Na zákaz spaľovacích motorov nie sú pripravení ľudia, infraštruktúra, ani siete

Predseda Výboru Národnej rady pre hospodárske záležitosti Peter Kremský tvrdí, že zákaz spaľovacích motorov ohrozí priemysel, pracovné miesta, elektrickú sieť a aj slobodu pohybu.

07.03.2023 14:00
elektromobilita Foto: ,
Absolútny zákaz predaja spaľovacích áut v Európe po roku 2035 narazil na nečakane silný odpor viacerých štátov.
debata (8)

V polovici februára sme písali, že európsky parlament definitívne schválil zákaz predaja nových áut s benzínovým a naftovým motorom od roku 2035 s cieľom dostať ich z ciest do polovice storočia.

Členské štáty Európskej únie (EÚ) už príslušnú legislatívu schválili skôr a posledným, de facto formálnym, krokom malo byť hlasovanie ministrov členských štátov EÚ 7. marca. Avšak k nemu neprišlo. Dôvod je jednoduchý – hrozilo, že to, čo malo byť iba slávnostným aktom skončí „katastrofou“ a návrh cez hlasovanie ministrov neprejde.

Proti sa totiž postavilo Nemecko s absolútne najväčším automobilovým trhom v Európe, Taliansko, patriace do silnej štvorky, 40-miliónové Poľsko a Bulharsko. A „bojkotom“ rozhodnutia hrozili aj ďalšie štáty, napríklad Česko. Nemecko jednoznačne požaduje, aby jedinou alternatívou pohonu áut do budúcna nebola len elektrina, ale aj iné „klimaticky neutrálne“ technológie, čo sú predovšetkým syntetické palivá (e-palivá).

Matteo Salvini Čítajte viac Taliansko: Zákaz predaja spaľovacích áut je ‘ekonomickou samovraždou‘ Európy

Preto Európska únia odložila hlasovanie o zákaze predaja nových áut s benzínovým alebo naftovým motorom od roku 2035 „na neurčito“ a momentálne sa hľadá kompromis. Proti pripravovanému zákazu predaja nových áut so spaľovacími motormi tvrdo vystúpil aj predseda Výboru Národnej rady pre hospodárske záležitosti Peter Kremský.

Ten tvrdí, že zákaz ohrozí priemysel, pracovné miesta, elektrickú sieť a aj slobodu pohybu. Ministerstvo hospodárstva vyzval, aby sa Slovensko pridalo k Nemecku, Taliansku, Poľsku a ďalším krajinám a zákaz predaja áut so spaľovacími motormi odmietlo.

„Úplný zákaz klasických áut však bude preto pre mnohých obyvateľov Európy znamenať, že si nebudú môcť dovoliť kúpiť auto a stratia prístup k mobilite a nezávislosti. Najmä vo vidieckych oblastiach, kde verejná doprava funguje stále slabšie, to môže viesť k zhoršeniu príležitostí plnohodnotne sa zapojiť do ekonomického života, k nezamestnanosti a chudobe,“ uviedol Kremský.

Belgium EU Security Čítajte viac Komisár EÚ zvoní na poplach. Chce revíziu zákazu spaľovacích motorov

Násilná zmena orientácie na využívanie technológií, ktoré sa vyrábajú najmä v Číne, ohrozí výrobu a zamestnanosť v európskych automobilkách, najmä v západnej a strednej Európe. Kremský upozornil, že technologická závislosť od Číny by bola strategicky veľmi nebezpečná. „Časom sa môže vypomstiť podobne ako dlhoročná závislosť Európy od dovozu zemného plynu a ropy z Ruska,“ pripomenul šéf hospodárskeho výboru.

Na prudký nárast využívania elektromobility nie je pripravená ani elektrická sieť. Investície do výroby, prenosu a distribúcie elektriny sa podľa Kremského nedajú zrealizovať za desať rokov. Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi by tak podľa neho priniesol ďalšie zdražovania elektriny a výpadky siete najmä v husto obývaných mestských aglomeráciách.

Výfuk - vytekajúci kondenzát Čítajte viac Opona spadla: EÚ zakázala spaľovacie motory. Experti varujú pred rizikami

Cestou pre Európu preto podľa poslanca nie je zákaz, ale postupný rozvoj elektromobility a jej podpora. Tak prirodzene do veľkej miery nahradí spaľovacie motory. Tie sa môžu ďalej vylepšovať znižovaním spotreby, širším využívaním palív vyrábaných z bioodpadu alebo syntetických palív.

8 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobilita #zákaz áut so spaľovacími motormi #Peter Kremský #zákaz predaja spaľovacích áut
Články podľa značiek