Tesla dopláca na výroky svojho šéfa o životnosti batérií. V Nemecku čelí žalobám

Elon Musk je zosobnením kontroverzných vyjadrení. Tie ho už neraz dostali do nepríjemností, no tentoraz ich právnici musia obhajovať na súde.

27.02.2023 16:00
Musk Foto: ,
Elon Musk sa v apríli 2019 vyjadril, že akumulátory vo vozidlách Tesla vydržia nájazd 300 až 500 tisíc míľ, čo je v prepočte približne 482 až 804 tisíc kilometrov.
debata (2)

Zakladateľ elektrickej automobilky Tesla už nie je známy len v automobilovej brandži, ale možno ho pokladať za medzinárodnú celebritu. Zároveň je veľmi aktívny na sociálnych sieťach a aktívne sa zapája do propagácie automobilky Tesla aj na rôznych podujatiach. Práve na jednej takejto akcii – Tesla Autonomy Day (Deň autonómnosti Tesly , pozn.red.) v apríli 2019 sa vyjadril, že akumulátory vo vozidlách Tesla vydržia nájazd 300 až 500 tisíc míľ, čo je v prepočte približne 482 až 804 tisíc kilometrov.

Už na prvý pohľad je zjavné, že ide o prehnané tvrdenie, no v podaní Elona Muska nejde o nič výnimočné, keďže pravidelne ohlasuje termíny uvedenia nových modelov a zároveň ich pravidelne posúva, alebo tvrdí, že systém autonómneho riadenia v elektromobiloch Tesla s názvom FSD dokáže riadiť auto bez zásahu vodiča, no technicky je to len pokročilý adaptívny tempomat na úrovni SAE 2, ktorým disponujú aj konkurenčné značky.

Ford Blue Cruise Čítajte aj Američania otestovali 12 autopilotov. Ford a GM dali lekciu aj Tesle

Čo sa týka spomínanej životnosti batérií sa však Tesla dostala kvôli svojmu šéfovi do problémov v Nemecku. Tamojšia legislatíva totiž umožňuje odstúpenie od kúpnej zmluvy, pokiaľ je výrobok chybný. Predajca musí zákazníkovi vrátiť kúpnu sumu zníženú o hodnotu, ktorá autu klesla používaním, ktorá je vypočítaná proporčne vzhľadom na deklarovanú životnosť. A keďže Elon Musk vyhlásil, že modely Tesla de facto dokážu prejsť až 800 tisíc kilometrov, suma kompenzácie zo strany zákazníkov môže byť veľmi nízka.

Internetový magazín autoevolution.com uverejnil niekoľko príkladov súdnych sporov, kde sa zákazníci dožadujú svojho práva. Zaujímavé na celej kauze je, ako sa nemeckí právnici snažia americkú automobilku obhájiť. V prvom prípade, keď zákazník chcel odstúpiť od zmluvy po prejdení približne 21 000 kilometrov a odvolával sa na životnosť 800 000 kilometrov, sa právnici namietali bežnú prax na trhu, ktorá zodpovedá dojazdu 200 až 250 tisíc kilometrov. Neskôr sa ukázalo, že do priemeru zahrnuli aj autá poháňané spaľovacími motormi.

autopilot1 Čítajte aj Video samoriadiacej Tesly X z roku 2016 je podvod. Potvrdil to insider

Keďže tento argument žalovanej strane nepomohol, právnici uviedli, že výrok Elona Muska nebol záväzný, lebo jeho cieľom bolo vyvolať nadšenie a malo mať marketingový účinok. Právnici tak nepriamo priznali, že Elon Musk využíva nekalé obchodné praktiky, keď zavádza spotrebiteľov. Súd rozhodol v prospech žalobcu a Tesla sa odvolala na súd vyššej inštancie a proces zatiaľ nie je uzavretý.

V inom súdnom spore za podobných okolností prišla ešte bizarnejšia obhajoba. Právnici tvrdili, že pre pokročilú mechanizáciu a elektrifikáciu sú elektromobily náchylnejšie k poruchám ako autá poháňané spaľovacími motormi. Zároveň dodali, že väčšina dielcov v modeloch Tesla je rovnaká ako v konvenčných autách, takže musia mať rovnakú životnosť. Tým chceli vlastne povedať, že hoci akumulátor má dlhú životnosť, ostatné dielce ju majú iba priemernú, a preto nemôže elektromobil Tesla prejsť deklarovaných 800 kilometrov. Ktoré komponenty sú konkrétne zodpovedné za udávanú priemernú životnosť právnici nespresnili.

Musk Čítajte aj Elon Musk je podľa súdu nevinný. Jeho tweety o prevzatí Tesly stáli investorov 12 miliárd dolárov

Hoci ide len o lokálne spory, ktoré rozhodne Teslu ako firmu nepoložia, je to ďalší dôkaz o podivnom obchodnom modeli značky, ktorá sa nesnaží budovať si dobré meno kvalitnými a spoľahlivými výrobkami, ale skôr márnivými a senzačnými vyhláseniami, ktoré zodpovedajú reputácii Elona Muska ako kontroverzného podnikateľa.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #Tesla #súdny spor #Elon Musk #akumulátory
Články podľa značiek