Prémiové značky a ich prémiové modely sú výkladnou skriňou nových technológií. Má to však aj svoju odvrátenú stránku. Poukazuje na to americká spotrebiteľská organizácia JD. Power, ktorá vydáva každoročne štatistiku spoľahlivosti áut Vehicle Dependability Study (VDS), na základe hodnotenia ich vlastníkov. Celkovo sleduje až 184 položiek. Každý model je následne obodovaný na základe počtu problémov na 100 áut (PP100). Čím je skóre nižšie, tým je auto spoľahlivejšie. Podľa najnovšej štúdie VDS na rok 2023 sa síce spoľahlivosť áut všeobecne zvýšila, keď priemer PP100 klesol na 186 bodov z vlaňajších 192, no čo je zaujímavé, zaslúžili sa o to len masové značky, pri ktorých predstavoval priemer 182 PPS, kým pri tých prémiových sa vyšplhal na 208 PP100.
Čítajte viac Ktoré SUV sú najspoľahlivejšie? Tieto v dlhodobých testoch zažiariliTo len potvrdzuje teóriu, že zložité autá s premiérovými technológiami sú náchylnejšie na zlyhania, ktoré vedú ku sklamaniu zákazníkov. „V automobilovom priemysle je typické zavádzať koncepty a nové funkcie tak, že sa implementujú najskôr do prémiových vozidiel,“ povedal Frank Hanley, šéf pre testovanie áut v JD. Power. Ukázalo sa, že najproblematickejšie sú naďalej informačno-zábavné systémy s priemerom 49,9 PP100, čo je takmer dvakrát toľko problémov, ako má druhá najproblematickejšia kategória – exteriér. Šesť z desiatich hlavných problémových oblastí v štúdii súvisí práve s informačno-zábavným systémom, vrátane zabudovaného rozpoznávania hlasu (7,2 PP100), konektivity Android Auto/Apple CarPlay (5,5 PP100) a vstavaného Bluetooth (4.0 PP100).
Čítajte viac J. D. Power: Toto sú najspoľahlivejšie autá podľa ‘Amíkov‘. Nemecké zväčša sklamaliNasledujú ťažko použiteľné dotykové displeje, (4.0 PP100), nedostatok napájacích zástrčiek a USB portov (3,8 PP100) a staré navigačné systémy s neaktuálnymi mapami (3,3 PP100). „Údaje nám hovoria, že ak bude trend konektivity Android Auto/Apple CarPlay pokračovať, táto oblasť by mohla prevziať najmenej žiadané prvé miesto z hľadiska problémov s dlhodobou spoľahlivosťou,“ povedal Hanley. Podľa JD. Power by však problémy s technológiami nemali viesť k tomu, aby automobilky spomalili inovácie. Táto stratégia by im mohla spôsobiť stratu konkurenčnej výhody, keďže nie všetky značky narážajú na výrazné problémy s kvalitou pri integrácii pokročilých technológií. „O inováciách sa nedá vyjednávať,“ povedala Kathleen Rizk, riaditeľka používateľskej skúsenosti a technológie v JD. Power.
Čítajte viac iSeeCars: Toto je 20 nezničiteľných áut. Európske tu nehľadajteZistenia štúdie v skutočnosti naznačujú, že v počte problémov, ktoré sa vyskytli pri konkrétnej technológii, môžu existovať veľké rozdiely medzi výrobcami. Napríklad technológia pripomínania obsadenosti zadných sedadiel má rozpätie problémov od 1,9 PP100 do 26,2 PP100, čo dokazuje, že túto technológiu možno vyvinúť tak, aby bola spoľahlivá. „Transakčné údaje JD. Power ukazujú, že získanie správnej kombinácie technologických funkcií, ktoré vlastníci chcú, je dôležité pre vnímanie značky a jej predaj,“ povedal Rizk. „Keď majitelia získajú funkcie, ktoré skutočne chcú a ktoré spĺňajú ich očakávania, povedia o tejto skúsenosti svojim priateľom.“ A to je najlepšia reklama.
Čítajte viac J.D. Power: Najlepším inovátorom je Genesis a Hyundai. Teslu diskvalifikovali