Elektromobily prestávajú byť kuriozitou a čoraz viac sa na ne orientujú aj bežní užívatelia. A tí nedokážu len tak jednoducho „prižmúriť“ oko nad nedostatkami v kvalite alebo spracovaní, ako takzvaní „early adopters“, teda fanúšikovia danej technológie, ktorí si elektromobily kupovali ako prví.
A vidno to aj v prieskumoch zákazníckej spokojnosti, kde kultová značka, ako je Tesla, ktorá im dominovala, pomaly ustupuje z pozícií a nahrádzajú ju značky, ktoré od začiatku vývoja svojich elektromobilov viac dbali aj na kvalitu a „užívateľský zážitok“ zo svojich áut.
Prieskumy zákazníckej spokojnosti J.D. Power patria k najrozsiahlejším a najrešpektovanejším. Aktuálne spoločnosť vydala úplne novú štúdiu s názvom J.D. Power 2023 U.S. Electric Vehicle Experience (EVX) Ownership Study. Tá sa zamerala na spokojnosť amerických majiteľov elektromobilov s autami, ktoré si zakúpili.
Index celkovej spokojnosti v štúdii J.D. Power zameranej na elektromobily vychádzal z čiastkových hodnotení v desiatich kategóriách: presnosť udávanej kapacity batérie; dostupnosť verejných nabíjacích staníc; dojazd; náklady na vlastníctvo; pôžitok z jazdy; jednoduchosť nabíjania doma; interiérový a exteriérový dizajn; bezpečnostná a technologická výbava; servis a kvalita a spoľahlivosť vozidla.
J.D. Power 2023 U.S. Electric Vehicle Experience (EVX) Ownership Study: Spokojnosť majiteľov s prémiovými elektromobilmi (maximum: 1 000 bodov)
Hneď v prvom roku, keď bol Rivian R1T zaradený do hodnotenia, sa prepracoval rovno na prvé miesto s celkovo najvyšším skóre spokojnosti 794 (na 1 000-bodovej stupnici). Majitelia Rivianov sú veľmi spokojní so zážitkom z jazdy a vnímanou kvalitou exteriéru aj interiéru vozidla. Ešte v minulom roku obsadili Tesly v rebríčku prvé tri miesta v poradí Model 3, Model Y a Model S.
V kategórii štandardných elektromobilov zvíťazil MINI Cooper Electric so skóre 782, pričom absolútne dominoval v najdôležitejšej kategórii: kvalita a spoľahlivosť.
Zaujímavé sú rozdiely vo vnímaní áut majiteľmi prémiových a „maistreamových" elektromobilov. Už tretí rok po sebe uvádzajú majitelia mainstreamov elektromobilov ako najproblematickejšiu kategóriu infotainment (19,2 zaznamenaných problémov na 100 vozidiel). Medzi majiteľmi prémiových elektromobilov sú najproblematickejšie kategórie vŕzganie a jazdný komfort (17,5 zaznamenaných problémov na 100 vozidiel) a nedostatky v exteriéri (13,6 zaznamenaných problémov na 100 vozidiel).
J.D. Power 2023 U.S. Electric Vehicle Experience (EVX) Ownership Study: Spokojnosť majiteľov s „mainstreamovými“ elektromobilmi (maximum: 1 000 bodov)
Najväčší rozdiel v spokojnosti medzi majiteľmi prémiových a mainstreamových elektromobilov je v dostupnosti verejného nabíjania. Tento rozdiel „má na svedomí“ hlavne sieť nabíjačiek Tesla, čo bol veľký ústretový krok voči ich majiteľom. Medzi majiteľmi prémiových elektromobilov je spokojnosť s dostupnosťou verejného nabíjania 589 (na tisícbodovej škále), zatiaľ čo medzi majiteľmi mainstreamových elektromobilov len 341.