Indonézske peklo: Toto je odvrátená tvár elektromobility

Indonézia je najväčším producentom niklu na svete. Inkasuje miliardy, daňou za to je zničená krajina.

08.03.2023 06:00
IMIP Indonézia Foto:
Daňou za ťažbu niklu pre batérie elektromobilov je zničená a zdevastovaná krajina.
debata (123)

IMIP je obrovský priemyselný komplex, ktorý vyrástol pri kedysi rybárskej dedine Labota v Indonézii a úplne ju pohltil. Len pre zaujímavosť – jeho rozloha je 3 000 hektárov, preinvestovalo sa v ňom vyše 15 miliárd dolárov a má vlastné letisko a prístav. Pracuje v ňom približne 66-tisíc ľudí.

Nikel nadovšetko

A čo sa v tomto komplexe vyrába? V prvom rade nikel, smerujúci hlavne pre čínske firmy, vyrábajúce elektromobily a batérie, v ktorých je jednou z najdôležitejších zložiek. Celý IMIP je vlastne spoločným čínsko-indonézskym podnikom a okrem niklu sú jeho súčasťou aj oceliareň, uhoľné elektrárne a podnik na spracovanie mangánu. Čínske spoločnosti ovládli dodávateľský reťazec elektrických vozidiel, skupujú bane a spracovateľské zariadenia po celom svete a Indonéziu majú vo svojom hľadáčiku už niekoľko rokov.

lithium Čítajte viac Kanada chce byť druhou Čínou. Vo veľkom spustí ťažbu kritických surovín

S týmto gigantom popísala viacmiliardovú dohodu aj americká Tesla, ktorá dokonca podľa nepotvrdených informácií vážne zvažuje v Indonézii výstavbu svojej ďalšej Gigafactory.

V Indonézii si doslova podávajú ruky zástupcovia veľkých „elektromobiliek“ a spoločností na výrobu batérií. A niet sa čo diviť. Indonézia je totiž domovom najväčších ložísk niklu na svete, z ktorých väčšina sa nachádza na Sulawesi, rovníkovom ostrove východne od Bornea. Historicky sa niklová ruda vyvážala z Indonézie nespracovaná, ale približne pred desiatimi rokmi v snahe prilákať investície do ťažkého priemyslu indonézska vláda zakázala jej vývoz. A tak vznikli spracovateľské podniky, jedným z najväčších (nielen v Indonézii ale na svete) je IMIP.

Ťažiarenský a spracovateľský gigant IMIP... Foto: Muhammad Fadli/Restofworld.org
IMIP Indonézia Ťažiarenský a spracovateľský gigant IMIP zamestnáva okolo 66-tisíc ľudí.

Produkcia niklu v Indonézii sa medzi rokmi 2020 a 2022 viac ako zdvojnásobila na 1,6 milióna ton, čo je viac ako 48 percent celkovej svetovej produkcie. V apríli 2022 konzorcium vedené LG Energy Solution, druhým najväčším svetovým výrobcom batérií pre elektromobily, podpísalo zmluvu v hodnote 9 miliárd amerických dolárov s ťažobnou spoločnosťou PT Aneka Tamban a spoločnosťou Indonesia Battery Corporation. V auguste toho istého roku sa Tesla dohodla na dohode v hodnote 5 miliárd dolárov s dvoma čínskymi spoločnosťami, ktoré sú súčasťou IMIP, Zhejiang Huayou Cobalt a CNGR Advanced Material.

Elektromobily Čítajte viac Lítiová nočná mora: Plány EÚ na rozšírenie elektromobilov môžu skončiť ekologickou katastrofou

Dopyt po nikli prudko stúpol a IMIP „ide na maximum“. To však znamená obrovskú devastáciu okolia a zneužívanie pracovnej sily. Rozsiahlu reportáž na túto tému publikoval známy americký server Wired, ktorého reportéri lokalitu aj navštívili a hovorili ako s miestnymi obyvateľmi, tak aj so zamestnancami IMIP-u. Reportáž nájdete celú na tomto odkaze (v angličtine).

Zničená krajina, práca za almužnu

Píše sa v nej, že v celej Labote trápia obchody, reštaurácie a domácnosti celodenné výpadky elektriny; telefónne siete a internet často zlyhávajú v dôsledku preťaženia sietí. Robotníci žijú v narýchlo postavených ubytovniach s toaletami, ktoré ústia priamo do otvorenej kanalizácie.

Reportéri serveru Wired hovorili s desiatkami pracovníkov spoločnosti IMIP. Tí popisujú, že pracujú až 15 hodín denne, pričom zarábajú menej ako 25 dolárov, čo je približne 1,5 dolára na hodinu, niektorí z nich už tri mesiace nemali ani deň voľna.

V Indonézii sa vyťaží takmer polovica svetovej... Foto: Muhammad Fadli/Restofworl.org
IMIP Indonézia V Indonézii sa vyťaží takmer polovica svetovej produkcie niklu. Väčšina smeruje do Číny, veľkým odberateľom je aj Tesla.

Znečistené prostredie spôsobilo v celom okolí obrovský nárast respiračných problémov. Podľa Bahodopi Community Health Center, regionálnej kliniky zastrešujúcej IMIP, 52 percent pacientov minulý rok trpelo akútnymi respiračnými infekciami.

Zamestnanci sa sťažujú aj na nerešpektovanie základných bezpečnostných pravidiel, čo vedie k množstvu smrteľných úrazov. Sťažnosti štátne orgány nechávajú chladnými, pretože ich umlčia miliardy dolárov. Minulý rok vláda prezidenta Joka Widoda presadila kontroverzný „komplexný zákon o vytváraní pracovných miest“, ktorý zmiernil ochranu životného prostredia a práv pracovníkov. Vláda to považovala za spôsob, ako prilákať zahraničné investície. A príležitosti sa chopili hlavne čínske spoločnosti.

Aj preto sa začiatkom tohto roku uskutočnila v IMIP séria demonštrácií za zlepšenie pracovných podmienok, zasiahla však proti nim ochranka gumovými projektilmi, minimálne dvaja demonštrant zostali mŕtvi.

Problémom je aj životné prostredie. Podľa septembrovej správy Brookingsovho inštitútu je indonézsky niklový sektor „obzvlášť uhlíkovo náročný a škodlivý pre životné prostredie“, pretože je závislý od uhlia.

kriticke Čítajte viac Šéfka EK: Ropa? Kritickým materiálom bude lítium!

V regióne North Morowali Regency, kde má IMIP sídlo, bolo od roku 2000 zničených viac ako 8 700 hektárov dažďového pralesa. Tvrdí to analýza Greenpeace Indonesia, ktorú si objednal magazín Wired. Stromy boli vyrúbané, aby uvoľnili miesto pre bane, huty a súvisiacu infraštruktúru. Vznikla tam rozsiahla erózia a následne prišli bleskové povodne. Tie v júni minulého roku zničili viac ako 500 domov v tejto oblasti.

To sú však veci, nad ktorými mnohí prižmúria oko, pretože za nimi vidia hlavne lacné čínske batérie pre elektromobily o ktorých vyhlasujú, aké sú ekologické a prospešné pre ozdravenie celej planéty.

Autorom fotografií je Muhammad Fadli z organizácie Restofworld.org

123 debata chyba
Viac na túto tému: #indonézia #elektromobilita #ekologické autá #výroba batérií #výroba niklu #Wired
Články podľa značiek