Sklamanie: ‘Miliónovú Tatru 77‘ predali za tretinu. Aj tak je najdrahšia v histórii

Aukcia na Floride nedopadla pre revolučnú prúdnicovú Tatru 77 tak, ako si jej majiteľ predstavoval. Do renovácie investoval milión dolárov. Vrátil sa mu zlomok.

10.03.2023 18:00
debata (7)
Tento exemplár pochádza z prvej série Tatry 77.... Foto: RM Sotheby's
Tatra 77 - 1934 Tento exemplár pochádza z prvej série Tatry 77. Vzniklo z nej v rokoch 1934 až 1936 len 105 kusov.

Donedávna sa zdalo, že investovať do vzácneho veterána je dokonalý spôsob, ako zhodnotiť peniaze. Lenže v tomto prípade sa to nepodarilo. Poznáme totiž cenu, za ktorú sa predala Tatra 77, o ktorej sme vás nedávno informovali. Išlo o jeden z piatich funkčných zachovalých exemplárov. Do renovácie tohto auta vraj majiteľ investoval milión dolárov, aj preto sprevádzal túto fascinujúcu 8-valcovú limuzínu prívlastok „Milion Dollar Tatra“. Lenže na dražbe historických vozidiel aukčného domu RM Sotheby’s, ktorá sa prebehla na floridskom ostrove Amelia Island, sa sny o tom, že záujemcovia budú ochotní zaplatiť za prvé sériové aerodynamické auto planéty 1,2 až dva milióny dolárov, ani zďaleka nenaplnili.

Aerodynamická karoséria so súčiniteľom odporu... Foto: RM Sotheby's
Tatra 77 - 1934 Aerodynamická karoséria so súčiniteľom odporu vzduchu Cx len 0,37 fascinuje ešte aj dnes. Zvlášť v pútavom modrom laku. Pôvodne malo auto sťahovaciu strechu.

Aukčné kladivko odkleplo nakoniec sumu 390 000 dolárov, čo je približne 370 000 eur. Čo sa stalo? Veď Tatra 77 je vskutku výnimočné auto, z ktorého bolo vyrobených len 255 exemplárov, z toho z prvej vzácnejšej série len 105 kusov. Práve z nej pochádzal aj dražený exemplár. Jeho renovácia zabrala desať rokov. Dôvodom bol pomerne zlý stav. Drevenú kostru museli renovovať vo Francúzsku a vyrobených muselo byť podľa dobovej dokumentácie veľa nových komponentov. Napríklad tri z piatich kolies, blatníky a tiež veľa súčiastok 8-valcového motora. Nie všetko sa ale podarilo. Počas reštaurovania prišla Tatra 77 o sťahovaciu strechu s komplikovaným mechanizmom, ktorú nahradili pevné strešné panely.

Interiér je zrenovovaný do posledného detailu.... Foto: RM Sotheby's
Tatra 77 - 1934 Interiér je zrenovovaný do posledného detailu. Vraj ale nie v súlade s originálom.

Výsledok sa zdal i tak očarujúci. Ale asi nie pre oko znalcov. Ako pre hospodárske noviny povedal Ivan Margolius, vo Veľkej Británii žijúci spisovateľ a autor knihy “Tatra – odkaz Hanse Ledwinky“, nebola v niektorých detailoch zachovaná pôvodnosť. Pravdepodobne z dôvodu nedostatočného prístupu k technickej dokumentácii. Ako príklad nezrovnalostí s originálom uvádza Margolius znak na prednej kapote, volant, poťahy sedadiel či prístroje na palubnej doske, ktoré nie sú dokonalou kópiou originálnych dielov. Svoje mohol zohrať aj fakt, že Tatru dražili za Atlantikom, kde nie je zďaleka taká známa, hoci má svojich priaznivcov, napríklad aj známeho moderátora Jay Lena. Klientela je však pomerne úzka.

Tatra 77 - 1934 Čítajte viac Tatra 77: Do dražby ide jeden z piatich pojazdných kusov. Cena bude závratná

Hoci akcia dopadla z finančného hľadiska priam katastrofou, aj tak išlo o najdrahšiu predanú Tatru v histórii. Pôvodne si ju kúpil gróf Egon Czernin-Morzin, no tento aerodynamický skvost predal už po dvoch rokoch. Po okupácii Tatru zhabalo nemecké vojsko. Jazdiť mala do sedemdesiatych rokov a neskôr skončila na Slovensku. Až v roku 2006 ju na výstave v nemeckom Essene kúpil Andy Simo, Američan so slovenskými koreňmi, ktorý ju v roku 2011 začal renovovať.

Tatra 77 - 1934
Tatra 77 - 1934
+18Tatra 77 - 1934

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Tatra #Tatra 77
Články podľa značiek