Toto je TOP 15 elektrických áut sveta za rok 2022. Až deväť je čínskych

Svetový rebríček najpredávanejších elektromobilov vyzerá trochu inak ako ten európsky. Európa síce tlačí na elektromobilitu asi najviac zo všetkých kontinentov, ale je tu Čína – najväčší producent elektrických áut planéty. A tak mieša karty.

06.03.2023 06:00
debata
Tesla bola vlani najväčším producentom... Foto: Tesla
Tesla Y - 2020 Tesla bola vlani najväčším producentom elektromobilov na svete a tiež najúspešnejšou značkou z pohľadu najpredávanejších modelov. Jej Tesla Y a Tesla 3 sú na prvých dvoch priečkach.

Vlani sa podľa údajov, ktoré vo svojom pravidelnom reporte zverejnil portál Cleantechnica, predalo 7 233 136 čisto batériových elektromobilov. Na európskych cestách to možno tak nevyzerá, ale dominanciu vo svete elektrických áut získavajú čínski výrobcovia. Nehovoriac o tom, že Čína je už dávno najväčším producentom elektromobilov, pretože svoje fabriky tam majú napríklad aj Tesla či Volvo. Vyrábať sa tu budú aj elektrické Smarty či Mini.

lightyear-2021-01-min Čítajte viac Elektrokrachy: Top 8 elektromobiliek, ktoré mali silné reči a napokon neprežili

Z piatich najväčších producentov elektromobilov na svete sídlia už dnes traja v Číne. Takže za Teslou, ktorá je nespochybniteľným lídrom sveta elektromobility, pretože vlani dodala zákazníkom 1,3 milióna áut, sú hneď čínske koncerny BYD a SAIC. Volkswagen je síce najväčším európskym výrobcom elektromobilov za rok 2022, ale vo svetovom rebríčku to stačilo vlani až na štvrtú priečku. Prvú päťku uzatvára opäť čínsky hráč – Geely.

Poznáte tento elektromobil? Že nie? A pritom je... Foto: Wuling
Wuling Hong Guang Mini EV 3 Poznáte tento elektromobil? Že nie? A pritom je Wuling HongGuang Mini EV tretím najpredávanejším na svete.

Päť najväčších producentov si prisvojilo 53,3 percenta svetového trhu s elektromobilmi. Z toho traja najväčší čínski si „odhryzli“ viac ako štvrtinu – presne 27,2 percenta. Ak ale berieme len značky, najúspešnejšou je opäť Tesla s 18,2-precentným podielom na vlaňajších celosvetových registráciách. Je len pochopiteľné, že takéto čísla sa museli premietnuť aj do rebríčka modelov. Z prvých desiatich je šesť čínskych a z prvých pätnástich deväť. Preto tu nenájdete ani niektoré elektrické bestsellery európskeho trhu ako VW ID.3 alebo Škodu Enyaq iV.

VW ID.4 je v rebríčku modelov na šiestom... Foto: Volkswagen
VW ID.4 GTX - 2021 VW ID.4 je v rebríčku modelov na šiestom mieste. Ale zároveň jediným európskym elektromobilom v prvej pätnástke.

Najpredávanejším elektromobilom sveta bola vlani Tesla Y s viac ako 770-tisíc registráciami a hneď za ňou Tesla 3 s viac ako 470-tisíc registráciami. Prvýkrát si tak vymenili pozície. Svetovou trojkou je už ale pre nás absolútne neznámy Wuling HongGuang Mini EV. Platí to aj o štvrtom a piatom mieste, kde sa predajmi nad 200-tisíc kusov pohodlne usadili modely BYD Dolphin a Yuna Plus. Najúspešnejším elektrickým Volkswagenom a vlastne jediným európskym elektromobilom v prvej pätnástke je SUV ID.4.

Najväčší výrobcovia elektromobilov vo svete (2023)

Značka Počet ks. Podiel na trhu
1. Tesla 1 314 330 18,2
2. BYD 913 052 12,6 %
3. SAIC 671 725 9,3 %
4. Volkswagen 571 067 7,9 %
5. Geely + Volvo 383 936 5,3 %
Spolu 7 233 136 100 %

V nej poznáme potom už len Hyundai Ioniq 5, Ford Mustang Mach-E a Kiu EV6, pretože všetky ostatné sú z Číny – GAC Aion Y, Aion S, Chyngan Benni, Chery QQ Ice Cream a ďalšie. Taká Kia EV6 sa dostala do prvej pätnástky doslova s „odretými ušami“. Hoci Tesla asi tak skoro neopustí prvé priečky v rebríčku výrobcov ani modelov, pretože tento rok by sa chcela priblížiť k výrobe dvoch miliónov áut, pričom Tesla Y má namierené dokonca na post najpredávanejšieho auta sveta bez rozdielu pohonu, čínska konkurencia bude nepochybne prudko rásť.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #najpredávanejšie elektromobily
Články podľa značiek