Nemecko sa vzbúrilo. Vytvára blok proti zákazu ‘spaľovákov‘

Nemecko nemieni dopustiť, aby v roku 2035 došlo k úplnému zákazu predaja áut so spaľovacími motormi. Chce výnimky pre uhlíkovo neutrálne palivá. Teraz sa k nemu pridávajú ďalšie krajiny. Vraj aj Slovensko.

15.03.2023 14:00
debata (10)
K návrhu Nemecka, aby aj po roku 2035 bolo... Foto: ICCT
ICCT - spotreba paliva K návrhu Nemecka, aby aj po roku 2035 bolo možné používať spaľovacie motory, ak budú pracovať na syntetické palivo, sa pridávajú ďalšie krajiny. Deje sa tak na poslednú chvíľu.

Je to bezprecedentný vývoj. Členské štáty sa už s europarlamentom dohodli na zákaze predaja nových áut so spaľovacím motorom do roku 2035. Európsky parlament dohodu spečatil svojím hlasovaním vo februári a rovnako to mala urobiť aj Rada EÚ na stretnutí 7. marca. Ako ale vieme, hoci malo ísť o formalitu, nestalo sa. Kartami zamiešalo Nemecko, keď v posledný februárový deň oznámilo, že s dohodou bude súhlasiť, iba ak Komisia umožní fungovanie spaľovacích motorov na syntetické palivá. Ak tak neurobí, Nemecko sa na hlasovaní zdrží.

Zatiaľ sa teda hlasovanie odložilo na neurčito. A teraz ide najväčšia európska ekonomika v boji proti úplnému zákazu spaľovacích motorov od roku 2035 ešte ďalej. Vytvára alianciu s ďalšími krajinami. „Návrh potrebuje urýchlene zmeny,“ povedal v pondelok nemecký minister dopravy Volker Wissing. Uviedol, že skepticizmus ohľadom vyraďovania vozidiel so spaľovacím motorom zdieľajú okrem iných aj Taliansko, Poľsko a Česká republika. Dodal, že táto skupina krajín chce po roku 2035 samostatnú kategóriu áut so spaľovacím motorom, ktoré by mohli jazdiť na syntetické, uhlíkovo neutrálne palivá.

ICCT - spotreba paliva Čítajte viac Nemci trucujú. Kvôli e-palivám blokujú zákaz spaľovacích motorov

„Zakázať spaľovací motor, aj keď môže bežať klimaticky neutrálnym spôsobom, sa nám zdá nesprávne,“ povedal. „Nechceme veci zastaviť, ani nechceme, aby nakoniec zlyhali,“ povedal Wissing. „Chceme len, aby nariadenie bolo úspešné, ale musíme zostať technologicky otvorení, čokoľvek iné nie je pre Európu dobrá voľba.“ Volkswagen a Porsche, ktoré vyvíjajú e-palivá, tvrdia, že by mohli byť alternatívou k elektrifikácii v niektorých segmentoch automobilového priemyslu. Wissing uviedol, že vozidlá jazdiace len na e-palivá by mali byť vyňaté z plánovaného zákazu.

Porsche Boxster 25th Edition - 2021 Čítajte viac Porsche to myslí s umelými palivami vážne. Liter chce vyrábať len za dva doláre

Ministri dopravy z Nemecka, Talianska, Českej republiky, Poľska, Rumunska, Maďarska a Slovenska sa už v pondelok stretli, aby prediskutovali zmeny v plánoch Európskej únie. Český minister dopravy Martin Kupka uviedol, že Komisia môže v najbližších týždňoch predložiť právne záväzný návrh o e-palivách. „Informácia bola taká, že riešenie tejto výnimky pre e-palivá sa bude hľadať v najbližších dňoch alebo v najbližších dvoch týždňoch,“ povedal Kupka. „Je potrebné nájsť riešenie“. To zatiaľ neexistuje, ale agentúra Bloomberg s odvolaním sa na svoje zdroje v Bruseli informuje, že EÚ ponúkla Nemcom ústupok.

Ten má mať podobu novej deklarácie, ktorá by umožnila predaj určitých vozidiel spaľujúcich e-palivá aj po roku 2035. Pravidlá majú súčasne stanoviť, že výrobcovia automobilov budú musieť nájsť spôsob, ako zabezpečiť, aby nové spaľovacie motory nemohli používať klasické fosílne palivá. Motoru je totiž jedno, či spaľuje benzín, ktorý je výsledkom rafinácie ropy, alebo benzín vyrobený z vodíka a oxidu uhličitého získaného z atmosféry. Odpor Nemecka k úplnému zákazu motorov s vnútorným spaľovaním je celkom logický. Tamojší automobilový priemysel zamestnáva približne 800 000 ľudí a má príjmy vo výške približne 411 miliárd eur ročne, čo z neho robí zďaleka najväčší segment ekonomiky.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #zákaz spaľovacích motorov
Články podľa značiek