BMW iX5 Hydrogen: Vodíkové SUV mieri na cesty. S vývojom pomohla Toyota

Mníchov nás oboznamuje s vodíkovou X-päťkou už od roku 2019. Až teraz ale mieri flotila približne 100 testovacích vozidiel k vybraným zákazníkom.

02.03.2023 12:00
debata
BMW iX5 Hydrogen je realitou. Vychádza z... Foto: BMW
BMW iX5 Hydrogen Concept - 2023 BMW iX5 Hydrogen je realitou. Vychádza z bežného SUV X5. Jeho výrobu zabezpečuje pilotný závod BMW vo výskumnom a inovačnom centre (FIZ) v Mníchove.

BMW síce vyvíja elektromobily, ale nezatracuje ani vodík – podobne ako Toyota či Hyundai. Šéf Oliver Zipse si totiž myslí, že k nulovým emisiám v doprave sa dá dospieť len použitím viacerých bezemisných technológií. Palivové články sú nepochybne jednou z nich. Už od roku 2013 na nich spolupracuje s Toyotou. Výsledkom bol prototyp vodíkového BMW iX5 Hydrogen, predstavený na autosalóne v Mníchove v roku 2019. Až teraz ale dozrel čas na to, aby vyrazilo na cesty. Vývoj si totiž vyžiadal vyriešenie mnohých technologických aj výrobných problémov. Veď z iX5 Hydrogen má vzniknúť flotila sto vozidiel, ktoré si vyskúšajú vybraní zákazníci na celom svete. Slúžiť budú aj na demonštráciu tejto technológie.

Trakčným motorom je elektromotor s maximálnym... Foto: BMW
BMW iX5 Hydrogen Concept - 2023 Trakčným motorom je elektromotor s maximálnym výkonom 295 kW. Energiu mu dodáva palivový článok aj li-ion batéria. Vodík našiel miesto v dvoch vysokotlakových nádržiach.
BMW X5 M Competition Čítajte viac BMW X5 a X6 M Competition: Modernizácia prináša elektrifikovaný osemvalec

BMW síce získava samotné palivové články od Toyoty, ale samo ich zostavuje do paketov. Tento proces sa odohráva v dvoch krokoch – stohovania pod tlakom piatich ton do hliníkového boxu, ktoré BMW vyrába odlievaním a následne z montáže príslušenstva, ako je kompresor, anóda a katóda systém palivových článkov, vysokonapäťové čerpadlo chladiacej kvapaliny a káblové zväzkov. Mnohé z týchto komponentov si vyvinulo BMW vo vlastnej réžii. Palivový článok s výkonom 125 kW je začlenený do piatej generácie elektrického pohonu eDrive. Ten obsahuje elektromotor, prevodovku a výkonovú elektroniku, všetko integrované v jedinom zadnom module. A samozrejme batériu.

Tankovanie vodíka má trvať tri až štyri minúty,... Foto: BMW
BMW iX5 Hydrogen Concept - 2023 Tankovanie vodíka má trvať tri až štyri minúty, teda približne toľko, koľko trvá natankovanie bežného auta.
BMW M3 CS Čítajte viac BMW M3 CS: Brutálny sedan pritvrdzuje limitovanou sériou. ‘Karbónom’ nešetrí

Výkon elektromotora je až 295 kW a okrem palivového článku je napájaný aj z li-ion batérie. Pri brzdení sa tak môže rekuperovaná energia ukladať do akumulátora. Vodík je uskladnený v dvoch nádržiach, vyrobených z plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CFRP) pod tlakom 700 barov. To znamená šesť kilogramov vodíka a dojazd 504 km podľa normy WLTP. Obrovskou výhodou je, že tankovanie vodíka zaberie len tri až štyri minúty, teda podobný čas, ako tankovanie benzínu či nafty. Samozrejme na vhodnej plničke s dostatočným tlakom. BMW preto tvrdí, že iX5 Hydrogen poskytuje rovnakú radosť z jazdy, ako jeho konvenčné modely. Malosériovú výrobu iX5 zabezpečuje pilotný závod BMW vo výskumnom a inovačnom centre (FIZ) v Mníchove.

Technické parametre BMW iX5 Hydrogen

Systémový výkon (kW) 295 kW
Výkon palivových článkov (kW) 125 kW
Výkon li-ion batérie (kW) 170
Kapacita vodíkových nádrží (kg) 6
Maximálny tlak nádrží (bar) 700
Akcelerácia z 0 na 100 km (s) 6,0
Maximálna rýchlosť (km/h) 180
Spotreba vodíka na 100 km (kg) 1,19
Dojazd v cykle WLTP (km) 504
BMW iX5 Hydrogen Concept - 2023
BMW iX5 Hydrogen Concept - 2023
+43BMW iX5 Hydrogen Concept - 2023

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #BMW X5 #BMW iX5 Hydrogen
Články podľa značiek