Moskvič krachuje už na začiatku. Predaje sú tragické

Reinkarnácia značky Moskvič, s ktorou Rusom pomohli Číňania, je v prvom rade politickým a nie ekonomickým projektom. Len dva mesiace po spustení produkcie prichádza s masívnymi zľavami. Plány o predajoch 50 000 či dokonca 100 000 áut ročne sú kremeľskou fikciou.

24.02.2023 06:00
debata (58)
Moskvič vyrobil od konca decembra už viac ako 2... Foto: Moskvič
Moskvič 3 Moskvič vyrobil od konca decembra už viac ako 2 500 vozidiel. Predal ich ale len niekoľko desiatok. Zmestili by sa na päť takýchto návesov.

Potom, čo sa Renault v súvislosti s vojnou na Ukrajine vzdal svojej moskovskej fabriky, ktorá ešte vlani vo februári chrlila modely Renault Kaptur a Renault Duster, a previedol ju na mesto Moskva, chcel Kremeľ zachrániť produkciu oživením tradičnej ruskej značky Moskvič. Ako dôkaz, že Rusko si hravo poradí s odchodom západných partnerov. Pôvodný Moskvič skrachoval v roku 2000 z prozaických dôvodov, nekvalitné a zastarané autá odmietli sami Rusi, a teraz sa zdá, že od totálneho kolapsu nemá ďaleko ani ten nový. S projektom, v ktorom sa výrazne angažuje vláda a ako technický partner Kamaz, pomohli ruskej strane Číňania. Konkrétne automobilka JAC.

Moskvič 3 - 2022 Čítajte viac Je nový Moskvič prepadák? Zo 600 vyrobených predali šesť

V polovici novembra, presne 23. novembra 2022 sa skutočne podarilo rozbehnúť v Moskve linky s novým Moskvičom 3 a jeho elektrickým pendantom 3e. Samozrejme, v takom krátkom čase by sa žiadnej automobilke sveta nepodarilo vyvinúť nové auto. Moskviče sú tak len preznačkované čínske SUV JAC JS4 a iEVS4. Navyše nejde o výrobu, ale len montáž vozidiel z dovezených čínskych komponentov. Predaj spustil Moskvič s veľkou pompou 21. decembra. Očakávalo sa, že v krajine, ktorá trpí nedostatkom vozidiel, sa po Moskvičoch, na ktoré platí záruka, na rozdiel od vozidiel z paralelného dovozu, len tak zapráši. Už záver roka ale naznačil, že to tak byť nemusí.

Výroba Moskvičov odštartovala s veľkou pompou... Foto: KAMAZ
Moskvič - výroba nových modelov Výroba Moskvičov odštartovala s veľkou pompou 23. novembra 2022. Aj keď išlo len o montáž z dovezených dielov.

Zo 600 zmontovaných áut, z toho 200 elektrických, ktoré stihli opustiť závod do konca roka, si našlo zákazníkov len šesť exemplárov. Iba jeden však putoval súkromnému zákazníkovi. Poznáme aj meno. Ide o Maxima Liksutova – šéfa odboru dopravy mesta Moskva, ktoré závod vlastní. Tých 10 dní však nedávalo skutočnú predstavu o tom, či Rusi Moskviče chcú alebo nie. O to viac nás zaujímali januárové čísla. Dopátrať sa k nim ale nie je ľahké, pretože v oficiálnych správach sa údaje o registráciách neobjavujú. Podarilo sa ich ale získať ruskému webu motor.ru. A sú naozaj tragické. Od začiatku predaja, teda od 21. novembra do 31. januára 2023, predal Moskvič presne 35 áut, za január je to teda 29 kusov.

moskvic 3 Čítajte viac Rusi začínajú predávať nový Moskvič. Poznáme jeho cenu

Bilancia je skutočne tragická, pretože živiť veľký podnik z predaja niekoľko desiatok áut mesačne nie je možné. Fabrika už pritom zmontovala okolo 2 500 áut. V polovici januára odovzdal slávnostne moskovský primátor Sergej Sobjanin exemplár s poradovým číslom 2 000 jednému zo zákazníkov. To, že Moskvič je v koncoch, naznačuje aj najnovší krok automobilky, ktorá začala na Moskviče poskytovať zľavy. Akciové ceny pri uvedení nového modelu sú síce bežné, ale nie na trhu s deficitom áut. Navyše ich výrobca zavádza dva mesiace po nábehu produkcie, takže o uvádzacom bonuse. nemôže byť ani reč.

Moskvič 3 je prezlečeným čínskym SUV JAC JS4,... Foto: Moskvič
Moskvič 3 - 2022 Moskvič 3 je prezlečeným čínskym SUV JAC JS4, ktorý má pod kapotou 1,5-litrový benzínový agregát s výkonom 110 kW a okrem manuálnej prevodovky dáva na výber aj prevodovku CVT.

Najlacnejší „Moskvich 3“, ktorý objavili redaktori portálu Quto.ru, stojí 1 770 000 rubľov (15 102 €), pritom začínal na 1 970 000 rubľoch (16 808 €). Bavíme sa o znížení cien o 200 000 rubľov (1 710 €). Zľava sa poskytuje na vozidlá vyrobené v roku 2022, čo len dokazuje, že na sklade sú stovky nepredaných áut z konca vlaňajška. Podmienkou zľavy je kúpa na úver, rozšírený balík poistenia a odovzdanie starého vozidla na protiúčet, čo je skôr ďalší bonus ako nevýhoda na strane kupujúceho. Ak zákazník využije len úver alebo len poistenie, dostane nižšiu zľavu od 60 000 do 70 000 rubľov (510 až 600 eur).

Moskvič - 2022 Čítajte viac Moskvič už začal hru na automobilku. Z liniek zišli prvé čínske autá

Viaznuci predaj nemôžeme pripísať ani na konto problémov s distribúciou. Moskvič má predajne už v 11 veľkých mestách – Moskve, Petrohrade, Novosibirsku, Jekaterinburgu, Nižnom Novgorode, Ufe, Rostove na Done, Krasnodarsku, Iževsku, Kemerove a Naberežnej Chelny. Len v Moskve je viac ako 10 dílerov. Skôr to ukazuje na totálny nezáujem alebo na skutočnosť, že Rusi v súčasnosti šetria. Z krajiny odišlo od začiatku vojny na Ukrajine viac ako 800 zahraničných spoločností, čo sa musí prejaviť na nezamestnanosti a padajúcej kúpnej sile obyvateľstva. Sen o reinkarnovanej ruskej automobilke je tak skôr politickým divadlom a poriadne drahou propagandou. Uvidíme, ako bude vývoj pokračovať. Moskvič má naďalej veľkolepé plány.

Moskvič 3 - 2022
Moskvič 3 - 2022
+9Moskvič 3 - 2022

Tento rok chce zmontovať najmenej 50 000 vozidioel, z toho 10 000 elektrických a v roku 2024 najmenej 100 000 vozidiel, z toho 20 000 elektric­kých. Zároveň má rásť podiel komponentov vyrobených v Rusku. Celý výrobný cyklus so zváraním a s lakovaním karosérie je naplánovaný na rok 2024. V budúcnosti chce Moskvič rozšíriť ponuku až na štyri crossovery a jeden sedan na báze modelov Sehol X6, JAC J7, JAC S7 a spomínaných JAC JS4 a JAC iEVS4. O tri roky by mali prísť na rad dokonca autorsky vyvinuté modely na novej platforme A to s pomocou technického partnera – spoločnosti Kamaz.

© Autorské práva vyhradené

58 debata chyba
Viac na túto tému: #Moskvič #JAC #JAC JS4
Články podľa značiek