V polovici februára sme písali, že európsky parlament definitívne schválil zákaz predaja nových áut s benzínovým a naftovým motorom od roku 2035 s cieľom dostať ich z ciest do polovice storočia.
Členské štáty Európskej únie (EÚ) už príslušnú legislatívu schválili skôr a posledným, de facto formálnym, krokom malo byť hlasovanie ministrov členských štátov EÚ 7. marca. Avšak k nemu neprišlo. Dôvod je jednoduchý – hrozilo, že to, čo malo byť iba slávnostným aktom skončí „katastrofou“ a návrh cez hlasovanie ministrov neprejde.
Proti sa totiž postavilo Nemecko s absolútne najväčším automobilovým trhom v Európe, Taliansko, patriace do silnej štvorky, 40-miliónové Poľsko a Bulharsko. A „bojkotom“ rozhodnutia hrozili aj ďalšie štáty, napríklad Česko. Nemecko jednoznačne požaduje, aby jedinou alternatívou pohonu áut do budúcna nebola len elektrina, ale aj iné „klimaticky neutrálne“ technológie, čo sú predovšetkým syntetické palivá (e-palivá).
Čítajte viac Taliansko: Zákaz predaja spaľovacích áut je ‘ekonomickou samovraždou‘ EurópyPreto Európska únia odložila hlasovanie o zákaze predaja nových áut s benzínovým alebo naftovým motorom od roku 2035 „na neurčito“ a momentálne sa hľadá kompromis. Proti pripravovanému zákazu predaja nových áut so spaľovacími motormi tvrdo vystúpil aj predseda Výboru Národnej rady pre hospodárske záležitosti Peter Kremský.
Ten tvrdí, že zákaz ohrozí priemysel, pracovné miesta, elektrickú sieť a aj slobodu pohybu. Ministerstvo hospodárstva vyzval, aby sa Slovensko pridalo k Nemecku, Taliansku, Poľsku a ďalším krajinám a zákaz predaja áut so spaľovacími motormi odmietlo.
„Úplný zákaz klasických áut však bude preto pre mnohých obyvateľov Európy znamenať, že si nebudú môcť dovoliť kúpiť auto a stratia prístup k mobilite a nezávislosti. Najmä vo vidieckych oblastiach, kde verejná doprava funguje stále slabšie, to môže viesť k zhoršeniu príležitostí plnohodnotne sa zapojiť do ekonomického života, k nezamestnanosti a chudobe,“ uviedol Kremský.
Čítajte viac Komisár EÚ zvoní na poplach. Chce revíziu zákazu spaľovacích motorovNásilná zmena orientácie na využívanie technológií, ktoré sa vyrábajú najmä v Číne, ohrozí výrobu a zamestnanosť v európskych automobilkách, najmä v západnej a strednej Európe. Kremský upozornil, že technologická závislosť od Číny by bola strategicky veľmi nebezpečná. „Časom sa môže vypomstiť podobne ako dlhoročná závislosť Európy od dovozu zemného plynu a ropy z Ruska,“ pripomenul šéf hospodárskeho výboru.
Na prudký nárast využívania elektromobility nie je pripravená ani elektrická sieť. Investície do výroby, prenosu a distribúcie elektriny sa podľa Kremského nedajú zrealizovať za desať rokov. Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi by tak podľa neho priniesol ďalšie zdražovania elektriny a výpadky siete najmä v husto obývaných mestských aglomeráciách.
Čítajte viac Opona spadla: EÚ zakázala spaľovacie motory. Experti varujú pred rizikamiCestou pre Európu preto podľa poslanca nie je zákaz, ale postupný rozvoj elektromobility a jej podpora. Tak prirodzene do veľkej miery nahradí spaľovacie motory. Tie sa môžu ďalej vylepšovať znižovaním spotreby, širším využívaním palív vyrábaných z bioodpadu alebo syntetických palív.