
Mníchovská automobilka patrila k pionierom elektrifikácie. Len si spomeňte na BMW i3 a futuristický plug-in hybridný superšport i8 z roku 2013. Tieto revolučné autá, vyrobené prevažne z kompozitov, využívali autonómne platformy a veľmi pokrokovú techniku. Boli však aj drahé a pre BMW nerentabilné. V Mníchove preto rýchlo zaradili spiatočku a novú generáciu elektromobilov ako iX3 a i4 alebo aj novú limuzínu i7 vyvinuli na multienergetických platformách, teda základoch, ktoré môžu používať čisto elektrický pohon, ako aj klasické spaľovacie motory. Bolo to lacnejšie riešenie s menšími rizikami v prípade, ak by boli elektrické autá neúspešné.

Výnimkou v produkcii BMW je len SUV iX, ktoré bolo vyvíjané od začiatku ako čistý elektromobil a na čistom hárku papiera. Jeho platforma je však určená luxusnému segmentu. Do budúcnosti preto BMW pripravuje celkom nové, čisto elektrické základy, ktoré budú podopierať novú generáciu takzvanej Neue Klasse, áut strednej triedy. Vracia sa tým vlastne k pôvodnému konceptu, keď tak trochu doplatilo na to, že predbehlo dobu. Nová platforma má byť zameraná na cirkulárnu ekonomiku, udržateľnosť, používanie nových technológií a tiež výrobných procesov.

Prvým modelom, ktorý ju využije, bude elektrické BMW so staronovým názvom i3. Nemýľte si ho však s elektrifikovanou čínskou verziou radu 3, ktorá sa v Európe nepredáva. Tá nová bude mať bližšie k futuristickému konceptu BMW i Vision Dee, ktorý v januári predstavila nemecká prémiová automobilka na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas. Kompaktný sedan s retrolíniami inšpirovanými slávnym BMW 2000 zo sedemdesiatych rokov disponoval lakom, ktorý dokáže meniť farby, maskou, ktorá pretransformovala ľadvinky aj svetlá do digitálnej podoby, aj autonómnym riadením. Ako by však vyzeralo BMW Dee v sériovej podobe?

Presne to sa pokúsil vykresliť nezávislý grafik Lars Sältzer, ktorý z oficiálnych snímok štúdie odstránil príliš futuristické prvky. Pridal klasické spätné zrkadlá, tradičné kľučky či kolesá a nárazníky. Autu však ponechal digitálnu masku, pretože tá sa do série dostať môže. Či sa mu podarilo odhadnúť reálny dizajn sériového modelu, sa dozvieme až o dva roky. BMW i3 má totiž premiéru naplánovanú na rok 2025. Po sedane, ktorý sa stane srdcom novej triedy, by malo nasledovať kompaktné SUV. Zaujímavé však je, že BMW aj po spustení výroby Neue Klasse stále ráta s paralelnou výrobou modelov so spaľovacími motormi.