V roku 2020 zasiahla svet pandémia koronavírusu. Výrobcovia áut zatvárali jednu fabriku za druhou. A keď sa už zdalo, že automobilová brandža sa konsoliduje, prišla čipová kríza a nakoniec vojna na Ukrajine. To všetko spôsobilo chaos v dodávateľskom reťazci. Výroba áut opäť viazla. Predstava, že tento sektor tým trpí, je ale absolútne mylná. Nedostatok áut pri rastúcom dopyte umožnil totiž automobilkám zdvihnúť ceny. Marže, ktoré kedysi predstavovali dve-tri percentá, sa vyšplhali do závratných výšok. Navyše, ak mali dostatok komponentov na výrobu, využili ich pre drahšie modely s ešte vyšším zárobkom. Takže napriek klesajúcim registráciám vykázali takmer všetky automobilové koncerny rekordné zisky. Táto stratégia sa im zapáčila a nemienia s ňou prestať.
Čítajte viac Automobilky sa stále sťažujú, aké to majú ťažké. Vykazujú však rekordné zisky„Už nikdy sa nevrátime k skladovým zásobám, aké sme mali v minulosti,“ povedala šéfka koncernu General Motors Mary Bara pre Bloomberg. Šéf Fordu Jim Farley zasa uviedol, že sa mu nepáči utápať miliardy dolárov na výrobu áut, ktoré sa nedajú predať bez zľavy. Takže budúcnosť je, zdá sa, nalinkovaná. „Väčšina výrobcov sa už nevráti k obchodnému modelu, aký využívali pred štyrmi rokmi,“ vysvetlila Judy Wheeler, viceprezidentka Nissanu pre predaj vozidiel v USA. Medzi dopytom a ponukou sa bude podľa nej udržiavať rovnováha. Zaplatia to zákazníci. Kým ešte v roku 2019 predstavovala priemerná mesačná splátka za nové auto v USA 400 dolárov, dnes je to 777 dolárov. A spolu s tým vzrástli aj splátky za „jazdenky“ na 544 dolárov.
Čítajte viac Autoscout24: Ceny ‘jazdeniek‘ trhajú rekordy v celej EÚ. Najmä tých na batérie„Dnes už neplatí, že na každej americkej príjazdovej ceste nájdeme nové auto,“ opísal súčasnosť analytik zo spoločnosti Cox. Tieto informácie síce pochádzajú spoza Atlantiku, ale vývoj v Európe je obdobný. Autá tu za posledné tri roky neskutočne zdraželi. A možno tu bude rast cien prebiehať dlhšie ako v USA. Automobilky, tlačené do elektromobility, musia totiž „umoriť“ miliardové investície na vývoj a výrobu elektromobilov v cenách tých konvenčných. Navyše, ak nedokážu dosiahnuť cenovú paritu medzi autami so spaľovacími motormi a elektromobilmi, môžu ich priblížiť aspoň opticky – zvýšením cien áut tankujúcich benzín alebo naftu. Presne to sa deje. Takže argumenty o nedostatku čipov a komponentov už neobstoja.