Poslanec Taraba prišiel s nápadom, ktorý v súčasnej záplave navrhovaných legislatívnych zmien chrlených našimi zákonodarcami podľa nás stojí za úvahu a má celkom racionálny základ. Možnosť úhrady diaľničnej známky by sa podľa neho mala rozšíriť o formu zaplatenia pokuty za použitie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest bez zaplatenia známky. Inak povedané – vodič by si diaľničnú známku zaplatil priamo v pokute. Konkrétne to predpokladá jeho poslanecký návrh, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 488/2013 Z. z. o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov.
Dôvodom zmeny podľa poslanca je, že návrh odstraňuje duplicitu, keď podľa súčasne platnej legislatívy musí vodič alebo prevádzkovateľ vozidla uhradiť najskôr pokutu a následne uhradiť poplatok za diaľničnú známku. Podľa Tarabu tak previnilci zaplatia za použitie diaľnice dvakrát. Raz zaplatením pokuty a následne zaplatením úhrady za diaľničnú známku.
Čítajte viac Pripravuje sa bodový systém pre vodičov. Takto by mali vyzerať jeho kontúryV porovnaní s výškou úhrady za diaľničnú známku Taraba považuje výšku sankcie, ktorá môže byť vodičovi alebo prevádzkovateľovi vozidla uložená za neprimeranú. Kvôli tomu a aj z dôvodov súčasného neustáleho zdražovania navrhuje úpravu zákona o diaľničnej známke, v ktorej by bola jej úhrada priamo súčasťou sankcie.
Zaplatená pokuta bude podľa tohto návrhu čiastočne príjmom správcu výberu úhrady diaľničnej známky, ktorým je Národná diaľničná spoločnosť, a to vo výške určenej nariadením vlády pre diaľničnú známku s platnosťou 365 dní (teda súčasť pokuty vo výške aktuálne platnej ceny 365-dňovej známky by dostala NDS), zvyšok pokuty bude príjmom štátneho rozpočtu.
Za počiatočný deň platnosti takto (v rámci pokuty) uhradenej diaľničnej známky by sa považoval deň úhrady pokuty. Následne vodič dostane o úhrade diaľničnej známky prostredníctvom pokuty štandardné potvrdenie, ktoré bude rovnocenné potvrdeniu o úhrade diaľničnej známky akýmkoľvek iný, spôsobom, ktorý zákon umožňuje.