V polovici februára sme písali, že európsky parlament definitívne schválil zákaz predaja nových áut s benzínovým a naftovým motorom od roku 2035 s cieľom dostať ich z ciest do polovice storočia.
Členské štáty Európskej únie (EÚ) už príslušnú legislatívu schválili skôr a posledným, de facto formálnym, krokom je hlasovanie ministrov členských štátov EÚ, ktoré sa má uskutočniť 7. marca. Aktuálne to však vyzerá tak, že z formality sa stane dráma.
Nekompromisný návrh, ktorý reálne odmieta akékoľvek iné palivá okrem elektriny sa totiž stáva terčom odporu niekoľkých štátov. A zhodou okolností k nim patria tie, kde je automobilový trh mimoriadne silný.
„Vzburu“ vedie Nemecko, čo je z hľadiska automotive bezkonkurenčne najväčší a najsilnejší európsky trh. Aktuálne sa k nemu pridalo aj Taliansko, druhý štát zo silnej automobilovej štvorky. A zákaz odmieta aj Poľsko, ktoré s jeho takmer 40 miliónmi obyvateľov tiež nemožno podceňovať, rovnako ako Bulharsko, ktoré je na elektromobilitu pripravené ešte menej ako Slovensko. A to už je čo povedať.
Čítajte viac Nemecko tlačí na syntetické palivá. Batérie nemôžu byť jediným riešenímNemci nie sú úplne proti zákazu, no jednoznačne požadujú výnimku pre vozidlá, ktoré používajú klimaticky neutrálne syntetické palivá (e-palivá). Taliansko je proti zákazu áut, rovnako ako Poľsko a Bulharsko.
Nemecký postoj dokonca už vyvolal menšiu vnútropolitickú medzi slobodnými demokratmi, ktorý výnimku na syntetické palivá požadujú a Zelenými, ktorý sú za zákaz spaľovacích áut bez akýchkoľvek výnimiek.
Výnimka pre syntetické palivá zatiaľ nie je na stole, no práve dnes (v piatok 3. marca) sa má o ďalšom postupe na úrovni predstaviteľov EÚ rokovať, takže je možné, že sa v konečnom návrhu objaví. Ak nie, tak skutočne hrozí precedens a celý návrh na zákaz spaľovacích motorov po roku 2035 opäť dostanú na stôl europoslanci.
Čítajte viac Taliansko: Zákaz predaja spaľovacích áut je ‘ekonomickou samovraždou‘ EurópyAko to bude naozaj, ukáže hlasovanie ministrov členských štátov EÚ, ktoré sa má uskutočniť 7. marca. Bez súhlasu Nemecka, Poľska, Talianska a Bulharska nemusí za návrh zahlasovať kvalifikovaná väčšina. To znamená, že ho musí podporiť 55 percent hlasov z najmenej 15 členských štátov, ktoré zastupujú minimálne 65 percent obyvateľov Únie.
Ak nebude tento návrh prijatý v prvom čítaní, Rada 27 členských štátov môže vykonať zmeny v legislatívnom návrhu a poslať dokument späť Európskemu parlamentu v súlade s riadnym legislatívnym postupom EÚ. Analytici však nepredpokladajú, že situácia dôjde tak ďaleko a ochota prijať výnimku pre syntetické palivá sa predsa len nájde.