BMW síce vyvíja elektromobily, ale nezatracuje ani vodík – podobne ako Toyota či Hyundai. Šéf Oliver Zipse si totiž myslí, že k nulovým emisiám v doprave sa dá dospieť len použitím viacerých bezemisných technológií. Palivové články sú nepochybne jednou z nich. Už od roku 2013 na nich spolupracuje s Toyotou. Výsledkom bol prototyp vodíkového BMW iX5 Hydrogen, predstavený na autosalóne v Mníchove v roku 2019. Až teraz ale dozrel čas na to, aby vyrazilo na cesty. Vývoj si totiž vyžiadal vyriešenie mnohých technologických aj výrobných problémov. Veď z iX5 Hydrogen má vzniknúť flotila sto vozidiel, ktoré si vyskúšajú vybraní zákazníci na celom svete. Slúžiť budú aj na demonštráciu tejto technológie.
BMW síce získava samotné palivové články od Toyoty, ale samo ich zostavuje do paketov. Tento proces sa odohráva v dvoch krokoch – stohovania pod tlakom piatich ton do hliníkového boxu, ktoré BMW vyrába odlievaním a následne z montáže príslušenstva, ako je kompresor, anóda a katóda systém palivových článkov, vysokonapäťové čerpadlo chladiacej kvapaliny a káblové zväzkov. Mnohé z týchto komponentov si vyvinulo BMW vo vlastnej réžii. Palivový článok s výkonom 125 kW je začlenený do piatej generácie elektrického pohonu eDrive. Ten obsahuje elektromotor, prevodovku a výkonovú elektroniku, všetko integrované v jedinom zadnom module. A samozrejme batériu.
Výkon elektromotora je až 295 kW a okrem palivového článku je napájaný aj z li-ion batérie. Pri brzdení sa tak môže rekuperovaná energia ukladať do akumulátora. Vodík je uskladnený v dvoch nádržiach, vyrobených z plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CFRP) pod tlakom 700 barov. To znamená šesť kilogramov vodíka a dojazd 504 km podľa normy WLTP. Obrovskou výhodou je, že tankovanie vodíka zaberie len tri až štyri minúty, teda podobný čas, ako tankovanie benzínu či nafty. Samozrejme na vhodnej plničke s dostatočným tlakom. BMW preto tvrdí, že iX5 Hydrogen poskytuje rovnakú radosť z jazdy, ako jeho konvenčné modely. Malosériovú výrobu iX5 zabezpečuje pilotný závod BMW vo výskumnom a inovačnom centre (FIZ) v Mníchove.
Technické parametre BMW iX5 Hydrogen
Systémový výkon (kW) | 295 kW |
---|---|
Výkon palivových článkov (kW) | 125 kW |
Výkon li-ion batérie (kW) | 170 |
Kapacita vodíkových nádrží (kg) | 6 |
Maximálny tlak nádrží (bar) | 700 |
Akcelerácia z 0 na 100 km (s) | 6,0 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 |
Spotreba vodíka na 100 km (kg) | 1,19 |
Dojazd v cykle WLTP (km) | 504 |