Šéf Stellantisu volá po úsporách a prepúšťaní. Jeho plat však vyráža dych

Carlos Tavares častokrát argumentuje vysokou cenou práce vo fabrikách Stellantisu. Jeho vlastnej práce sa to však evidentne netýka.

28.02.2023 16:00
Carlos Tavares 2018 Foto:
Carlos Tavares nepatrí k topmanažérom, ktorí si zvyknú dávať "servítku pred ústa".
debata (22)

Šéf automobilového koncernu Stellantis patrí k najlepšie zarábajúcim topmanažérom na svete. Jeho priemerný mesačný plat je približne jeden a štvrť milióna eur, za celý minulý rok zarobil takmer 15 miliónov eur.

A to mu plat oproti minulému roku klesol približne o dva milióny eur, pretože Tavares nezískal v roku 2022 retenčný bonus, ktorý v roku 2021 predstavoval sumu 2 milióny eur. Retenčný bonus je zväčša jednorazová odmena, ktorou si niektoré spoločnosti v komplikovanom období (napríklad počas fúzií alebo výrobnej transformácie) zaviažu kľúčových manažérov (alebo iných zamestnancov), aby firmu neopustili.

Čína - prístav Peking Čítajte viac Šéf Stellantisu varuje pred Čínou: Ak nezasiahneme, dôjde k ‘strašnému boju‘

Tavares výškou svojho platu pobúril verejnosť, dokonca aj samotného francúzskeho prezidenta, už v uplynulom roku. Vtedy bol jeho finálny plat naozaj astronomický. Okrem platu vo výške približne 17,4 milióna eur mal totiž dostať bezplatne akcie, ktorých hodnota predstavovala v tom čase 32 miliónov eur a k nim ešte dlhodobú odmenu splatnú v hotovosti vo výške 25 miliónov eur. Za rok 2021 mal tak mal zarobiť spolu vyše 70 miliónov eur.

Odborári vtedy vyvíjali tlak, aby boli platy topmanažérov, minimálne vo firmách so spoluúčasťou štátu (ktorou je aj Stellantis), zastropované, no doteraz sa tak nestalo. Pravdou je, že podobné „astronomické“ sumy zarábajú aj niektorí športovci a hviezdy šoubiznisu. Tavares je však trochu iná káva, pretože patrí k „ostrým“ manažérom, volajúcim po znižovaní výdavkov a optimalizácii chodu jednotlivých spoločností, patriacich do koncernu Stellantis – aj za cenu prepúšťania a rušenia jednotlivých fabrík. Často pritom argumentuje aj vysokou cenou práce. Evidentne každého, okrem svojej vlastnej.

Carlos Tavares Čítajte viac ‘Už nejde o emisie, politici chcú Európanov vyhnať z áut,‘ tvrdí šéf Stellantisu

„Ak neoptimalizujeme našu nákladovú štruktúru, nemôžeme absorbovať dodatočné náklady na elektrifikáciu, čo môže viesť k zvýšeným cenám áut a zmenšovaniu trhu," povedal začiatkom tohto roku Tavares v súvislosti so zatváraním koncernovej fabriky v Belvidere v americkom štáte Illinois, kde sa vyrábal Jeep Cherokee. "Ak sa trh zmenší, nebudeme potrebovať toľko závodov. Budeme musieť urobiť niekoľko nepopulárnych rozhodnutí,“ doplnil.

Aby sme však boli spravodliví, Tavares, aj vďaka tomu, že sa nebojí robiť nepopulárne rozhodnutia a ísť do konfliktu ako s politikmi, tak aj s odborármi, dokázal v uplynulom roku aj napriek poklesu výroby a predaja áut zabezpečiť koncernu Stellantis rekordné zisky.

© Autorské práva vyhradené

22 debata chyba
Viac na túto tému: #Carlos Tavares #cena práce #Stellantis #topmanažér
Články podľa značiek