výroba Ruský Avtovaz chce tento rok vyrobiť 401 000 áut, asi toľko ako v roku 2021 a dvakrát toľko ako vlani. Aby však oživil produkciu modernejších modelov Vesta a Largus, potrebuje súrne investovať.

Potom, čo sa francúzsky Renault rozhodol ukončiť podnikanie v Rusku ako reakciu na agresiu Ruska na Ukrajine a vzdal sa svojho podielu v AvtoVaz-e aj fabriky v Moskve, majú Rusi veľké problémy s oživením liniek. Tie sa síce podarilo rozbehnúť v júni, ale len so zjednodušenými modelmi Granta, Niva Legend a Niva Travel. Podnik tak vlani vyprodukoval iba približne 220 000 kusov vozidiel, o 50 % menej v porovnaní s rokom 2021. Jeho domáci predaj padol o 46 % na 188 645 áut. Je to ale menší pád ako pád celého ruského trhu s autami. Aj na to si ale musel podnik požičať peniaze.

AvtoVaz - Lada výroba Čítajte viac Sankcie nefungujú? Výroba áut v Rusku sa prepadla do brežnevovskej éry

Podľa aktuálnych informácií narástlo dlhové zaťaženie AvtoVazu na viac ako 100 miliárd rubľov (853 mil. €), ktoré je príliš vysoké pre finančný model, na ktorom spoločnosť funguje. V rozhovore pre televíziu Rossiya 24 to uviedol sám prezident AvtoVaz-u Maxim Sokolov, podľa ktorého sa to spoločnosť snaží minimalizovať a očakáva štátne podporné mechanizmy. Sokolov už skôr informoval, že základným veriteľom spoločnosti je VTB a Sberbank. Dynamika dlhov bude podľa neho závisieť najmä od investičného programu a rýchlosti jeho realizácie.

Lada Granta - predaj Čítajte viac Na najviac predávaných ruských autách by sme jazdiť nechceli. Pozrite si porovnanie s EÚ

Objem investícií na rok 2023 je plánovaný na úrovni asi 40 miliárd rubľov. Šéf podniku teda nevylúčil, že dlh skupiny sa v najbližšom období ešte zvýši. „Napríklad koncom roka 2022 sme si od Fondu priemyselného rozvoja zobrali dodatočnú pôžičku vo výške asi päť miliárd rubľov na vývoj homokinetických kĺbov, aby sme dosiahli technologickú suverenitu v oblasti podvozku,“ povedal. Podľa plánu schváleného predstavenstvom by mal podnik v roku 2023 vyrobiť 401 000 vozidiel. V pláne je nábeh výroby modelu Vesta a Largus. Lada Xray definitívne skončí pre vysokú závislosť od zahraničných súčiastok podliehajúcich sankciám.

Moskvič 3 - 2022 Čítajte viac Je nový Moskvič prepadák? Zo 600 vyrobených predali šesť

Rusi robia, čo môžu, aby oživili dopyt po domácich autách. Poskytujú špeciálne úvery, odborníci vysvetľujú, prečo je lepšie kúpiť si novú Ladu namiesto dovezeného ojazdeného auta z Číny či Kazachstanu, predlžujú bezpečnostné a emisné výnimky na Lady bez ABS, katalyzátorov a systémov núdzového volania, ktoré by inak nemohli byť schválené a úrady začali rušiť certifikáty pre staršie importované autá, ktoré tak nemožno prihlásiť. I tak to nebudú mať tamojší zákazníci ľahké. Ceny nových áut vzrástli o 20 % a tých jazdených dokonca o 30.

Lada Granta - predaj Čítajte viac Ladu v Rusku kúpite už len v troch farbách. AutoVazu dochádzajú laky

Samostatnou kapitolou sú ceny nových čínskych áut, ktoré začali po odchode západných značiek masívne prenikať na ruský trh. Ako upozorňovali viacerí analytici už dávnejšie – Čína prišla ruských zákazníkov doslova vyžmýkať z peňazí. Agentúra Avtostat uviedla, že ceny čínskych áut predávaných v Rusku sú 1,5– až 2-krát vyššie ako v Číne. A to aj v prípade modelov, ktorých výroba prebieha na území colnej únie. „Rozdiel v cenách je spôsobený chamtivosťou čínskych výrobcov a ruskými zvykmi. Neexistuje žiadne iné vysvetlenie,“ povedal Sergej Klimov, člen predstavenstva skupiny Dolavto. Podľa neho by mal byť rozdiel len vo výške päť až maximálne desať percent.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba
Viac na túto tému: #Lada #AvtoVaz
Články podľa značiek