Čínske autá sú v Rusku dvakrát drahšie. ‘Prišli nás vyžmýkať,‘ tvrdia Rusi

Čínske automobilky majú momentálne v Rusku raj. Ťažia z nedostatku áut na uvoľnenom trhu. A dajú si za to poriadne zaplatiť.

01.03.2023 16:00
debata (85)
Čínske automobilky sa síce okamžite chytili... Foto: Geely
Geely - predaj v Rusku Čínske automobilky sa síce okamžite chytili príležitosti uvoľneného ruského trhu, ale cenami Rusov nešetria.

Po tom, čo z Ruska odišla absolútna väčšina zahraničných automobiliek, v reakcii na udalosti na Ukrajine, ostalo v tejto krajine len 14 z pôvodne šesťdesiatich značiek. Z toho tri ruské. Ostatné sú, ako iste tušíte, čínske. Číňania sa jednoducho bez solidarity s krajinami odsudzujúcimi vojnu rozhodli, že využijú príležitosť uvoľneného trhu. Viacerí ruskí analytici však už dávnejšie naznačovali, že nejde o pomoc, ale o snahu doslova „vyžmýkať“ z ruských zákazníkov v čase nedostatku áut čo najviac peňazí. Čínske značky stihli medzitým ovládnuť 38,1 % ruského trhu. To je obrovský podiel, ak uvážime, že domáca Lada, tamojšia trhová jednotka, má v súčasnosti podiel 39 %.

Lada Granta Classic - 2022 Čítajte viac Rusi vrátia do áut ABS a katalyzátory. Aj tak budú z ‘praveku‘

Za túto „pomoc“ si však Rusi poriadne priplatia. Ruská analytická agentúra Avtostat priniesla informáciu, že čínske autá sú v Rusku 1,5– až 2-krát drahšie ako v Číne, pričom sa opiera o názory odborníkov. A to platí dokonca aj pre modely, ktorých výroba je lokalizovaná na území colnej únie. „Rozdiel v cenách je spôsobený chamtivosťou čínskych výrobcov a ruskými zvykmi. Neexistuje žiadne iné vysvetlenie, rovnako ako neexistuje žiadne iné odôvodnenie. Výrobcovia aj predajcovia využili okolnosti na ruskom automobilovom trhu, povedal Sergej Klimov, člen predstavenstva predajnej skupiny Dolavto.

AvtoVaz - Lada výroba Čítajte viac Sankcie nefungujú? Výroba áut v Rusku sa prepadla do brežnevovskej éry

„Výška prekročenia reálnej ceny závisí od výrobcov a požiadaviek platnej colnej legislatívy. Bolo by logické predpokladať, že naša cena by sa mala líšiť od ceny v Číne o výšku prepravných nákladov, plus o colné platby vo výške päť až desať percent, dodal Klimov. Denis Rešetnikov, vedúci obchodného zastúpenia siete predajcov Fresh Auto, zase poznamenáva, že množstvo bezohľadných predajcov nadhodnocuje odporúčané maloobchodné ceny, pričom využíva skutočnosť, že čínsky automobilový priemysel je dnes prakticky jedinou alternatívou k domácim autám.

Lada Granta - predaj Čítajte viac Na najviac predávaných ruských autách by sme jazdiť nechceli. Pozrite si porovnanie s EÚ

Napríklad vo februári 2023 sa v niektorých ruských dílerstvách predávajú autá Geely, Haval a Chery o niekoľko desiatok tisíc rubľov drahšie. Rusi dúfajú, že ceny čínskych áut klesnú s rastúcou konkurenciou. Podľa Romana Slutského, generálneho riaditeľa skupiny Alarm-Motors, cena na žiadnom trhu neodráža cenu produktu, ale vzťah medzi ponukou a dopytom. Verí, že s postupným zvyšovaním objemu a rozšírovaním ponuky na trhu zo strany čínskych a ruských automobiliek, sa bude zvyšovať konkurencia. V dôsledku toho má rozdiel v cene čínskych áut v Číne a v Rusku klesnúť na 1,3-násobok.

VW - výroba Šanghaj Čítajte viac VW dochádza trpezlivosť. Chce zablokovať čínsky export áut do Ruska

Pripomeňme, že vlani sa medzi desať najpredávanejších áut v Rusku stihli prepracovať dva čínske modely – Haval Jolin a Geely Coolray. Analytici Promsvyazbank predpokladajú, že v roku 2023 si ruská Lada prisvojí 48 až 50 % trhu a podiel čínskych značiek presiahne 25 %. V januári sa to už však stalo. Ak sa nepodarí obnoviť domácu produkciu, Číňania sa stanú dominantnými a ich podiel dosiahne 70 %, očakáva združenie Ruskí predajcovia automobilov. Počas vlaňajšieho roka sa v Ruskej federácii predalo iba 687-tisíc áut – približne o milión menej ako v roku 2021. To predstavuje pokles o 59 %.

Moskvič 3 Čítajte viac Moskvič krachuje už na začiatku. Predaje sú tragické

© Autorské práva vyhradené

85 debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #Rusko #sankcie #automobilový trh #predaj áut
Články podľa značiek