VW dochádza trpezlivosť. Chce zablokovať čínsky export áut do Ruska

Nemecký koncern Volkswagen chce skoncovať s praktikami čínskych predajcov áut, ktorí zásobujú ruský trh jeho novými autami.

28.02.2023 06:00
debata (99)
Volkswagen sa s nevôľou prizerá, ako jeho nové... Foto: Volkswagen
VW - výroba Šanghaj Volkswagen sa s nevôľou prizerá, ako jeho nové autá vyrábané v Číne, prúdia do Ruska cez sprostredkovateľov.

Rusi sa za rok naučili bravúrne obchádzať sankcie. Platí to aj o automobilovom trhu. Hoci absolútna väčšina zahraničných automobiliek zastavila po vpáde vojsk na Ukrajinu predaj svojich áut v Rusku, i tak sa tam nové autá západných značiek predávajú. Vláda totiž už vlani v máji posvätila schému takzvaného paralelného importu. Dekrétom jednoducho obmedzila možnosti vlastníkov a vykonávateľov autorských práv a duševného vlastníctva. To otvorilo bránu dovozu áut z tretích krajín bez súhlasu ich výrobcov.

Takto sa do Ruska dostávajú cez tretie krajiny, ktoré na Rusko neuvalili sankcie, napríklad z Číny alebo z krajín združenia CIS, kde patria viaceré štáty bývalého Sovietskeho zväzu, napríklad Kazachstan, celkom nové západné autá. Dokonca modely, ktoré sa v Rusku nepredávali ani pred vypuknutím konfliktu. Týka sa to aj koncernu Volkswagen, ktorý už vo februári, len pár dní po začiatku „špeciálnej vojenskej operácie“ oznámil, že zastavuje výrobu a predaj vozidiel v Rusku. Vrátane značieky Škoda. Po roku od začiatku vojny ostáva jeho postoj na podnikanie v Rusku nezmenený.

Moskvič 3 Čítajte viac Moskvič krachuje už na začiatku. Predaje sú tragické

To napriek tomu, že v Rusku stále vlastní závod v Kaluge, platí zamestnancov na nútenej „dovolenke“ a prevádzkuje sieť servisov, ktorá sa stará o zákazníkov v medziach sankcií. Mimochodom, v Kaluge do februára schádzali z liniek modely VW Polo, Tiguan a Škoda Rapid. Stále sa však musí prizerať, ako do krajiny agresora prúdia cez tretie strany jeho nové autá. Najmä z Číny, cez tamojších šedých dílerov. „Obchodné cesty z Číny do Ruska“ sa predtým využívali na predaj ojazdených áut, no teraz tá istá sieť dodáva aj nové autá. Podľa nemeckého Handelsblattu, ktorý sa odvoláva na hovorcu Volkswagenu, mieni koncern podniknúť kroky, aby tomu zabránil.

Škoda - výroba Kaluga Rusko Čítajte viac Budú sa Volkswageny a Škody opäť vyrábať v Rusku? Vraj sa to dá

Hovorca VW v Pekingu potvrdil, že spoločnosť vytvára čiernu listinu predajcov, ktorí sa môžu podieľať na tomto type obchodu. Identifikuje ich podľa VIN čísiel. Podľa neho ich automobilka prestane zásobovať autami. Zároveň Volkswagen zakázal čínskym továrňam dodávať autá do Ruska. Problémom však je, že Volkswagen nemá priamy vplyv na nezávislých čínskych predajcov a že koncern vyrába a predáva autá v Číne prostredníctvom spoločných podnikov s čínskymi partnermi. Napríklad FAW či SAIC. Wolfsburg chápe, že existujú „dobre zavedené obchodné cesty z Číny do Ruska“ a je ťažké to zmeniť, píše ruský web Motor.ru.

„Obe krajiny spája hranica s dĺžkou viac ako 4 000 kilometrov, ktorú nie je možné plne kontrolovať. Volkswagen však môže blokovať priame obchody medzi ruskými predajcami a čínskymi továrňami, takže napríklad sedan Bora z továrne FAW-Volkswagen už očakávať nemôžeme,“ dodáva Motor.ru. Tiež sa však domnieva, že sa nemeckej strane zastaviť predaje v Rusku celkom nepodarí. Na druhej strane očakáva, že cesty týchto áut do Ruska sa ešte viac skomplikujú, predĺžia sa čakacie lehoty a dôjde k ďalšiemu rastu ich cien.

© Autorské práva vyhradené

99 debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #Volkswagen #Rusko #sankcie #VW #predaj áut #export áut
Články podľa značiek