Škoda Octavia V8? Áno, jedna existuje. Postavil ju Poliak

Ešte nedávno ste sa mohli stať jej majiteľom, ale už je neskoro. V inzeráte svieti nápis „predané“. Ani sa netreba čudovať. Tento hot-rod skrížil prvú generáciu boleslavského sedanu Octavia z roku 1963 s technikou BMW. Výsledok stojí za to.

03.03.2023 18:00
debata (2)
a Octaviu prvej generácie s 8-valcovým motorom... Foto: mobile.de
Škoda Octavia V8 - 1963 a Octaviu prvej generácie s 8-valcovým motorom BMW len tak ľahko nenarazíte. Táto je však realitou.

Nie všetci renovujú staré autá preto, aby ich doviedli do stavu, v akom boli, keď zišli z montážnej linky. Dá sa to aj inak. Napríklad urobiť z veterána poriadne nadupanú šelmu. Tomuto koníčku holdovali najmä v USA, kde sa zrodili prvé hot-rody. No občas sa nájde nejaký ten nadšenec aj v Európe. Určite k nim patrí poľský automechanik Grzegorz Mielniczuk. Ten vlastnil prvú generáciu Octavie, teda tú, ktorá sa vyrábala v rokoch 1959 až 1964. Výnimkou je Octavia Combi, ktorá vydržala v ponuke o neuveriteľných sedem rokov dlhšie. To však nie je podstatné. Grzegorova Octavia bola vyrobená v roku 1963. A tak aj vyzerala. Pravdepodobne by skončila v šrote, nebyť jednej náhody.

Na začiatku všetkého stála polorozpadnutá... Foto: mobile.de
Škoda Octavia V8 - 1963 Na začiatku všetkého stála polorozpadnutá Octavia z roku 1963 s výkonom 42 koní.
Práce na projekte zabrali dva roky. Zmenil bolo... Foto: mobile.de
Škoda Octavia V8 - 1963 Práce na projekte zabrali dva roky. Zmenil bolo treba všetko.

Grzegor totiž uvidel na vrakovisku známeho havarované BMW 540i generácie E39. A napadlo mu asi to najbizarnejšie rozhodnutie. Skrížiť po rokoch osud týchto áut. Nebolo to jednoduché. Prispôsobiť sa novým podmienkam museli obe. BMW síce vyzeralo na „totálku“, ale technika neutrpela smrteľnú ranu. Presnejšie motor 4,4 V8, prevodovka ani nápravy. Tieto komponenty potreboval Grzegorz vtesnať do karosérie starého sedanu. Najprv ho musel odstrojiť, zbaviť plechy hrdze a vystužiť celý skelet aj podlahu. Inak by karoséria nápor mníchovskej techniky jednoducho nevydržala. A keďže rozchod kolies BMW sa zmenšiť nedal, blatníky Octavie narástli do šírky o celých 20 centimetrov.

Osemvalcové srdce 4,4 V8 s výkonom 210 kW... Foto: mobile.de
Škoda Octavia V8 - 1963 Osemvalcové srdce 4,4 V8 s výkonom 210 kW pochádza z BMW 540i (E39)

S kratším rázvorom si zas autor prestavby poradil skrátením kardanu o 80 mm. Nanovo museli byť vyrobené aj držiaky náprav. A ešte väčším orieškom sa stalo chladenie. Obrí 8-valcový agregát s výkonom 210 kW a krútiacim momentom 420 Nm neposkytol ani milimeter priestoru na inštaláciu chladičov pod prednou kapotou. Celý systém chladenia musel byť inštalovaný vzadu. Preto má zadná kapota žalúzie. Výfuky vyviedol úpravca pred zadnými kolesami. Tak odpadol problém s extrémnou úpravou podlahy. Samozrejme, s katalyzátormi alebo tlmičom sa nepočítalo. Po dokončení technických prác nasledovali tie v interiéri, ako montáž škrupinových sedadiel, nového volantu a všetkého potrebného.

Interiér je vylepšený anatomickými sedadlami aj... Foto: mobile.de
Škoda Octavia V8 - 1963 Interiér je vylepšený anatomickými sedadlami aj športovým volantom.
Finalizácia patrila lakovaniu karosérie v kombinácii bielej a čiernej farby. Výsledok stojí za to. So starou Octaviou si „bavorácky“ motor V8 robí doslova, čo chce. Veď na váhe má kreácia len približne 1 200 kg. To je síce asi o 280 kg viac ako originál, ale na druhej strane tu máme sedemnásobný výkon. Čo sa dialo s autom ďalej, netušíme. V každom prípade bolo v roku 2016 na predaj. Už vtedy sa mu dostalo mediálnej pozornosti. Bláznivá Octavia V8 „hviezdila“ na mnohých zrazoch tunerov. Možno si ju jej autor zamiloval tak, že nakoniec ostala v jeho garáži dlhšie, ako pôvodne plánoval. Nedávno sa však opäť objavila v internetovej aukcii na eBay. Netrvalo dlho a majiteľa zmenila za 35 500 poľských zlotých, čo je približne 7 600 eur.
Škoda Octavia V8 - 1963
Škoda Octavia V8 - 1963
+41Škoda Octavia V8 - 1963

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Poľsko #Škoda #tuning #Škoda-Auto #Škoda Octavia #veterány
Články podľa značiek