Ford chce zlacniť elektromobily. Dostanú batérie LFP

Ford chce zvýšiť výrobu a predaj elektrických áut, ale aj skrátiť čakacie lehoty s pomocou lacnejších batérií LFP. Ako prvý ich dostane Mustang Mach-E.

27.02.2023 14:00
debata (17)
Ford Mustang Mach-E bude prvým elektromobilom... Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E - 2021 Ford Mustang Mach-E bude prvým elektromobilom Fordu s lacnejšími batériami LFP. Nakoľko to ovplyvní dojazd, automobilka neprezradila.

Vysoká cena je jednou z prekážok rozširovania elektromobilov. Ford s tým chce bojovať aj s pomocou nových batérií. Práve akumulátory sú totiž najdrahšou súčasťou elektrických áut. Rozhodol sa preto, že klasické batérie s chémiou NCM (nikel-kobalt-mangán) doplní lacnejšími lítium-železofosfátovými (LFP). Prvým modelom, ktorý ich dostane, bude Mustang Mach-E. V prvej vlne len v Európe. Batérie LFP majú síce nižšiu energetickú hustotu, čo znamená nižšiu kapacitu a kratší dojazd, no okrem ceny je ich výhodou aj odolnosť a skutočnosť, že lepšie znášajú častejšie a rýchlejšie nabíjanie. Fordu to zároveň umožní znížiť závislosť od drahých surovín, akými sú kobalt a mangán.

Ford Mustang Mach-e 258 kW AWD
Ford Mustang Mach-e 258 kW AWD
+10Ford Mustang Mach-e 258 kW AWD
Ford Mustang Mach-e (2022) Čítajte viac Test: Ford Mustang Mach-E - elektromobil, ktorý dáva zmysel

Podľa Fordu doplnenie batérií NCM o batérie LFP umožní zákazníkom, aby si vybrali to, čo im viac vyhovuje. Ďalšou výhodou má byť skrátenie čakacích lehôt na elektrické autá, ktoré sú spôsobené práve vysokým dopytom po batériách NCM. Po Mustangu Mach-E dostane LFP batérie v roku 2024 pikap F-150 Lightning a neskôr celý rad nových elektromobilov, ktoré sú vo vývoji, vrátane úžitkových. Uvidíme, či sa to dotkne aj elektromobilov postavených na platforme MEB od koncernu Volkswagen, ktorú bude Ford čoskoro používať. Aby sa automobilka vyhla závislosti od dodávateľov, vybuduje v USA v meste Marshall nový závod na výrobu LFP batérií. Šušká sa, že má ísť o technológiu čínskej spoločnosti CATL.

Ford Mustang Mach-e 258 kW AWD
Ford Mustang Mach-e 258 kW AWD
+6Ford Mustang Mach-e 258 kW AWD

Podnik bude súčasťou balíka 50 miliárd dolárov, ktoré Ford plánuje investovať do roku 2026 do elektrických áut. Cieľom spoločnosti je dosiahnuť nulové emisie pre všetky vozidlá predané v Európe a uhlíkovú neutralitu v rámci európskych podnikov, logistického a dodávateľského reťazca do roku 2035. Celosvetovo sa tak má stať do roku 2050. „Ponuka elektrických vozidiel Ford vyvolala obrovský dopyt. Rozšírenie batérií o chémiu LFP umožní využívať výhody elektrických vozidiel Fordu miliónom zákazníkom, pretože budú cenovo dostupnejšie,“ uviedol Jim Farley, prezident a výkonný riaditeľ spoločnosti Ford. Pripomeňme, že len nedávno Ford v USA zlacnil elektrický Mach-E o 5 900 dolárov.

Tesla - predaj Čítajte viac Výrobcovia elektrických áut štartujú cenovú vojnu. Zlacňujú, len sa tak práši

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #Ford #batérie #akumulátory #LFP #NCM
Články podľa značiek