Len pred pár dňami sme publikovali článok, v ktorom sme bližšie popisovali osem ambicióznych projektov „elektromobiliek“, ktoré chceli zmeniť svet, no namiesto toho skrachovali, alebo sa ocitli na hranici krachu. Jedným z nich bol projekt nemeckého startupu Sono Motors, ktorý si za cieľ zvolil vytvoriť komerčne dostupné solárne napájané auto (MPV) pre širokú verejnosť. Volalo sa Sion a jeho cena bola nastavená neuveriteľne nízko – na 30 000 eur.
Startup od roku 2016 vyzbieral približne 350 miliónov dolárov a v minulom roku podpísal s autopožičovňou FINN objednávku na 12 600 áut. V tomto roku však potreboval ďalších 100 miliónov na to, aby v budúcom roku Sion mohol začať vyrábať. Skúsili to dokonca cez crowdfundingovú kampaň s príznačným hashtagom #savesion. Ak by sa im to nepodarilo, projekt by museli opustiť.
A presne to sa v týchto dňoch bohužiaľ aj stalo. Vyzbierať sa im podarilo len približne 50 miliónov a projekt solárneho auta Sion definitívne končí. A to je škoda. Spoločnosť Sono Motors totiž nepatrila k záplave „špekulatívnych“ startupov, snažiacich sa zviezť na konjunktúrnej vlne rastúceho záujmu o elektromobily. Ku cti tejto spoločnosti slúži, že o svojom progrese a aj finančných ťažkostiach informovala, na rozdiel od mnohých iných, mimoriadne transparentne od svojho vzniku až do pozastavenia projektu.
Čítajte viac Elektrokrachy: Top 8 elektromobiliek, ktoré mali silné reči a napokon neprežiliNavyše nemala len „silné reči“. Za projektom Sionu stála otestovaná fungujúca a patentovaná technológia integrácie solárnych článkov do kapoty vozidla. O tom, že je naozaj zaujímavá, svedčí aj fakt, že napriek koncu projektu Sion nekončí aj spoločnosť Sono Motors. Tá má totiž niekoľko záväzných objednávok na solárne články od renomovaných automobiliek, k akým patria napríklad MAN, Scania, Volkswagen alebo Mitsubishi. A práve pre nebude solárne články vyrábať aj naďalej. Napriek tomu sa musí kvôli koncu Sionu zredukovať a prepustí približne 300 zamestnancov, odstúpi aj jej výrobný riaditeľ Thomas Hausch.
Projekt Sionu možno prišiel priskoro, integrácia solárnych článkov do elektromobilov dáva určite do budúcna zmysel a z nášho pohľadu si Sono Motors zaslúži druhú šancu aspoň v podobe výroby pre tretiu stranu. Už len preto, že svoju technológiu dokázala svojpomocne vyvinúť a keby sa vinou niekoľkých kríz za posledné tri roky nedestabilizoval finančný trh, mala veľkú šancu dostať Sion do sériovej výroby, ktorá sa už pripravovala vo Fínsku.