Veľa moderných elektromobilov ponúka funkciu ovládania rýchlosti len pedálom akcelerátora. Teda nielen zrýchľovanie, ale aj spomaľovanie vozidla. O brzdenie sa postará silná rekuperácia, keď sa elektromotory menia na generátory elektrickej energie. Ich brzdný moment stačí na absolútnu väčšinu spomalení pri bežnej jazde. Klasické hydraulické brzdy sa tak dostanú k slovu len pri potrebe skutočne prudkého spomalenia alebo pri najnižších rýchlostiach pod päť kilometrov za hodinu, keď elektrické motory nevytvárajú dostatočný brzdný moment. Aj preto vidieť často na kotúčoch bŕzd elektrických áut koróziu.
Ako prvý použil funkciu e-Pedal Nissan a časom sa rozšírila do konkurenčných modelov. Vo všeobecnosti prevláda názor, že táto funkcia robí jazdu veľmi efektívnou, pretože pri spomaľovaní zachytáva brzdnú energiu a ukladá ju do akumulátora, takže je možné neskôr ju využiť. Lenže Porsche, ktoré sa vrhlo do elektromobility úžasným Taycanom a pripravuje ďalšie, napríklad čisto elektrický Macan, má na systém e-Pedal odlišný názor. V žiadnej z noviniek ho nepoužije. Práve kvôli efektivite. Tvrdí, že existuje lepší spôsob, ako s elektromobilom zájsť ďalej – má na mysli plachtenie.
Čítajte viac Porsche Vision 357 Concept: Oslava tradície v modernom duchu nie je elektrickáPri Taycane sa po zložení nohy z akcelerátora odpoja elektromotory, aby sa v hnacej sústave znížili odpory na minimum, takže pokračuje v jazde zotrvačnosťou. „Ide o efektívnejší a prirodzenejší spôsob jazdy, pretože zachováva kinetickú energiu uloženú vo vozidle,“ uviedol v nedávnej tlačovej správe Martin Reichenecker, senior manažér pre testovanie podvozkov v Porsche Engineering. Nemecká automobilka zdôrazňuje, že pri jazde na jeden pedál sa kinetická energia najskôr mení na elektrickú a potom sa opäť premieňa na pohybovú, čím dochádza k „dvojnásobným stratám“.
Čítajte viac Porsche Macan: Elektrické SUV má excelovať rýchlym nabíjanímPri plachtení navyše elektromobily veľmi pripomínajú správanie klasických áut, ale nespotrebúvajú pritom žiadnu energiu. Auto so spaľovacím motorom pri jazde na „neutrál“ spaľuje benzín alebo naftu, aby udržal voľnobežné otáčky motora. Pri mild-hybridoch či plug-in hybridoch je to inak, ale to nechajme bokom. Samozrejme, Porsche rekuperatívne brzdenie neignoruje. V Taycane si môžete nastaviť hneď niekoľko intenzít rekuperácie. Veď najvýkonnejšia verzia Turbo S má rekuperatívny výkon až 290 kW, čo znamená, že za dve sekundy dokáže uskladniť v akumulátoroch energiu na 0,7 km jazdy.
Rozdiel je teda len v tom, že Porsche odmieta používať rekuperáciu neustále a dáva prednosť maximálnemu využitiu kinetickej energie vozidla. Rekuperácia nastáva až vtedy, keď sa vodič rozhodne vedome spomaliť. Pri e-Pedale nastávajú straty už len preto, že aj pri plynulej jazde často meníme rýchlosť bez toho, aby sme si to uvedomovali. Človek jednoducho nie je tempomat. Porsche tak rúca jeden z mýtov o tom, že ak s elektromobilom maximálne rekuperujeme, získavame tým väčší dojazd. Paradoxne, modely Tesly, ktoré patria k najefektívnejším, využívajú veľmi silnú rekuperáciu, ktorú nie je možné obmedziť.