Šéf Stellantisu Carlos Tavarez patrí k automobilovým manažérom, ktorí si nedávajú servítku pred ústa. Len pred pár dňami celkom ostro okomentoval novú emisnú normu Euro 7. Očakáva sa, že nové štandardy budú zavedené v júli 2025, čo je z hľadiska vývoja automobilových technológií „šibeničný termín“. Podľa väčšiny výrobcov automobilov im nedáva dostatok času na vývoj a homologizáciu vyhovujúcich hnacích sústav.
Tavares v tej súvislosti uviedol, že prísnejšie emisné limity pre znečisťujúce látky, ako sú oxidy dusíka a oxid uhoľnatý, v návrhu normy Euro 7 sú „neužitočné“ a kontraproduktívne v čase, keď sa automobilový priemysel snaží priniesť na trh cenovo dostupné elektrické autá. „Nie je to užitočné, je to nákladné, neprináša to výhody zákazníkom, nie je to prínosom pre životné prostredie,“ povedal Tavares na mediálnom okrúhlom stole pred zverejnením ekonomických výsledkov Stellantisu za rok 2022.
Podobný názor majú aj niektorí politici. Prakticky v rovnakom čase napríklad český minister dopravy Martin Kupka (ODS) v Poslaneckej snemovni vyhlásil, že navrhovaná emisná norma Euro 7 je v súčasnej podobe pre Českú republiku neprijateľná. Znamenala by totiž ohrozenie výroby osobných aj nákladných áut a autobusov, zníženie dostupnosti nových áut a ich zdraženie. Dopady na znižovanie emisií sú pritom skôr sporné.
V Nemecku novú normu kritizujú prakticky všetci – od najväčšieho automotoklubbu ADAC, cez profesijné združenia až po vrcholových politikov. Napríklad nemecký autoklub ADAC sa obáva, že súčasný návrh novej európskej emisnej normy by mohol znamenať koniec dostupných menších modelov áut, pretože zavedenie normy Euro 7 by ich výrazne predražilo.
Čítajte viac Autami to nekončí. Brusel chce tvrdo obmedziť aj emisie kamiónov a autobusovVýhrady majú aj zástupcovia automobilového priemyslu, ktorý má v Nemecku tradične silnú pozíciu. Ministerka životného prostredia Steffi Lemkeová sa za toto odvetvie postavila a v rozhovore s denníkom Stuttgarter Zeitung povedala, že spolková vláda nahliada kriticky okrem iného aj na extrémne krátke zavádzacie lehoty súčasného návrhu normy.
Ku kritikom sa aktuálne pridalo aj Slovensko. Ministerstvo dopravy bude žiadať odloženie účinnosti nariadenia o tri roky, a to na rok 2028. Vo štvrtok o tom na livestreame informoval dočasne poverený minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).
„Automobilový priemysel signalizuje, že do roku 2025 nebude pripravený aplikovať túto normu, zároveň to zásadným spôsobom tento priemysel zasiahne,“ uviedol Doležal. Dodal, že ministerstvo dopravy pripraví pozíciu ako odborný garant, následne ju však musí schváliť Národná rada, aby ju mohol potom prezentovať v Rade ministrov.