Holandsko parí ku krajinám s najrozvinutejším trhom s elektromobilmi. Ku koncu roku 2022 tam jazdilo vyše 700-tisíc batériových elektromobilov a plug-in hybridov. S ich rozširovaním sa však vynoril jeden zásadný problém, s ktorým sa skôr či neskôr budú musieť vyrovnať vo všetkých krajinách.
Je ním parkovanie elektrických áut v podzemných garážach obytných komplexov. Niektoré holandské spoločenstvá vlastníkov bytov totiž zo strachu z požiarov elektrických áut zakazujú ich parkovanie v takýchto garážach. Túto problematiku už v roku 2020 otvorili Nemci a Belgičania a menili sa kvôli tomu aj niektoré stavebné predpisy a vyhlášky. Tento trend bude evidentne pokračovať aj v iných štátoch.
V šedej zóne
Zákazy parkovania, udeľované společanstvami vlastníkov bytov sú v Holandsku legislatívne komplikovaná vec, pretože ak si majiteľ bytu kúpil aj parkovacie miesto, takýto zákaz je diskriminačný, pretože nemá žiadnu oporu v legislatíve. Navyše doteraz mohli takéto spoločenstvá väčšinovým hlasovaním odmietnuť aspoň inštaláciu nabíjačiek v podzemných garážach, no tento rok to už nebude možné. Nový zákon totiž stanovil, že na inštaláciu nabíjačky stačí majiteľovi elektrického auta splniť si oznamovaciu povinnosť, následne mu to už zakázať nepôjde.
Čítajte viac Česi hasili prvý elektromobil! Práve sa nabíjalOd polovice tohto roku upravuje v Holandsku aj fungovanie nabíjacích staníc v podzemných garážach veľkých objektov, vrátane nákupných centier. Jednou z dôležitých noviniek je v ňom povinnosť jasne informovať, kde a ako možno naraz vypnú všetky nabíjacie stanice v objekte (a samozrejme to aj technologicky zabezpečiť). Tieto zmeny vyvolali polarizovanú diskusiu.
Podobným obavám majiteľov bytov v bytových komplexoch sa nemožno úplne diviť, pretože hasenie elektrického auta je extrémne komplikované a navyše aj po uhasení hrozí pomerne dlho možnosť jeho opätovného vznietenia. Vznikajú pritom nielen toxické výpary, ale aj veľmi vysoké teploty.
Tie pri dlhšom požiari môžu v extrémnych situáciách narušiť dokonca statiku celej budovy. Aj preto hasiči v Holandsku odporúčajú inštaláciu nabíjacích staníc na miestach čo najbližšie k východu z garáže, aby bolo možné horiaci elektromobil čo najskôr z nej vytiahnuť a pokračovať v hasení.
„Chápem takéto preventívne opatrenia a snahu spoločenstiev minimalizovať možné riziká“, povedal pre holandský server NOS profesor Nils Rosmuller z Inštitútu pre bezpečnosť (IFP). Podľa neho je v podzemných garážach ťažké hasiť aj požiar spaľovacieho auta, pri elektromobiloch je to ešte komplikovanejšie kvôli batérii. Požiar, vyvolaný batériou je možné zastaviť iba dlhším chladením alebo ich ponorením do vody.
„Ak je napríklad batéria už poškodená a pripojíte ju k nabíjačke, riziko jej vznietenia je väčšie. Štatistika však ukazuje, že sa to stáva iba výnimočne,“ doplnil Rosmuller. Tesne pred koncom roku 2021 napríklad v Holandsku zaznamenali 35 požiarov elektromobilov. V 15 prípadoch sa vznietil aj akumulátor, no len v dvoch prípadoch bolo v tom čase auto aj pripojené k nabíjačke.
Horí. A čo s tým?
Komplikovanosť hasenia elektrických áut potvrdzuje aj spoločnosť Fire Isolator, ktorá ho testovala a vytvorila jedno z prvých komplexných riešení na hasenie požiarov elektrických áut.
„Na základe našich vlastných testov vieme, ako veľmi ťažké je uhasiť požiar elektrického vozidla, navyše sa pri horení lítium-iónovej batérie uvoľňuje veľké množstvo fluorovodíka. Výpočty ukazujú, že aj požiar malej lítium-iónovej batérie produkuje množstvo fluorovodíka, ktoré je nebezpečné pre zdravie ľudí v blízkosti miesta požiaru. O to viac v garážach, kde dym len tak ľahko neunikne,“ vysvetľuje na svojom webe.
Čítajte viac Pri požiari Felicity Ace zhorelo vyše tisíc Porsche. Zavinil ho elektromobil?Jej riešenie spočíva v použití špeciálnej požiarnej prikrývky na auta odolnej voči vysokej teplote (až do 1600 stupňov Celzia) na zamedzenie prístupu kyslíku a pomalé dusenie ohňa. Zároveň sú použité špeciálne aerosólové prístroje, ktoré utlmujú chemické reťazové reakcie vznikajúce pri požiari elektromobilu a do batérie je vstrekovaná pod vysokým tlakom vodná hmla.
Ďalším riešením je umiestnenie teplotných senzorov nad jednotlivé parkovacie miesta. Batéria sa totiž pred vzbĺknutím nejaký čas zahrieva a keď senzor zaznamená na konkrétnom parkovacom miestne zvýšenú teplotu, je možné takéto auto v ideálnej situácii z garáže dostať ešte pred tým, než sa požiar rozhorí.
Čítajte viac Česi vyvinuli špeciálny vozík na horiace elektromobilyNa tento problém koncom minulého roku upozornil aj český server iDnes.cz. Podľa neho sa aj v Česku pripravujú nové bezpečnostné pravidlá pre garáže, dôvodom sú práve elektromobily. Navrhované zmeny výrazne predražia výstavbu podzemných garáží.
Naši západní susedia chcú totiž kvôli komplikovanému haseniu elektrických áut chcú zmeniť legislatívu tak, aby budova dokázala odolávať požiaru v podzemnej garáži až hodinu (doteraz to bolo 15 minút), väčšie garáže by museli mať aj automatický hasiaci systém a ventiláciu, schopnú z nich odvádzať všetok dym minimálne 60 minút. Novela českej vyhlášky č. 23/2008 Zb., o technických podmienkach požiarnej ochrany stavieb však podľa našich informácií tieto zmeny ešte nezaviedla.